Socjologia płci 2405-S-3-S1-SP
Celem kursu jest zapoznanie studentów i studentek z problematyką poruszaną w ramach socjologii płci. W szczególności zajmiemy się kwestiami związanymi z nierównościami płciowymi, które istnieją na różnych poziomach życia społecznego i w różnego typu instytucjach społecznych. Nierówności płciowe wyrastają z nierównego zakresu władzy i z relacji płciowych opartych na dominacji i podporządkowaniu w ramach różnych przestrzeni społecznych. Podczas zajęć zajmiemy się teoretyczną konceptualizacją kategorii płci społeczno-kulturowej (gender), rozumieniem nierówności płciowej w naukach społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem kategorii intersekcjonalności. Ponadto będziemy obserwować dynamikę relacji i nierówności płciowych w takich obszarach, jak: rodzina, rynek pracy, prawo, historia. Z użyciem perspektywy genderowej będziemy analizować ważne problemy społeczne takie, jak: organizację pracy opiekuńczej, przemoc, a także polską dyskusję na temat gender. Na zakończenie kursu zastanowimy się nad tym, jak sytuacja pandemiczna wpłynęła na relacje płciowe.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach - 14 punktów
Za obecność na zajęciach osoby studiujące dostają po 1 punkcie. Dopuszczalny limit „bezkarnych” nieobecności wynosi dwa spotkania. Każda kolejna nieobecność powinna zostać usprawiedliwiona i odrobiona w przeciągu 2 tygodni. Odrobienie zajęć polega na zapoznaniu się z tekstami obowiązującymi na zajęciach i wykonaniu zadania zadanego przez prowadzącą. Za każde nieodrobione zajęcia będą odejmowane 3 punkty od ogólnej puli zebranych punktów.
2. Referat – 20 punktów
W trakcie semestru studenci i studentki będą musieli wykonać 3 zadania. Za każde zadanie będzie można uzyskać 10 punktów.
3. Kolokwium zaliczeniowe
W ramach zaliczenie studenci będą musieli napisać kolokwium. Kolokwium będzie w formie testowej i będzie składać się z otwartych i zamkniętych pytań dotyczących lektur omawianych na zajęciach. Za test będzie można uzyskać 20 punktów.
O ocenie końcowej będzie decydować liczba zdobytych punktów za zadania oraz w ramach kolokwium. W sumie będzie można uzyskać 54 punkty.
Punktacja końcowa:
50-60% dostateczny
61-75% plus dostateczny
76-85% dobry
86-90% plus dobry
90-100% bardzo dobry
4. Aktywność
Po każdych zajęciach zdalnych będą przyznawane punkty za aktywność. 10 i więcej punktów podnosi ocenę o jeden stopień, a 5-9 punktów podnosi ocenę o 0,5 stopnia.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Derra, Aleksandra. 2013. Kobiety (w) nauce. Problem płci we współczesnej filozofii nauki i w praktyce badawczej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (Rozdział IV).
Duda, Maciej. 2016. Dogmat płci, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra (Mężczyźni i sukienki, s. 79-134).
Grzebalska, Weronika. 2013. Płeć powstania warszawskiego, Warszawa: Lupa Obscura.
hooks, bell. 2013. Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Katz, Jackson. 2012. Paradoks macho: dlaczego niektórzy mężczyźni nienawidzą kobiet i co wszyscy mężczyźni mogą z tym zrobić, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca : Fundacja Feminoteka, (Rozdział 1 i 12).
Kimmel, Michael. 2015. Społeczeństwo genderowe, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Kluczyńska, Urszula. 2017. Mężczyźni w pielęgniarstwie. W stronę męskości opiekuńczych, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, s. 12-47.
Kubisa, Julia. 2014 Bunt białych czepków, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. (Rozdział 3).
Kubisa, Julia. 2019. Trzy światy męskiej pracy - stałość i zmiana wzorów w zmaskulinizowanych zawodach, „Studia Socjologiczne”, Nr 2(234), s. 171-196.
Leszczyńska, Katarzynai Agata Dziuban. 2012. Pomiędzy esencjalizmem a konstruktywizmem płeć (kulturowa) w refleksji teoretycznej socjologii - przegląd koncepcji. „Studia Humanistyczne AGH” Nr 11(2), s. 13–34.
Michalski, Cezary i Ewa Łętowska. 2014. „W Polsce prawo służy tylko silnym”, [w:] Gender. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa: Krytyka Polityczna, s. 410-421.
Oleksy, Elżbieta H.. 2014. Intersekcjonalność na rozdrożach, „Przegląd kulturoznawczy”, Nr 2(20), s. 247-258.
Penn, Shana. 2014. Sekret „Solidarności”. Kobiety, które pokonały komunizm w Polsce, Warszawa: WAB (Wprowadzenie).
Perez, Caroline Criao. 2020. Niewidzialne kobiety. Jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn, Kraków: Karakter.
Rudaś-Grodzka, Monika i in. 2014. Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Suwada, Katarzyna. 2015. Doświadczenie ojcostwa a znaturalizowany porządek płciowy w Eliasowskiej perspektywie, „Kultura i Społeczeństwo”, Nr 1, s. 137-158
Titkow, Anna. 2012. „Figura Matki Polki. Próba demitologizacji”. [w:] Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, pod redakcją Renaty E. Hryciuk i Elżbiety Korolczuk, Warszawa: Wydawnictwo UW, s. 27-47.
Zachorowska-Mazurkiewicz, Anna. 2015. „Koncepcja opieki w ekonomii – związki pomiędzy teorią i polityką ekonomiczną a opieką”, [w:] Niebezpieczne związki. Macierzyństwo, ojcostwo i polityka pod redakcją Renaty E Hryciuk i Elżbiety Korolczuk. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 205-223.
Ziemińska, Renata. 2018. Niebinarne i wielowarstwowe pojęcie płci, Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: