Socjologia obszarów wiejskich i miasta 2405-S-3-S1-SOWIM
Program zajęć:
Zajęcia organizacyjne
Przedmiot socjologii wsi (obszarów wiejskich) i miasta
Wieś i miasto w perspektywie teoretycznej
Ekologia człowieka i sozoekologia społeczna - współczesna wieś i współczesne miasto z perspektywy katastroficznej i optymistycznej wizji rozwoju społecznego
Teoria socjalizacji - perspektywa osobowości społecznej
Teoria interakcyjna - perspektywa wzorów kooperacji i konfliktu
Teoria strukturalna – perspektywa struktury społecznej
Teoria funkcjonalna – perspektywa uniwersalnych celów systemu spolecznego
Teoria modernizacji - industrializacji i urbanizacji obszarów wiejskich / re-urbanizacji i metropolizacji miast
Teoria rozwoju zależnego (egzogennego) - obszary wiejskie jako peryferia miast (centrów);
Teoria regulacyjna - zarządzanie rozwojem obszarów wiejskich i miast;
Teoria zintegrowanego rozwoju wsi i miasta
Teoria zrównoważonego rozwoju wsi i miasta
Zajęcia zaliczeniowe
W cyklu 2023/24L:
Program zajęć: Zajęcia organizacyjne Przedmiot socjologii wsi (obszarów wiejskich) i miasta Ekologia człowieka i sozoekologia społeczna - współczesna wieś i współczesne miasto z perspektywy katastroficznej i optymistycznej wizji rozwoju społecznego Zajęcia zaliczeniowe |
W cyklu 2024/25L:
Program zajęć: Zajęcia organizacyjne Przedmiot socjologii wsi (obszarów wiejskich) i miasta Ekologia człowieka i sozoekologia społeczna - współczesna wieś i współczesne miasto z perspektywy katastroficznej i optymistycznej wizji rozwoju społecznego Zajęcia zaliczeniowe |
W cyklu 2025/26L:
Program zajęć: Zajęcia organizacyjne Przedmiot socjologii wsi (obszarów wiejskich) i miasta Ekologia człowieka i sozoekologia społeczna - współczesna wieś i współczesne miasto z perspektywy katastroficznej i optymistycznej wizji rozwoju społecznego Zajęcia zaliczeniowe |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- stolików eksperckich
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną na podstawie udziału w zajęciach oraz jakości:
- wypowiedzi niesprowokowanych i sprowokowanych przez prowadzącego zajęcia
- wystąpienia przygotowanego (tzw. referatu) poświęconego na analizie konkretnego środowiska wiejskiego/miejskiego przy wykorzystaniu aparatu pojęciowego jednej z teorii socjologicznych.
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie przewiduje się praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Bronisław Misztal, 1978, Socjologia miasta, Miasto w ujęciu socjologa i działacza społecznego (s.8-36)
Andrzej Kaleta, 2018, Wieś jako przedmiot zainteresowania socjologii, w: Wieś i Rolnictwo, nr 1, (s.33-47)
Zbigniew T. Wierzbicki, 1983, Ekologia człowieka a sozoekologia społeczna, w: Teorie socjologii miasta a problemy społeczne polskich miast, Ossolineum, s. 62-73.
Stanisław Kowalski, 1974, Socjologia wychowania w zarysie (rozdział „Funkcjonowanie systemu wychowawczego w środowisku, s. 484-517
Antonina Kłoskowska, 1969, Teoria socjologiczna Talcotta Parsonsa, w: Talcott Parsons, Struktura społeczna a osobowość, Warszawa, s. 7-19
Andrzej Kaleta, Socjologiczne definicje wsi i teorie jej rozwoju , w: Andrzej Kaleta (2021), Szkice o polskiej socjologii wsi, Toruń .
Literatura uzupełniająca:
1. Bronisław Misztal, 1978, Socjologia miasta, Miasto w ujęciu socjologa i działacza społecznego., Warszawa
2. Ewa Kaltenberg-Kwiatkowska, Piotr Kryczka, Włodzimierz Mirowski, 1983 (red.), Teorie socjologii miasta a problemy społeczne miast polskich: materiały Konferencji Socjologów Miasta, Lublin, 9-10 grudnia 1980., Ossolineum
3. Grzegorz Zabłocki, 2002, Rozwój zrównoważony. Idee, efekty, kontrowersje., Toruń
3. Krzysztof Gorlach, 2004, Socjologia obszarów wiejskich. Problemy i perspektywy., Warszawa
4. Andrzej Kaleta, 2016, Społeczeństwo informacyjne na obszarach wiejskich, Toruń
5. Jerzy Wilkin, 2018, Czy istnieje teoria rozwoju obszarów wiejskich i czy takiej teorii potrzebujemy ?, w: Wieś i Rolnictwo, nr 1, (s.15-32)
3. Grzegorz Zabłocki, 2002, Rozwój zrównoważony. Idee, efekty, kontrowersje., Toruń
3. Krzysztof Gorlach, 2004, Socjologia obszarów wiejskich. Problemy i perspektywy., Warszawa
4. Andrzej Kaleta, 2016, Społeczeństwo informacyjne na obszarach wiejskich, Toruń
5. Jerzy Wilkin, 2018, Czy istnieje teoria rozwoju obszarów wiejskich i czy takiej teorii potrzebujemy ?, w: Wieś i Rolnictwo, nr 1, (s.15-32)
6. Krzysztof Wasielewski, 2006, Społeczne zróżnicowanie uniwersytetu. Młodzież wiejska i wielkomiejska na UMK w Toruniu, w: Studia Socjologiczne 1/180
http://www.studiasocjologiczne.pl/img_upl/studia_socjologiczne_2006_nr1_s.119_154.pdf
7. Erving Goffman, 1981, Człowiek w teatrze życia społecznego, Warszawa
8. Elżbieta Hałas 1998, Interakcjonizm symboliczny, w: Encyklopedia socjologii, Warszawa (s. 353-357)
9. Antony Giddens, 2004, Klasy, stratyfikacja i nierówności, w: Socjologia (s.304- 322)
10. Talcott Parsons 1969 , Struktura społeczna a osobowość, Warszawa ( r. 6 „ Klasa szkolna jako system społeczny: pewne funkcje klasy szkolnej w społeczeństwie amerykańskim, s.171-201)
Żródła Internetowe :
https://www.theguardian.com/cities/2018/mar/19/urban-explosion-kinshasa-el-alto-growth-mexico-city-bangalore-lagos
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: