Metody i techniki badań społecznych I
2405-S-2Z-S1-MITB-I
Szczegółowy zakres wiedzy i umiejętności udostępnianych w ramach tego przedmiotu określony jest poprzez listę pojęć, których znajomość oraz reguły stosowania są egzekwowane w trakcie egzaminu.
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy dla całego cyklu to 320 godzin, z tego 100 godzin pracy w związku z 30 godzinnym wykładem kończącym się egzaminem oraz 80 godzin pracy związane z uzupełniającymi ten wykład 30 godzinnymi ćwiczeniami (w pierwszym semestrze)
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 posiada podstawową wiedzę o specyfice, tradycji i metodologii nauk społecznych oraz miejscu socjologii pośród innych dyscyplin w ramach nauk społecznych
K_W06 dysponuje podstawową wiedzę o metodach, technikach i narzędziach w ramach procedur pozyskiwania danych właściwych socjologii, pozwalających na opis działań, instytucji, struktur i systemów społecznych oraz procesów zachodzących w ich ramach; posiada podstawową orientację w ramach nowoczesnych technologii informatycznych i komunikacyjnych
K_W11 rozpoznaje możliwości aplikacji wiedzy socjologicznej w środowisku pozaakademickim
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 potrafi prawidłowo identyfikować i interpretować zjawiska społeczne z wykorzystaniem wiedzy socjologicznej; dysponuje „wyobraźnią socjologiczną” (rozpoznaje zamierzone/niezamierzone, natychmiastowe/skumulowane, bezpośrednie/pośrednie efekty działań podmiotów społecznych, ma świadomość ukrytych zasobów, barier strukturalnych i kulturowych wyznaczających szanse działań podmiotów, rozpoznaje dziedzictwo przeszłości w fenomenach społecznych, dostrzega zmienność struktur i instytucji, akceptuje różnorodność przejawów życia społecznego)
K_U02 potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizy konkretnych procesów i fenomenów społecznych
K_U03 potrafi celnie wskazywać związki przyczynowo-skutkowe w obszarze konkretnych procesów i fenomenów społecznych z wykorzystaniem koncepcji i narzędzi właściwych dla socjologii
K_U05 prawidłowo posługuje się narzędziami badania rzeczywistości społecznej w ramach obowiązujących regulacji prawnych i etyki badań naukowych; posługuje się aparatem pojęciowym pozwalającym osiągać neutralność aksjonormatywną w ramach realizowanych badań
K_U06 implementuje uzyskaną wiedzę socjologiczną w pracy zawodowej
K_U07 posiada umiejętność diagnozy w perspektywie socjologicznej jako podstawy w konstruowaniu rozwiązań konkretnych problemów; formułuje rekomendacje praktyczne
K_U09posiada umiejętność przygotowywania konspektów, esejów, recenzji oraz raportów z przeprowadzonych analiz i badań z wykorzystaniem aparatu teoretycznego, wiedzy metodologicznej w oparciu o różnego typu źródła zastane i wywołane
K_U10umie przygotować materiał i zaprezentować go w formie wystąpienia publicznego z uwzględnieniem oprzyrządowania w postaci prezentacji multimedialnych; potrafi przedstawić argumentację na rzecz określonej tezy w ramach dyskusji
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K02 potrafi wykonywać prace projektowe w ramach grup, podejmuje różne role w ramach zespołowej kooperacji
K_K05 umie efektywnie pracować w formule projektowej na etapie przygotowania, planowania, wdrażania i weryfikacji projektów, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
K_K07 myśli i działa w sposób kreatywny w różnych kontekstach, wykazuje indywidualną inicjatywę, dostosowuje się do różnych uwarunkowań społecznych, ekonomicznych, kulturowych w realizacji własnych celów
Metody dydaktyczne
wykład + ćwiczenia
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- opowiadanie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenianie wyniku uczestniczenia w wykładzie - egzamin pisemny z materiału przedstawionego na wykładzie i zawartego w literaturze obowiązkowej.
Egzamin poprawkowy może mieć postać ustną.
Literatura
Podstawowe podręczniki:
Creswell John W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego
Earl Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, 2004.
Luba Sołoma, Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2002.
Stefan Nowak, Metodologia badań socjologicznych, PWN, 1970 oraz Metodologia badań społecznych, PWN 2008.
Krystyna Lutyńska, Surveye w Polsce, Spojrzenie socjologiczno – antropologiczne, IFiS PAN, 1993.
Renate Mayntz, Kurt Holm, Peter Hübner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985.
David Silverman, Prowadzenie badań jakościowych oraz Interpretacja danych jakościowych, obie publikacje: PWN, 2008.
Dominika Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, 2001.
Antoni Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, 2002.
Chava Frankfort-Nachmias, David Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, 2001.
Warto też sięgać do popularnonaukowych artykułów np.:
https://www.newsweek.pl/wiedza/nauka/nauka-wyssana-z-palca-jakie-bledy-popelniaja-naukowcy/101xrfb
https://wyborcza.pl/7,75400,18705157,psychologia-badania-nie-do-powtorzenia.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: