Metody i techniki badań społecznych II 2405-S-2L-S1-MITB-II
Opis: tym razem zmierzymy się z zabójczą materią badań empirycznych w socjologii. Będziemy biegać, męczyć niewinnych obywateli, mieszać im i sobie nawzajem w głowie. Kurs ma charakter przedszkola badawczego. W jego trakcie potrenujemy konstruowanie prostych narzędzi wykorzystywanych w socjologii, poćwiczymy analizę, kodowanie, nauczymy się konstruować plany i projekty badawcze.
Zasady zaliczenia:
W trakcie kursu będziemy się zajmować:
a) Mini-projektami: w ramach zajęć dobieracie się Państwo w grupy (optymalnie 3 osobowe). W ich ramach rozliczacie się Państwo z trzech mini-projektów. Przez mini-projekt rozumiemy pracę zaliczeniową (obowiązuje PARNAS) obejmującą: postawienie pytania badawczego, hipotez, operacjonalizację, konceptualizację, stworzenie narzędzi badawczych, schemat kodowy, wstępne analizy, opis ograniczeń i problemów, na które napotkaliśmy w trakcie realizacji. Każdy mini-projekt nie powinien przekraczać 15 slajdów PowerPoint + narzędzie w osobnym pliku.
b) Aktywnością i czytelnictwem tekstu: prowadzący zapewniają sobie prawo do weryfikacji znajomości tekstu przez odpytki i wejściówki. W zależności od sukcesów lub jego braków ocena może ulec podwyższeniu lub obniżeniu.
Mini-projekt 1: raport z badania przeprowadzanego z wykorzystaniem analizy danych zastanych. Zadania przesyłamy do 2 tygodni po zakończeniu zajęć w module 2 na adres: wojtewicz@umk.pl.
Mini-projekt 2: raport z badania przeprowadzanego techniką indywidualnego wywiadu pogłębionego z jakościowym schematem analizy. Projekt powinien zawierać: raport badawczy, schemat kodowania, zakodowane transkrypcje, pliki dźwiękowe z przeprowadzonych wywiadów (należy je wrzucić na Teamsa do katalogu grupy). UWAGA: Minimum 1 wywiad na osobę! Zadanie przesyłamy do 2 tygodni po zakończeniu modułu nr 3 na adres wojtewicz@umk.pl.
Mini-projekt 3: raport z badania sondażowego z ilościowym schematem analizy. Przesyłamy go najpóźniej 2 tygodnie po zakończeniu modułu nr 4. Temat wybieramy samodzielnie. Projekt musi zawierać: raport badawczy, narzędzie, bazę danych. Minimum 10 kwestionariuszy na osobę. Projekty przesyłamy na adres: goszczynski@umk.pl do 2 tygodni po zakończeniu modułu.
Za każdy projekt można uzyskać maksymalnie 20 punktów. Proszę pamiętać, że oceniane są grupy, a nie osoby. Krótko mówiąc, w tym wypadku stosujemy zdrową zasadę odpowiedzialności zbiorowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Schemat oceny mini-projektu:
Operacjonalizacja - 2 punkty
Jakość narzędzia badawczego – 5 punktów
Organizacja badania i przebieg procedur– 4 punkty
Jakość analiz – 6 punktów
Estetyka i czytelność raportu – 3 punkty
Każdy z 3 miniprojektów jest punktowany
Ocena:
bdb- powyżej 87%
db- od 76% do 87%
dst – od 60% do 75%
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
a) Flick, U. 2012, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa, PWN, s. 43-55, 73-95) (zajęcia 1)
b) Biecek, P. 2016. Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych, Warszawa, Fundacja Naukowa Smarter Poland, s. 115 – 143 (zajęcia 2)
a) D. Jemielniak (red.), 2012. Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 2 (Rozdział 7. – Analiza dokumentów zastanych, M. Łuczewski i P. Bednarz-Łuczewska) (zajęcia 4).
b) Z. Bednarowska, 2015. Desk research – wykorzystanie potencjału danych zastanych w prowadzeniu badań marketingowych i społecznych, „Marketing i Rynek”, nr 7/2015, s. 18-26. (zajęcia 5).
a) Kvale, S. 2010, Prowadzenie wywiadów, Warszawa, PWN, s.73-119 (zajęcia 4)
b) Gudkowa, S. 2012, Wywiad w badaniach jakościowych w: Dariusz Jemielniak (red.), Badania jakościowe: podejścia i teorie, Warszawa, PWN (zajęcia 4)
c) Gibbs, G. 2011, Analizowanie danych jakościowych, Warszawa, PWN (rozdziały: 1,2) (zajęcia 5)
d) M. B. Miles, A. M. Huberman. 2000, Analiza danych jakościowych, Białystok, Trans Humana (rozdział 4 – wczesne etapy analizy) (zajęcia 6)
e) Gibbs, G. 2011, Analizowanie danych jakościowych, Warszawa, PWN (rozdziały: 4, 6) (zajęcia 6)
a) Frankfort-Nachmias Ch, Nachmias D. 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań, Wyd. Zysk i S-ka, s. 266-297 i 350-437. (zajęcia 10)
b) Jabkowski, Piotr. 2015, Reprezentatywność badań reprezentatywnych. Analiza wybranych problemów metodologicznych oraz praktycznych w paradygmacie błędu całkowitego. UAM, Poznań, s. 21-47 (zajęcia 11)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: