Struktura i ruchliwość społeczna 2405-S-2-S1-SRS
Celem kursu jest przybliżenie sposobu postrzegania struktury społecznej (w jej wymiarze statycznym, jak i dynamicznym) i jej kształtu, charakteru zarówno przez teoretyków socjologii oraz jej badaczy. Na zajęciach omawiane będą zarówno główne teorie struktury i ruchliwości społecznej, jak i zasadnicze jej segmenty (m.in. grupy społeczne, klasy) oraz mechanizmy decydujące o ich kształcie.
Wymagania:
1. Każdego studenta obowiązuje znajomość lektur obowiązkowych na dane zajęcia (są one wymienione pod tematami ćwiczeń). Obecność na zajęciach polega na aktywnej, merytorycznej dyskusji nad omawianymi problemami. W przypadku gdy okaże się, że dana osoba nie przeczytała tekstu – zostaje uznana za nieobecną.
2. Limit swobodnych (bez konieczności usprawiedliwiania się) nieobecności wynosi: 2. Każdą następną należy odrobić na dyżurze po wcześniejszym uzgodnieniu jej formy z prowadzącym (uzgodnienie takie winno mieć miejsce najpóźniej po dwóch tygodniach od powstania absencji).
3. Każdy z uczestników musi wygłosić (nie przeczytać!!!) referat, bądź przygotować recenzję metodologiczną i wygłosić jej tezy. Referat będzie oceniany wg standardowej skali ocen. Referat nie może być tylko streszczeniem ani omówieniem tekstów. Referujący powinien wykazać się znajomością omawianej problematyki i jej krytyczną analizą. Powinien też spróbować przedstawić omawiane zagadnienia w sposób klarowny i zrozumiały dla słuchaczy. W przypadku braku referatu prowadzący przeprowadza sprawdzian z lektury obowiązkowej.
4. Na ostatnich zajęciach odbędzie się kolokwium zaliczeniowe z następujących tekstów: zajęcia nr 2,3,4,6,7. Kolokwium będzie oceniane wg standardowej skali ocen.
Ocena końcowa: Ocena końcowa jest średnią z referatu oraz kolokwium.
Literatura – wszystkie „wykropkowane” pozycje mają charakter obowiązkowy!!!!
Tematyka zajęć:
Program zajęć:
Zajęcia nr 1: Przydział referatów i omówienie reguł „gry”.
Zajęcia nr 2: Zróżnicowanie i nierówności społeczne
Domański, Henryk, 2004: Struktura społeczna, R.2, ss. 23-34
Zajęcia nr 3: Stratyfikacja społeczna
• Domański, Henryk, 2004: Struktura społeczna, R.3, ss. 35-48
Zajęcia nr 4: Klasy społeczne i teza o śmierci klas
• Domański, Henryk, 2004: Struktura społeczna, R. 4 i 5, ss. 49-82
Zajęcia nr 5: Postrzeganie struktury społecznej – analiza raportów CBOS
Zajęcia nr 6: Ruchliwość społeczna
• Ruchliwość społeczna, w: Encyklopedia Socjologii, t. 3, ss. 351-355.
Zajęcia nr 7: Funkcje ruchliwości
Domański, Henryk, 2004: Struktura społeczna, Warszawa: Scholar, Rozdział 12, ss. 166-180.
Zajęcia nr 8: Migracje jako przykład ruchliwości społecznej
• Pustułka, Paulina, Winogrodzka, Dominika, Buler, Marta, 2019: Mobilne pokolenie wyboru? Migracje międzynarodowe a płeć i role rodzinne wśród Milenialsek, w: Studia Migracyjne. Przegląd Polonijny, nr 4, ss. 139-164
Zajęcia nr 9: Struktura społeczna a styl życia, cz. 1
• Domański, H., Karpiński, Z., Przybysz, D., Strawczuk, J., 2015: Wzory jedzenia a struktura społeczna, Warszawa: Scholar, Rozdział 3, ss. 58-97.
Zajęcia nr 10: Struktura społeczna a styl życia, cz. 2
• Cebula, Michał, Pilch, Szymon, 2020. Społeczne zróżnicowanie gustu muzycznego, w: Studia Socjologiczne nr 1, ss. 73-104
Zajęcia nr 11: Struktura społeczna a osobowość
Kohn, Melvin, Carmi Schooler, 1986: Praca a osobowość. Studium współzależności, Warszawa: PWN, wprowadzenie ss. 15-24 oraz Rozdział 1, ss 27-46.
Zajęcia nr 12: Zróżnicowanie cyfrowe
• Batorski D. (2015), Technologie i media w domach i w życiu Polaków, [w:] Raport: Diagnoza społeczna 2015, red. J. Czapiński, T. Panek, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.
Zajęcia nr 13: Demografia i zróżnicowanie społeczne – konsekwencje społeczne
• Demografia, w: Krystyna Szafraniec, Młodzi 2011, Warszawa: KPRM.
Zajęcia nr 14: Nierówności społeczne w skali globalnej
• Piketty, T., 2015: Kapitał w XXI wieku, Warszawa: Krytyka Polityczna, cz. 3, Rozdział 12.
Zajęcia nr 15: Kolokwium
W cyklu 2023/24L:
Celem kursu jest przybliżenie sposobu postrzegania struktury społecznej (w jej wymiarze statycznym, jak i dynamicznym) i jej kształtu, charakteru zarówno przez teoretyków socjologii oraz jej badaczy. Na zajęciach omawiane będą zarówno główne teorie struktury i ruchliwości społecznej, jak i zasadnicze jej segmenty (m.in. grupy społeczne, klasy) oraz mechanizmy decydujące o ich kształcie. Reguły gry 1. Każdego studenta obowiązuje znajomość lektur obowiązkowych na dane zajęcia (są one wymienione pod tematami ćwiczeń). Obecność na zajęciach polega na aktywnej, merytorycznej dyskusji nad omawianymi problemami. W przypadku gdy okaże się, że dana osoba nie przeczytała tekstu – zostaje uznana za nieobecną. 2. Limit swobodnych (bez konieczności usprawiedliwiania się) nieobecności wynosi: 2. Każdą następną należy odrobić na dyżurze po wcześniejszym uzgodnieniu jej formy z prowadzącym (uzgodnienie takie winno mieć miejsce najpóźniej po dwóch tygodniach od powstania absencji). 3. Każdy z uczestników musi wygłosić (nie przeczytać!!!) referat, bądź przygotować recenzję metodologiczną i wygłosić jej tezy. Referat będzie oceniany wg standardowej skali ocen. Referat nie może być tylko streszczeniem ani omówieniem tekstów. Referujący powinien wykazać się znajomością omawianej problematyki i jej krytyczną analizą. Powinien też spróbować przedstawić omawiane zagadnienia w sposób klarowny i zrozumiały dla słuchaczy. W przypadku braku referatu prowadzący przeprowadza sprawdzian z lektury obowiązkowej. Ocena końcowa: Ocena końcowa jest średnią z referatu oraz kolokwium. Literatura – wszystkie „wykropkowane” pozycje mają charakter obowiązkowy!!!! Program zajęć: Zajęcia nr 1: Przydział referatów i omówienie reguł „gry”. Zajęcia nr 2: Zróżnicowanie i nierówności społeczne Zajęcia nr 3: Stratyfikacja społeczna Zajęcia nr 4: Klasy społeczne i teza o śmierci klas Zajęcia nr 5: Postrzeganie struktury społecznej – analiza raportów CBOS Zajęcia nr 6: Ruchliwość społeczna Zajęcia nr 7: Funkcje ruchliwości Zajęcia nr 8: Migracje jako przykład ruchliwości społecznej Zajęcia nr 9: Struktura społeczna a styl życia, cz. 1 Zajęcia nr 10: Struktura społeczna a styl życia, cz. 2 Zajęcia nr 11: Struktura społeczna a osobowość Zajęcia nr 12: Zróżnicowanie cyfrowe Zajęcia nr 13: Demografia i zróżnicowanie społeczne – konsekwencje społeczne Zajęcia nr 14: Nierówności społeczne w skali globalnej Zajęcia nr 15: Kolokwium |
W cyklu 2024/25L:
Celem kursu jest przybliżenie sposobu postrzegania struktury społecznej (w jej wymiarze statycznym, jak i dynamicznym) i jej kształtu, charakteru zarówno przez teoretyków socjologii oraz jej badaczy. Na zajęciach omawiane będą zarówno główne teorie struktury i ruchliwości społecznej, jak i zasadnicze jej segmenty (m.in. grupy społeczne, klasy) oraz mechanizmy decydujące o ich kształcie. Reguły gry 1. Każdego studenta obowiązuje znajomość lektur obowiązkowych na dane zajęcia (są one wymienione pod tematami ćwiczeń). Obecność na zajęciach polega na aktywnej, merytorycznej dyskusji nad omawianymi problemami. W przypadku gdy okaże się, że dana osoba nie przeczytała tekstu – zostaje uznana za nieobecną. 2. Limit swobodnych (bez konieczności usprawiedliwiania się) nieobecności wynosi: 2. Każdą następną należy odrobić na dyżurze po wcześniejszym uzgodnieniu jej formy z prowadzącym (uzgodnienie takie winno mieć miejsce najpóźniej po dwóch tygodniach od powstania absencji). 3. Każdy z uczestników musi wygłosić (nie przeczytać!!!) referat, bądź przygotować recenzję metodologiczną i wygłosić jej tezy. Referat będzie oceniany wg standardowej skali ocen. Referat nie może być tylko streszczeniem ani omówieniem tekstów. Referujący powinien wykazać się znajomością omawianej problematyki i jej krytyczną analizą. Powinien też spróbować przedstawić omawiane zagadnienia w sposób klarowny i zrozumiały dla słuchaczy. W przypadku braku referatu prowadzący przeprowadza sprawdzian z lektury obowiązkowej. Ocena końcowa: Ocena końcowa jest średnią z referatu oraz kolokwium. Literatura – wszystkie „wykropkowane” pozycje mają charakter obowiązkowy!!!! Program zajęć: Zajęcia nr 1: Przydział referatów i omówienie reguł „gry”. Zajęcia nr 2: Zróżnicowanie i nierówności społeczne Zajęcia nr 3: Stratyfikacja społeczna Zajęcia nr 4: Klasy społeczne i teza o śmierci klas Zajęcia nr 5: Postrzeganie struktury społecznej – analiza raportów CBOS Zajęcia nr 6: Ruchliwość społeczna Zajęcia nr 7: Funkcje ruchliwości Zajęcia nr 8: Migracje jako przykład ruchliwości społecznej Zajęcia nr 9: Struktura społeczna a styl życia, cz. 1 Zajęcia nr 10: Struktura społeczna a styl życia, cz. 2 Zajęcia nr 11: Struktura społeczna a osobowość Zajęcia nr 12: Zróżnicowanie cyfrowe Zajęcia nr 13: Demografia i zróżnicowanie społeczne – konsekwencje społeczne Zajęcia nr 14: Nierówności społeczne w skali globalnej Zajęcia nr 15: Kolokwium |
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania:
1. Każdego studenta obowiązuje znajomość lektur obowiązkowych na dane zajęcia (są one wymienione pod tematami ćwiczeń). Obecność na zajęciach polega na aktywnej, merytorycznej dyskusji nad omawianymi problemami. W przypadku gdy okaże się, że dana osoba nie przeczytała tekstu – zostaje uznana za nieobecną.
2. Limit swobodnych (bez konieczności usprawiedliwiania się) nieobecności wynosi: 2. Każdą następną należy odrobić na dyżurze po wcześniejszym uzgodnieniu jej formy z prowadzącym (uzgodnienie takie winno mieć miejsce najpóźniej po dwóch tygodniach od powstania absencji).
3. Każdy z uczestników musi wygłosić (nie przeczytać!!!) referat, bądź przygotować recenzję metodologiczną i wygłosić jej tezy. Referat będzie oceniany wg standardowej skali ocen. Referat nie może być tylko streszczeniem ani omówieniem tekstów. Referujący powinien wykazać się znajomością omawianej problematyki i jej krytyczną analizą. Powinien też spróbować przedstawić omawiane zagadnienia w sposób klarowny i zrozumiały dla słuchaczy. W przypadku braku referatu prowadzący przeprowadza sprawdzian z lektury obowiązkowej.
4. Na ostatnich zajęciach odbędzie się kolokwium zaliczeniowe z następujących tekstów: zajęcia nr 2,3,4,6,7. Kolokwium będzie oceniane wg standardowej skali ocen.
Ocena końcowa: Ocena końcowa jest średnią z referatu oraz kolokwium
Literatura
Domański, Henryk, 2004: Struktura społeczna, R.2, ss. 23-34
• Ruchliwość społeczna, w: Encyklopedia Socjologii, t. 3, ss. 351-355.
• Pustułka, Paulina, Winogrodzka, Dominika, Buler, Marta, 2019: Mobilne pokolenie wyboru? Migracje międzynarodowe a płeć i role rodzinne wśród Milenialsek, w: Studia Migracyjne. Przegląd Polonijny, nr 4, ss. 139-164
• Domański, H., Karpiński, Z., Przybysz, D., Strawczuk, J., 2015: Wzory jedzenia a struktura społeczna, Warszawa: Scholar, Rozdział 3, ss. 58-97.
• Cebula, Michał, Pilch, Szymon, 2020. Społeczne zróżnicowanie gustu muzycznego, w: Studia Socjologiczne nr 1, ss. 73-104
Kohn, Melvin, Carmi Schooler, 1986: Praca a osobowość. Studium współzależności, Warszawa: PWN, wprowadzenie ss. 15-24 oraz Rozdział 1, ss 27-46.
• Batorski D. (2015), Technologie i media w domach i w życiu Polaków, [w:] Raport: Diagnoza społeczna 2015, red. J. Czapiński, T. Panek, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.
• Demografia, w: Krystyna Szafraniec, Młodzi 2011, Warszawa: KPRM.
• Piketty, T., 2015: Kapitał w XXI wieku, Warszawa: Krytyka Polityczna, cz. 3, Rozdział 12.
W cyklu 2023/24L:
Domański, Henryk, 2004: Struktura społeczna, R.2, ss. 23-34 |
W cyklu 2024/25L:
Domański, Henryk, 2004: Struktura społeczna, R.2, ss. 23-34 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: