Antropologia społeczna 2405-S-1-S1-AS
Antropologia społeczna jest nauką zajmującą się kulturową różnorodnością człowieka, która zaprasza nas do poznania i zrozumienia inności. Poprzez perspektywę międzykulturowego porównania zachęca do odrzucenia zachodniego etnocentryzmu i prowincjonalizmu. Antropologię można pojmować jako wyraz fascynacji kulturową odmiennością. Oferuje nam ona możność spojrzenia na naszą kulturę z perspektywy wiedzy o innych kulturach i w konsekwencji lepsze zrozumienie nas samych.
Ważnym elementem kursu będzie krytyczna analiza fragmentów klasycznych i współczesnych prac antropologicznych, poświęconych badaniom (zwłaszcza terenowym) różnych społeczności i zjawisk kulturowych, reprezentującymi główne – w różnych postaciach ważne i dzisiaj – orientacje w dziejach antropologii społecznej. Nacisk kładziony będzie przede wszystkim na przebieg procesu badawczego, kwestie metodologiczne oraz analizę zalet i wad metod badawczych, wykorzystywanych przez poszczególnych badaczy. Przyjrzymy się także związanymi z ich nazwiskami pojęciom, koncepcjom, teoriom oraz spróbujemy krytycznie (włączając w to postmodernistyczną krytykę antropologii, ale i krytykę postmodernizmu w antropologii) ocenić konsekwencje przyjęcia określonych założeń teoretycznych i metodologicznych dla kształtu poznania i wyników badań interesujących nas antropologów.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- okrągłego stołu
- seminaryjna
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Szczegółowe informacje zob. Informacje o prowadzeniu przedmiotu w cyklu 2024/25 (Zajęcia: Konwersatorium: Informacje o grupie i i 2).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
GRUPA 1:
ABY Z POWODZENIEM ZAKOŃCZYĆ ZAJĘCIA NALEŻY:
1. Uczestniczyć w zajęciach, kurs jest obowiązkowy. Dopuszczalne są trzy nieobecności w semestrze.
2. Regularnie czytać teksty (obowiązkowe) związane z tematyką prowadzonych zajęć i brać udział w dyskusji. Może się zdarzyć, że zostaną Państwo poproszeni o napisanie „wejściówki”.
3. Zdać kolokwium śródsemestralne oraz całościowe, kończące konwersatorium. Kolokwium będzie oparte na wybranych fragmentach podręczników omawianych w trakcie zajęć
( Barnard 2016; , i Nowicka 2016).
Skala ocen z kolokwium: 0%-50% ndst; 51%-60% dst; 61%-70% dst+;
71%-80% db; 81%-90% db+; 91%-100% bdb .
4. Osoby wyróżniające się aktywnością w trakcie zajęć mają szansę na dodatkowe plusy. Osoby nieprzygotowane do zajęć będą otrzymywać minusy.
5. Ocena kończąca zajęcia będzie składać się z: średniej ocen uzyskanych z testów (60%), plusów lub minusów uzyskanych za aktywność (20%) oraz wyników wejściówek (20%).
GRUPA 2:
1. Obecność na zajęciach jest obligatoryjna. Opuszczenie trzech zajęć bez usprawiedliwienia w ramach całego kursu (semestr zimowy i letni) nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami. Czwarta, piąta i szósta nieobecność muszą zostać odrobione poprzez zgłoszenie się na dyżur prowadzącego i napisanie sprawdzianu z treści wskazanych przez niego lektur. Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż sześciu zajęciach skutkować będzie niezaliczeniem przedmiotu. Uwaga: nieobecności można będzie odrabiać najpóźniej w tydzień po przeprowadzeniu ostatnich zajęć.
2. Na ocenę końcową składały się będą trzy elementy:
a) wynik sprawdzianu końcowego w oparciu o treści wykładu i rozdziały I-III podręcznika Jacka Davida Ellera "Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy" (Kraków 2012: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego). Sprawdzian zostanie przeprowadzony na ostatnich zajęciach w semestrze letnim i oceniony w skali 0-52 punktów.
b) aktywność podczas zajęć w części kursu Praca z tekstami (oceniana na każdych zajęciach w skali 0-2 punkty),
c) wyniki pisemnych sprawdzianów z treści lektur w części kursu Praca z tekstami (0-4 punkty za każdą „wejściówkę”).
Maksymalnie będzie można uzyskać 100 punktów (52 + 16 + 32).
Punktacja a oceny
0-50 --- ndst 51-60 --- dst 61-70 --- dst+
71-80 --- db 81-90 --- db+ 91-100 --- bdb
3. Wszystkie wymienione w programie teksty mają status literatury obowiązkowej!
4. Uwaga! Nie przewiduje się możliwości poprawiania kiepsko napisanych „wejściówek”.
5. Jeśli po końcowym podsumowaniu punktacji uczestnikowi zajęć za-braknie jednego 1 lub 2 punktów do „wskoczenia” na wyższy próg, to będzie miał prawo ubiegać się o przydzielenie zadania specjalnego – napisania eseju recenzyjnego na podstawie co najmniej dwóch książek wskazanych przez prowadzącego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Szczegółowe informacje zob. Informacje o prowadzeniu przedmiotu w cyklu 2024/25 (Zajęcia: Konwersatorium: Informacje o grupie i i 2).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
GRUPA1:
Podręczniki:
Barnard Alan, 2016, ANTROPOLOGIA – ZARYS TEORII I HISTORII, Państwowy Instytut Wydawniczy
Barnard Alan, 2022, ANTROPOLOGIA SPOŁECZNA A POCHODZENIE CZŁOWIEKA, NARODOWE CENTRUM KULTURY.
Nowicka Ewa, 2006, ŚWIAT CZŁOWIEKA – ŚWIAT KULTURY, Wydawnictwo Naukowe PWN.
GRUPA 2:
Podręcznik: Eller, Jack David. 2012, ANTROPOLOGIA KULTUROWA. GLOBALNE SIŁY, LOKALNE ŚWIATY. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: