Wstęp do badania kultury współczesnej 2405-M-S1-WBKW
Przedmiot ma ukazać wagę stawiania filozoficznych pytań w odniesieniu do zjawisk kultury współczesnej i poszukiwanie na nie odpowiedzi. Ma ćwiczyć mają wyobraźnię etnograficzną (kulturoznawczą, ontologiczną – pojęcia wyjaśniane w toku wykładu), to znaczy skupioną na wytworze kulturowym empirycznie dostępnym. W czasie zajęć poruszonych zostanie kilka grup zagadnień: modele kultury współczesnej (nowoczesności), wybrane współczesne koncepcje możliwe do wykorzystania jako narzędzia badania kultury, etyczne i polityczne metarozważania nad rolą badania kultury (nacisk zostanie tu położony na mechanizmy refleksyjności kultury nowoczesnej wpisane w szeroko pojętą humanistykę oraz na badawczą fronesis).
Przedmiot ma charakter otwarty - próbując ująć w poznawcze kategorie zmieniający się świat będę ukazywać raczej naukę w działaniu niż naukę gotową (wiedzę uzyskaną), co więcej same treści mogą zmieniać się na życzenie osób uczestniczących w zajęciach.
W cyklu 2023/24Z:
Na konwersatorium będziemy przyglądać się mechanizmom powstawania, stabilizowania i przekazywania istotnych dla współczesności znaczeń, symboli, wartości, które konstytuują kulturę współczesną świata zachodniego. Nauczymy się używać narzędzi analitycznych filozofii, nauk o kulturze, antropologii kultury do interpretacji wybranych zjawisk kulturowych (tekstów, fenomenów pop-kultury, obrazów, etc. ). |
W cyklu 2024/25Z:
Na konwersatorium będziemy przyglądać się mechanizmom powstawania, stabilizowania i przekazywania istotnych dla współczesności znaczeń, symboli, wartości, które konstytuują kulturę współczesną świata zachodniego. Nauczymy się używać narzędzi analitycznych filozofii, nauk o kulturze, antropologii kultury do interpretacji wybranych zjawisk kulturowych (tekstów, fenomenów pop-kultury, obrazów, etc. ). |
W cyklu 2025/26Z:
Na konwersatorium będziemy przyglądać się mechanizmom powstawania, stabilizowania i przekazywania istotnych dla współczesności znaczeń, symboli, wartości, które konstytuują kulturę współczesną świata zachodniego. Nauczymy się używać narzędzi analitycznych filozofii, nauk o kulturze, antropologii kultury do interpretacji wybranych zjawisk kulturowych (tekstów, fenomenów pop-kultury, obrazów, etc. ). |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zostaną ustalone na pierwszych zajęciach organizacyjnych.
Literatura
W cyklu 2023/24Z:
• Zygmunt Bauman, Trwoga życia w płynnej nowoczesności. W: Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2007, 13-43. |
W cyklu 2024/25Z:
• Zygmunt Bauman, Trwoga życia w płynnej nowoczesności. W: Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2007, 13-43. |
W cyklu 2025/26Z:
• Zygmunt Bauman, Trwoga życia w płynnej nowoczesności. W: Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2007, 13-43. |
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
Warunki zaliczenia: |
W cyklu 2024/25Z:
Warunki zaliczenia: |
W cyklu 2025/26Z:
Warunki zaliczenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: