Etyka reklamy 2405-M-S1-ER
Zajęcia służą wypracowaniu umiejętności rzetelnej, profesjonalnej interpretacji i analizy etycznej reklam, publicznych przekazów handlowych oraz informacji perswazyjnych. Jedną z przesłanek, które stanowią teoretyczny fundament kursu, jest przekonanie o konieczności rozpatrywania etycznych aspektów reklam z wykorzystaniem pojęć aksjologii. Studenci interpretują w ten sposób wiele różnych reklam, których treść stanowi podstawowy materiał do pracy. Rozpatrują ich etyczną wymowę, pozytywną oraz negatywną, analizują związane z nimi kontrowersje, związki z sytuacją społeczno-kulturową, przypadki zgłoszeń przekazu handlowego do Komisji Etyki Reklamy, działania reklamodawców w ramach CSR, i inne. Reklamy stają się też bardzo użytecznymi przykładami do analiz społecznych problemów moralnych, takich jak utrwalanie stereotypów, uprzedzeń oraz ciasnych ról społecznych, przemoc domowa, manipulacja informacjami czy nadwyrężanie zaufania społecznego. Ich historia ukazuje również postęp moralny, jaki dokonuje się w kulturze.
|
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia służą wypracowaniu umiejętności rzetelnej, profesjonalnej interpretacji i analizy etycznej reklam, publicznych przekazów handlowych oraz informacji perswazyjnych. Jedną z przesłanek, które stanowią teoretyczny fundament kursu, jest przekonanie o konieczności rozpatrywania etycznych aspektów reklam z wykorzystaniem pojęć aksjologii. Studenci interpretują w ten sposób bardzo wiele różnych reklam, których treść stanowi podstawowy materiał do pracy. Rozpatrują ich etyczną wymowę, pozytywną oraz negatywną, analizują związane z nimi kontrowersje, związki z sytuacją społeczno-kulturową, przypadki zgłoszeń przekazu handlowego do Komisji Etyki Reklamy, działania reklamodawców w ramach CSR, i inne. Reklamy stają się też bardzo użytecznymi przykładami do analiz społecznych problemów moralnych, takich jak utrwalanie stereotypów, uprzedzeń oraz ciasnych ról społecznych, przemoc domowa, manipulacja informacjami czy nadwyrężanie zaufania społecznego. Ich historia ukazuje również postęp moralny, jaki dokonuje się w kulturze. |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia służą wypracowaniu umiejętności rzetelnej, profesjonalnej interpretacji i analizy etycznej reklam, publicznych przekazów handlowych oraz informacji perswazyjnych. Jedną z przesłanek, które stanowią teoretyczny fundament kursu, jest przekonanie o konieczności rozpatrywania etycznych aspektów reklam z wykorzystaniem pojęć aksjologii. Studenci interpretują w ten sposób bardzo wiele różnych reklam, których treść stanowi podstawowy materiał do pracy. Rozpatrują ich etyczną wymowę, pozytywną oraz negatywną, analizują związane z nimi kontrowersje, związki z sytuacją społeczno-kulturową, przypadki zgłoszeń przekazu handlowego do Komisji Etyki Reklamy, działania reklamodawców w ramach CSR, i inne. Reklamy stają się też bardzo użytecznymi przykładami do analiz społecznych problemów moralnych, takich jak utrwalanie stereotypów, uprzedzeń oraz ciasnych ról społecznych, przemoc domowa, manipulacja informacjami czy nadwyrężanie zaufania społecznego. Ich historia ukazuje również postęp moralny, jaki dokonuje się w kulturze. |
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia służą wypracowaniu umiejętności rzetelnej, profesjonalnej interpretacji i analizy etycznej reklam, publicznych przekazów handlowych oraz informacji perswazyjnych. Jedną z przesłanek, które stanowią teoretyczny fundament kursu, jest przekonanie o konieczności rozpatrywania etycznych aspektów reklam z wykorzystaniem pojęć aksjologii. Studenci interpretują w ten sposób bardzo wiele różnych reklam, których treść stanowi podstawowy materiał do pracy. Rozpatrują ich etyczną wymowę, pozytywną oraz negatywną, analizują związane z nimi kontrowersje, związki z sytuacją społeczno-kulturową, przypadki zgłoszeń przekazu handlowego do Komisji Etyki Reklamy, działania reklamodawców w ramach CSR, i inne. Reklamy stają się też bardzo użytecznymi przykładami do analiz społecznych problemów moralnych, takich jak utrwalanie stereotypów, uprzedzeń oraz ciasnych ról społecznych, przemoc domowa, manipulacja informacjami czy nadwyrężanie zaufania społecznego. Ich historia ukazuje również postęp moralny, jaki dokonuje się w kulturze. |
W cyklu 2025/26L:
Zajęcia służą wypracowaniu umiejętności rzetelnej, profesjonalnej interpretacji i analizy etycznej reklam, publicznych przekazów handlowych oraz informacji perswazyjnych. Jedną z przesłanek, które stanowią teoretyczny fundament kursu, jest przekonanie o konieczności rozpatrywania etycznych aspektów reklam z wykorzystaniem pojęć aksjologii. Studenci interpretują w ten sposób bardzo wiele różnych reklam, których treść stanowi podstawowy materiał do pracy. Rozpatrują ich etyczną wymowę, pozytywną oraz negatywną, analizują związane z nimi kontrowersje, związki z sytuacją społeczno-kulturową, przypadki zgłoszeń przekazu handlowego do Komisji Etyki Reklamy, działania reklamodawców w ramach CSR, i inne. Reklamy stają się też bardzo użytecznymi przykładami do analiz społecznych problemów moralnych, takich jak utrwalanie stereotypów, uprzedzeń oraz ciasnych ról społecznych, przemoc domowa, manipulacja informacjami czy nadwyrężanie zaufania społecznego. Ich historia ukazuje również postęp moralny, jaki dokonuje się w kulturze. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa, która zawiera etyczną analizę reklamy komercyjnej lub niekomercyjnej reklamy społecznej, ewentualnie kampanii reklamowej lub szeregu reklam pozostających ze sobą w jakimś związku. Zawarta w pracy analiza etyczna powinna skupiać się na wybranych moralnych aspektach powstania, zlecenia, treści, rozpowszechniania czy oddziaływania społecznego reklamy lub reklam; może dotyczyć np. kontrowersji, które zostały przez nie wywołane, przypadku zgłoszeń do Komisji Etyki Reklamy, nieuczciwej konkurencji, albo pozytywnych aspektów, takich jak zwrócenie uwagi na istotny problem społeczny, promocja pozytywnych wartości moralnych, itp. Zakres tematyczny pracy może być przedyskutowany przed jej napisaniem.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• BIAŁEK-SZWED Olga, „Problem voyeuryzmu medialnego w kontekście polskiej prasy masowej”, [w:] Współczesne media. Status, Aksjologia, Funkcjonowanie, t. 1, I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009, s. 155-163. - Tabloidyzacja języka i kultury , I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa (red.), Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010, Seria: „Oblicza Komunikacji” 3/2010.
• BIZOŃ Barbara, „Etyczne aspekty neuromarketingu”, http://www.ptt.uek.krakow.pl/edc_media/Lite/Item-0074/TinyFiles/Etyczne-aspekty-neuromarketingu.pdf
• BRALCZYK Jerzy, „Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka”, wyd. 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, rozdz. 14: Reklama i kultura, s. 135-137.
• CIECHANOWSKA Justyna, „Etyczne granice reklamy politycznej”, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego - Seria Prawnicza”, 2013, nr 12, s. 23-34 (dostęp on-line: http://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/261/Ciechanowska%202013.pdf?sequence=1 )
• CYMANOW-SOSIN Klaudia, „Perswazja i manipulacja jako zjawiska kontekstowe na przykładzie reklam sektora usług instytucji rynku finansowego”„Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2015, nr 2, s. 48-64 (dostęp elektroniczny: http://naukowy-przeglad-dziennikarski.org/nr/2-2015/5.pdf ). -
• DZIADKIEWICZ Anna, „Personalizacja a kastomizacja w marketingu”, „Zarządzanie i Finanse”, Vol. 15, No. 1/2017, dostęp on-line: https://wzr.ug.edu.pl/.zif/2017_10.pdf#page=95
• HATALSKA Natalia, „Ambient - reklama z niespodzianką”, „OOH Magazine”, styczeń-marzec 2012, 1 (28), s. 20-22 (dostęp on-line: http://www.pub.oohmagazine.pl/2012/OOH28.pdf ).
• JASTRZĘBSKI Jerzy, (Bez)wstyd w mediach, czyli „wszystko ujdzie”. Refleksje nie do końca subiektywne, „Studia Theologica Varsaviensia” 2016, nr 1, UKSW, s. 177-199 (dostęp on-line: czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/stv/article/download/1897/1733).
• KOSZEMBAR-WIKLIK Małgorzata, „Motywy erotyki, śmierci i przemocy w reklamach – o manipulowaniu emocjami odbiorcy i przesuwaniu granic społecznego „tabu”, „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, 2015, nr 2, s. 65-84 (dostęp on-line: http://naukowy-przeglad-dziennikarski.org/nr/2-2015/6.pdf ).
• KOWALEWSKA Kinga, "Wpływ mediów na kreowanie wizerunku starości w reklamie telewizyjnej - badanie polotażowe", "Scripta Neophilologica Posnaniensia" 2019, tom XIX, s.: 85–94.
• KROK Dariusz, „Etyczne aspekty perswazji w reklamie”, „ Dialogi o Kulturze i Edukacji”, 2012, nr 1, s. 185-198 (dostęp on-line: http://serwer1366511.home.pl/dialogi/data/documents/Dariusz=20Krok.pdf ).
• MELLER Jacek, „Etyczny aspekt reklamy leków OTC”, „Studia Philosophiae Christianae”, 2008, t. 44, nr 2, s. 27-49 (dostęp on-line: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Philosophiae_Christianae/Studia_Philosophiae_Christianae-r2008-t44-n2/Studia_Philosophiae_Christianae-r2008-t44-n2-s27-49/Studia_Philosop).
• NOWACKI Robert, „Postawy Polaków wobec nieetycznych działań reklamowych w świetle funkcjonowania Kodeksu Etyki Reklamy”, Handel Wewnętrzny 2016, nr 1 (360), s. 290-303 (plik PDF dostępny w Sieci: cejsh.icm.edu.pl cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.../c/HW_1_2016.290-302.pdf ).
• NOWACKI Robert, „Reklama etyczna czy kontrowersyjna? Walory informacyjne a wiarygodność przekazów reklamowych w opinii konsumentów”, Marketing i Rynek; 2014, nr 8, CD, 595-600 (dostęp tekstu w Sieci: https://docplayer.pl/51264845-Reklama-etyczna-czy-kontrowersyjna-walory-informacyjne-a-wiarygodnosc-przekazow-reklamowych-w-opinii-konsumentow.html).
• PIETRASZEK Marcin, „Czy marketing szeptany może być etyczny?”, w: portal internetowy BIZRUN.pl, dział MARKETING, dostęp on-line: http://bizrun.pl/marketing/czy-marketing-szeptany-moze-byc-etyczny/
• PRĘDOTKA Tomasz, „Moralność młodzieży a reklama”, „Studia Socialia Cracoviensia” 2015, t. 7, nr 1 (12), s. 167–180 (dostęp internetowy: cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight.../989-1904-1-PB.pdf ).
• RYŁKO-KURPIEWSKA Anna (2008), „Dzieci jako odbiorcy reklam telewizyjnych”, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
• STEFANIAK Wioletta Z., „Zarys problematyki norm etycznych we współczesnej reklamie”, w: Media w edukacji. Wymiar kulturowy i aksjologiczny;, red. nauk. Agnieszka Roguska, Fundacja na rzecz dzieci i młodzieży „Szansa”, Siedlce 2013, s. 61-83 (dostęp on-line: http://zs31warszawa.edupage.org/files/etyka_w_reklamie-UW.pdf).
• WIECZOREK-ORLIKOWSKA Joanna, Ekshibicjonizm medialny jako zagrożenie dla dziecka i więzi rodzinnych, „Pedagogia Ojcostwa” 2016, nr 12, s. 131-139 (dostęp on-line: http://www.pedkat.pl/images/czasopisma/po12/PO12_10.pdf).
• WOLEK-KOCUR Barbara, „Shockvertising. O szokowaniu w reklamie” [w:] „Skandal w tekstach kultury”, t. 2, red. Marian Ursel, M. Dąbrowska, J. Nadolna i M. Skibińska, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2013, s. 65-79 (dostęp on-line: https://bwolekkocur.files.wordpress.com/2013/10/shockvertising.pdf).
• ŻMIGRODZKI Marek, WOJCIECHOWSKI Łukasz, „Polityczna reklama negatywna w Polsce”, dostęp on-line: wydawnictwo.wsei.eu/index.php/znadmin/article/download/216/219.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: