Argumentacja, perswazja, manipulacja 2405-M-S1-APM
Materiał omawiany na zajęciach podzielony jest na trzy główne obszary tematyczne, które związane są z tytułowymi pojęciami. Opisowi teoretycznemu towarzyszyć będzie skorelowana z nim implementacja praktyczna, odnosząca się zarówno do przykładów zaczerpniętych z życia codziennego oraz przestrzeni medialnej, jak również polegająca na twórczym poszukiwaniu takich przykładów, połączonego z konstruowaniem samodzielnych egzemplifikacji technik argumentacji, perswazji i manipulacji.
Pierwszy obszar tematyczny, zogniskowany na pojęciu argumentacji, rozpoczyna ogólna analiza procesu komunikacji zarówno w jej aspekcie literalnym (dosłownym), jak i nieliteralnym (niedosłownym). Przedstawione zostaną zarówno ważne pojęcia określające poprawną komunikację, np. pojęcie kontekstu, jak również reguły które nią kierują, w szczególności tzw. maksymy konwersacyjne Grice’a. Dodatkowo poruszone będą kwestie aluzji, ironii oraz metafory.
Przy prezentacji i implementacji sztuki argumentowania nacisk zostanie położony na uwypuklenie struktury argumentacji potocznej oraz kryteria i sposoby jej oceny pod względem poprawności. Sztuka argumentacji będąca podstawą pierwszego bloku tematycznego jest ściśle skorelowana z dwoma innymi sztukami: silniejszą i tym samym węższą zakresowo sztuką wnioskowania oraz słabszą i tym samym szerszą zakresowo sztuką dyskutowania. Pierwsza z nich znajduje najpełniejszą egzemplifikację w tradycyjnej logice nazw i zdań. W wielkim skrócie przedstawione więc będą podstawy tych logik ze szczególnym uwzględnieniem pojęcia wynikania. Druga z nich – nazywana klasycznie erystyką – zostanie omówiona ze szczególnym uwzględnieniem nieuczciwych chwytów stosowanych w dyskusji oraz najczęściej pojawiających się w niej błędów argumentacyjnych.
Drugi obszar tematyczny, zogniskowany na pojęciu perswazji, rozpoczyna ogólna analiza teorii aktów mowy Austina i Searle’a. W ramach tej teorii zostanie wstępnie zdefiniowane pojęcie perswazji, rozpatrzone będą proste akty perswazyjne oraz proste procesy perswazyjne. Następnie omówiony zostanie model perswazji zaproponowany przez R.E. Petty’ego i J.T. Caciappo, oznaczany skrótem: ELM (Elaboration Likelihood Model), w którym zakłada się, że perswazja jest procesem dwutorowym. W dalszej części będą nas interesować jawne akty perswazyjne: bezpośrednie i pośrednie. Wśród nich na plan pierwszy wysuwają się zagadnienia związane z presją i szantażem. Bardzo ważnym okaże się pojęcie kłamstwa. Zarysowana złożoność tego zagadnienia - zobrazowana m.in. próbami podania adekwatnej definicji kłamstwa - powiązana będzie z praktycznym zastosowaniem technik wykrywania kłamstwa, wśród których wyróżniona zostanie metoda logiczna.
Trzeci obszar tematyczny, zogniskowany na pojęciu manipulacji, rozpoczyna ogólna analiza jawnych i niejawnych aktów perswazyjnych. Z ostatnimi powiązane zostanie pojęcie manipulacji. Ogólne rozważania teoretyczne zostaną zobrazowane sześcioma podstawowymi mechanizmami psychologicznymi wykorzystywanymi w niejawnych aktach perswazyjnych. Należą do nich mechanizmy: 1) wzajemności, 2) konsekwencji, 3) konformizmu, 4) sympatii, 5) autorytetu, 6) niedostępności. Ponadto omówione zostaną taktyki manipulacyjne kryjące się za terminami: 1) kontrast, 2) racjonalizacja, 3) kompromis, 4) wiarygodność, 5) relaks, 6) powtarzanie. W dalszej kolejności przedstawione zostaną aspekty komunikacji niewerbalnej. Ostatnie spotkania będą poświęcone technikom manipulacyjnym w praktyce. Wśród trzech takich sytuacji: przesłuchań, negocjacji oraz starań o pracę – uwaga skupiona będzie przede wszystkim na ostatniej z nich.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- oxfordzka
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami oceniania będą:
1. referat,
2. aktywność na zajęciach, zadania domowe, prace pisemne itp.,
3. obecności - dopuszczalne są nieobecności na dwóch zajęciach.
Ocena końcowa zostanie wystawiona zgodnie z poniższymi kryteriami. Warunkiem koniecznym uzyskania zaliczenia jest spełnienie powyższego warunku 3.
1. Referat - standardowa skala ocen.
2. Aktywność na zajęciach, zadania domowe, prace pisemne itp. - uwzględniana będzie przez dodatnie/ujemne punkty procentowe.
Ocena końcowa jest oceną z 1, zmodyfikowaną przez punkty procentowe z 2.
ocena bdb. - od 90% (włącznie) - do 100%
ocena db.+ - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie),
ocena db. - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie),
ocena dst.+ - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie),
ocena dst. - od 45% (włącznie) - do 60% (wyłącznie).
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Dennett C.D., Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia, Copernicus Center Press, Kraków 2015.
2) Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, PWN, Warszawa 2005.
3) Kochan M., Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2005.
4) Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, tłum. B. i Ł. Konorscy, (przedmowa T. Kotarbiński), Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa (różne wydania).
5) Szymanek K., Wieczorek K.A., Wójcik A.S., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, PWN, Warszawa 2003.
6) Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.
7) Tokarz M., Ćwiczenia z wnioskowania i argumentacji, Śląskie Wydawnictwa Naukowe, Tychy 2006.
Literatura uzupełniająca:
1) Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, tłum. Bogdan Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2015.
2) Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, tłum. Piotr Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2013.
3) Pratkanis A., Aronson E., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, PWN, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: