Zarządzanie mediami 2405-M-3-ZM-S1
Na przedmiot "Zarządzanie mediami" składają się:
- wykłady teoretyczne w kilku segmentach (rynek medialny, struktury redakcyjne, planowanie i workflow, stopnie zarządzania, tworzenie produktów medialnych). Każdy wykład połączony jest z dyskusją na temat aktualnych wydarzeń na rynku medialnym.
- zajęcia praktyczne (tworzenie i redagowanie dodatku tematycznego, konstruowanie własnego produktu medialnego, tworzenie projektu budżetu produktu medialnego). Prezentacja, ocena, dyskusja.
Szczegółowy program zajęć:
1. Specyfika polskiego rynku mediów oraz zawodu dziennikarskiego; transformacja środków przekazu we współczesny rynek medialny.
2. Redakcja – struktura, metody zarządzania (model klasyczny, newsroomowy, multimedialny). Redakcyjne workflow.
3. Planowanie redakcyjne (krótko, średnio i długoterminowe), system kolegiów redakcyjnych, zarządzanie budżetem redakcji.
4. Format medialny. Rodzaje formatów, ich wybór i tworzenie (badanie odbiorcy, wybór grupy docelowej). Narzędzia tworzenia formatu.
5. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych - kierownik działu. Zarządzanie małą grupą dziennikarzy – zajęcia teoretyczne.
6. Dodatki medialne – redakcyjne, reklamowe, wydawnicze. Finansowe podstawy funkcjonowania mediów, formy obecności materiałów komercyjnych.
7. Redagowanie dodatku.
8. Najważniejsze szczeble struktur redakcyjnych – wydawca/sekretarz redakcji/newsdesk. Zarządzanie wydaniem.
9. Poziom zarządzania strategicznego – redaktor naczelny i wydawca.
10. Elementy kosztowe projektu medialnego. Podstawy budżetowania projektu.
11. Prezentacja własnych projektów budżetowych produktów medialnych.
12. Przygotowanie własnego produktu medialnego – analiza rynku, konstrukcja produktu. Wykorzystanie informacji dotyczących formatów medialnych.
.
13. – 14. Przygotowanie i ocena produktów medialnych.
15. Redakcja w praktyce. ABC problemów prawnych, organizacyjnych, finansowych itd. Zaliczenie
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- projektu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się oceną na podstawie realizacji zleconych projektów.
1. Podstawą zaliczenia jest wykonanie prac projektowych (dodatek tematyczny, własny produkt medialny, budżet produktu medialnego). Oceny cząstkowe są zasadniczą podstawą oceny końcowej.
2. Pod uwagę brana jest również aktywność na zajęciach (oceniany jest udział w dyskusjach w części konwersatoryjnej).
Literatura
1. Tadeusz Kowalski, Zarządzanie w mediach, Wolters Kluwer, Warszawa 2013
2. Stephan Russ-Mohl, Marek Chyliński, Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa 2008
3. Bogusław Nierenberg, Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011
4. Biblia dziennikarstwa, pr. Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek, Kraków 2010
5. Miesięcznik “Press” 2021-2023
6. www.wirtualnemedia.pl
7. Poulet Bernard, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia kończą się oceną na podstawie realizacji zleconych projektów. |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia kończą się oceną na podstawie realizacji zleconych projektów. |
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia kończą się oceną na podstawie realizacji zleconych projektów. |
W cyklu 2025/26L:
Zajęcia kończą się oceną na podstawie realizacji zleconych projektów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: