Rynki medialne: wprowadzenie 2405-M-3-RMW-S1
Celem zajęć jest przybliżenie studentom mechanizmów i roli poszczególnych podmiotów na rynku medialnym w Polsce i na wybranych, zagranicznych rynkach medialnych.
Zakres tematów:
1. System medialny w Polsce
2. Krajowy rynek radiowy, telewizyjny i prasowy w liczbach
3. Media lokalne i ich charakterystyka
4. Rynek prasy bezpłatnej w Polsce
5. Agencje informacyjne (historia i rola)
6. Uwarunkowania działalności podmiotów na rynku medialnym
7. Charakterystyka rynku medialnego w Niemczech
8. Charakterystyka rynku medialnego w Chinach
9. Problematyka wolności słowa i zaufania do mediów
10. Zmiany technologiczne a rynek medialny
11. Modele biznesowe mediów po pandemii
12. Koncentracja i dekoncentracja mediów
W cyklu 2022/23L:
Celem zajęć jest przybliżenie studentom mechanizmów i roli poszczególnych podmiotów na rynku medialnym w Polsce i na wybranych, zagranicznych rynkach medialnych. Zakres tematów: 1. System medialny w Polsce |
W cyklu 2023/24L:
Celem zajęć jest przybliżenie studentom mechanizmów i roli poszczególnych podmiotów na rynku medialnym w Polsce i na wybranych, zagranicznych rynkach medialnych. Zakres tematów: 1. System medialny w Polsce |
W cyklu 2024/25L:
Celem zajęć jest przybliżenie studentom mechanizmów i roli poszczególnych podmiotów na rynku medialnym w Polsce i na wybranych, zagranicznych rynkach medialnych. Zakres tematów: 1. System medialny w Polsce |
W cyklu 2025/26L:
Celem zajęć jest przybliżenie studentom mechanizmów i roli poszczególnych podmiotów na rynku medialnym w Polsce i na wybranych, zagranicznych rynkach medialnych. Zakres tematów: 1. System medialny w Polsce |
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Metody dydaktyczne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład.
Kryteria oceniania: egzamin pisemny.
5 – 90% i więcej punktów
4+ – 80% do 89% punktów
4 – 70% do 79% punktów
3+ – 60% do 69% punktów
3 – 51% do 59% punktów
2 – 50% i poniżej punktów
Literatura
1) Lakomy Mirosław (2012), Rynek radiowy w Polsce [w:] Dyskurs politologiczny, pod red. W. Bernackiego, W. Pasierbka, B. Szlachty, Kraków.
2) Goban-Klas Tomasz (2001) Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3) Kita Małgorzata, Loewe Iwona (red.) (2012) Język w mediach. Antologia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
4) Levinson Paul (2010) Nowe nowe media. Kraków: Wydawnictwo WAM.
5) McLuhan Marshall (2004) Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
6) Soczyński Sławomir (2013) Uwarunkowania działalności podmiotów gospodarczych w systemie medianym społeczeństwa demokratycznego, "Studia Sociala Craoviensia" nr 2, ss. 93-100.
7) Fiut I., Prasa bezpłatna w Polsce w latach 1989-2009. Nowe zjawiska rynkowe i czytelnicze.
8) Kowalczyk Ryszard, Współczesne media lokalne jako przedmiot badań medioznawczych, "Przegląd Politologiczny" 2011, nr 1, ss. 159-178.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: