Płeć a media 2405-M-3-PM-S1
Warsztaty podzielone zostaną na kilka bloków tematycznych. Realizując postawione w nich zadania, wykorzystujemy konkretne teoretyczne ustalenia teorii feministycznych oraz badań nad stereotypami płciowymi, aby zobaczyć w jaki sposób budują one obecne w kulturze przeświadczenie płciowe. Będziemy także pokazywać jaką rolę polityczną odgrywają, jak kształtują relacje ekonomiczne i symboliczne.
Bloki tematyczne są następujące:
1. Sposoby na podtrzymywanie stereotypów płciowych oraz nieuświadamianych uprzedzeń płciowych nabytych w procesie socjalizacji. Przeprowadzenie „Testu Utajonych Skojarzeń" według Programu „Project Implicit" Uniwersytetu Harvarda oraz przeanalizowanie uzyskanych wyników. Pytanie: jak bardzo stereotypowe są moje poglądy i co mogę z tym zrobić?
2. Recepcja tematyki gender w Polsce. Czy w prasie, telewizji i internecie widać określony stosunek do tematyki gender w Polsce. Jaki? Analiza pracy "Gender. Cywilizacja śmierci".
3. Różnica seksualna. Problem wartościowania różnicy między płciami. Czy istnieją typowo męskie i żeńskie cechy, wartości, problemy?. Czy jakieś z nich są lepsze lub gorsze? Analiza sposobu utrwalania obrazu tego, co męskie i tego co kobiece w prasie i internecie, zwłaszcza w takich obszarach jak edukacja, polityka, ekonomia. Czy istnieją znaczące różnice między prasą "kolorową" a opiniotwórczą? Jeśli tak, na czym polegają? Zbadanie konkretnych przypadków.
4. Mit urody. Zbadanie tych elementów kultury, które utrwalają przekonanie o ścisłym związku kobiecości i wyglądu. Problem useksualnienia i komercjalizacji ludzkiego ciała. Jakie wartości są tutaj przekazywane. Analiza porównawcza prasy z początku XX i XXI wieku w Polsce. Jaki model kobiecości przedstawiają.
5. Komercjalizacja płci. Jaki model i jaką rolę (role) przypisywane kobietom i mężczyznom utrwalają współczesne reklamy. Analiza reklamy telewizyjnej. Rola formy i szybkości przekazu. Obsesja na punkcie młodości oraz hiperealnego wizerunku.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia
Zaliczenie na ocenę na podstawie przedstawienia 20 minutowego referatu naukowego w formie prezentacji multimedialnej na wybrany temat związany z tematyką zajęć.
Kryteria oceniania
Student otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu gdy:
- uczestniczył w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność),
- otrzymał pozytywną ocenę z referatu
(Oceniane aspekty referatu: sformułowanie problemu, postawienie tez, zadanie istotnych pytań do dyskusji, czytelność i trafność treści z prezentacji w PowerPoincie, moderowanie dyskusji, wyciągniecie wniosków końcowych)
- Ocenę o pół stopnia podnosi aktywność na zajęciach.
Ocena szczegółowa:
ocena bardzo dobra (5): student w stopniu bardzo dobrym opanował materiał
ocena dobra (4): student w stopniu dobrym opanował materiał
ocena dostateczna (3): student w stopniu podstawowym opanował materiał
ocena niedostateczna (2): student nie opanował materiału bądź nie spełnił któregoś z wymienionych kryteriów (nie uczestniczył w zajęciach bądź nie przedstawił referatu).
Literatura
teorie:
E. Grosz. Przeobrażenie ciał, WWW.ekologiasztuka.pl/pdf/f0071.grosz.pdf
M. Wittig, Nie rodzimy się kobietą, w: Francuski feminizm materialistyczny, Poznań 2007, s. 135-147.
N. Wolf, Mit urody, warszawa 2014.
materiał do analizy:
Maria Ryś, Małgorzata Walaszczyk, Cywilizacja śmierci. Historia ideologii gender, jej twórcy, podstawowe założenia ideologii gender oraz próby jej wdrażania w Polsce
reklamy telewizyjne i prasowe, XIX-wieczne, z połowy XX wieku, obecne
Filmy dokumentalne:
„Kobieta aktualna”, 2007, reż. Dominique Gross
„Judith Butler, philosophe en tout genre” 2006, reż. Paule Zaidermann
“Killing Us Softly 4”, 2010, reż. Jeanne Kilbourne
“Interseksualni. On i ona w jednym ciele”, 2008, reż. Britta Julia Dombrowe
Filmy fabularne:
“XXY”, 2007, reż. Lucía Puenzo
Fragmenty seriali: “Mad Men” Matthew Weinera, “Ally McBeal”, “Słowo na L”, „Bez tajemnic”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: