Marketing polityczny. Teoria i praktyka 2405-M-3-MPTP-S1
Tematyka zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne
2. Marketing polityczny – definicja i krótka historia
3. Marketing polityczny, (nie)kompetencja obywateli i heurystyki poznawcze
Lektura obowiązkowa:
A. Tversky, D. Kahneman, Pułapki myślenia, Poznań 2012, wybrane fragmenty
Lektury uzupełniające:
C. Sunstein, Infotopia, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2009, rozdz. 3
B. Caplan, Mit racjonalnego wyborcy, Fijor, Wrocław 2017, rozdz. 1
4. To wszystko fake news. Polityka i marketing w dobie postprawdy
Lektura obowiązkowa:
M. d’Ancona, Postprawda, tłum. M. Sutowski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018, rozdział 1
Lektury uzupełniające:
P. Pawełczyk, J. Jakubowski, Postprawda i nowe media, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, 2017, 1, s. 197-212
5. Czy marketing w ogóle działa? Wybrane teorie mediów cz. 1
Omawiane tematy:
Teoria kultywacji (G. Gerbner)
Teoria hegemoniczna (A. Gramsci)
Lektura obowiązkowa:
A. Pratkanis, E. Aronson, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, PWN, Warszawa, wyd. dowolne, rozdz. 7, 8, 9, 16, 20, 32, 33, 34
D. McQuail, Teorie komunikowania masowego, PWN, Warszawa, wyd. dowolne, rozdz. 17, 18, 19
Lektury uzupełniające:
J. Klebaniuk, Efekt kultywacji, „Czasopismo psychologiczne”, Tom 9, Nr 1, 2003, 99–110
B. Dobek-Ostrowska (red.), Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, rozdz. 3
B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, PWN, Warszawa, wydanie dowolne, rozdz. I
K. Stasiuk, D. Maison, Psychologia konsumenta, PWN, Warszawa, wydanie dowolne, rozdz. 3.5-3.6, 6.5
Kultura i hegemonia. Antologia tekstów Szkoły z Birmingham (red. M. Wróblewski), Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012
6. Czy marketing w ogóle działa? Wybrane teorie mediów cz. 2
Omawiane tematy:
Teoria użytkowania i korzyści
Hipoteza spirali milczenia
Koncepcje agenda setting-framing-priming
Lektura obowiązkowa:
G. Lakoff, Nie myśl o słoniu. Jak język kształtuje politykę, tłum. A.E. Nita, J. Wasilewski, Łośgraf, Warszawa 2011, s. 29-74
B. Dobek-Ostrowska (red.), Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 57-70
Lektury uzupełniające:
E. Nowak, Teoria agenda-setting a nowe media, „Studia Medioznawcze”, 2016, 3 (66), s. 11-24
B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, PWN, Warszawa 2006, wybrane fragmenty
M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, WUJ, Kraków 2008, wybrane rozdziały
E. Noelle-Neumann, Spirala milczenia: opinia publiczna – nasza skóra społeczna, tłum. J. Gilewicz, Zysk i S-ka, Poznań 2004, wybrane fragmenty
B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, PWN, Warszawa, wydanie dowolne, rozdz. I
7. Techniki marketingowe cz. 1
Omawiane tematy:
Analiza cyklu życia produktu
Segmentacja
Lektury:
M. Sempach, Teoria cyklu życia produktu w kontekście marketingu politycznego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, 2012, nr 709, s. 535-547
K. Zajdowski, Marketing produktu politycznego, Warszawa 2017, rozdział VII
M. Jasiok, Strategie marketingowe na rynku politycznym, Wolters Kluwer, Kraków 2007, s. 52-75
8. Techniki marketingowe cz. 2
Omawiane tematy:
Mapa percepcji
Pozycjonowanie
Lektury:
Ph. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan, Marketing 4.0, MT biznes, Warszawa 2017, rozdz. 10.3-10.6, s. 493-499
M. Jasiok, Strategie marketingowe na rynku politycznym, Wolters Kluwer, Kraków 2007, s. 52-75
W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006, s. 105-123
K. Stasiuk, D. Maison, Psychologia konsumenta, PWN, Warszawa wydanie dowolne, rozdz. 7
9. Marketing tradycyjny a marketing doby social mediów
Lektury:
Ph. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan, Marketing 4.0, MT biznes, Warszawa 2017, rozdz. 4-5
K. Stasiuk, D. Maison, Psychologia konsumenta, PWN, Warszawa, wydanie dowolne, rozdz. 1
10. Marketing social mediów: marketing szeptany, content marketing
Lektury:
D. Kerpen, Lubię to! Potęga marketingu szeptanego na Facebooku, Helion, Gliwice 2013, wybrany rozdział
Ph. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan, Marketing 4.0, MT biznes, Warszawa 2017, wybrany rozdział
M. Hughes, Marketing szeptany, MT Biznes, Warszawa 2008, wybrane fragmenty
11. Marketing doby social mediów i internetu rzeczy cz. 1
Omawiane tematy:
Profilowanie psychologiczne
Mikrotargeting
Do obejrzenia:
Film Social Dilemma (2020, reż. J. Orlowski) lub Hakowanie świata (2019, reż. K. Amer, J. Noujaim)
Lektura:
Sh. Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2020, wybrane fragmenty
12. Marketing doby social mediów i internetu rzeczy cz. 2
Omawiane tematy:
Cambridge Analytica i Brexit
Korzyści i koszty nadwyżki behawioralnej
Lektury:
U. Doliwa, Ł. Grochulski, P. Sobolewska, K. Łochowska, K. Motyka, K. Wojdyna, K. Choroszewski, Precyzyjne profilowanie użytkowników Facebooka czy wróżenie z fusów? Krytyczna analiza działania algorytmu stworzonego przez Michała Kosińskiego i wykorzystanego przez firmę Cambridge Analytica, Zeszyty Prasoznawcze 2018, tom 61, numer 3 (235)
Sh. Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2020, wybrane fragmenty
Ch. Wylie, Mindf*ck. Cambridge Analytica, czyli jak popsuć demokrację, Wydawnictwo Insignis 2020, wybrane fragmenty
13. Marketing a propaganda polityczna
Lektury:
T. Święćkowska, Public relations a demokracja, Wydawnictwa UW, Warszawa 2008, rozdz. 2-3
A. Pratkanis, E. Aronson, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, PWN, Warszawa, wyd. dowolne, rozdz. 37
B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, PWN, Warszawa, wydanie dowolne, rozdz. 6
14. Branding, storytelling, marketing narracyjny
Lektury:
E. Mistewicz, Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011, rozdz. 5
K. Zajdowski, Marketing produktu politycznego, Warszawa 2017, rozdział VII
W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006, rozdz. 12
A.W. Jabłoński, L. Sobkowiak (red.), Studia z teorii polityki, t. I, WUWr, Wrocław 1999, wybrane rozdziały
15. Podsumowanie zajęć
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Ocena z zajęć stanowi wypadkową dwóch form aktywności studenta/studentki: aktywnego uczestnictwa w zajęciach na podstawie lektury literatury obowiązkowej, oraz prezentacji ustnej lub eseju zaliczeniowego (do wyboru przez studenta/studentkę).
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Caplan B., Mit racjonalnego wyborcy, Fijor, Wrocław 2017
Cwalina W., A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006
d’Ancona M., Postprawda, tłum. M. Sutowski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018
Dobek-Ostrowska B. (red.), Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001
Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, PWN, Warszawa, wydanie dowolne
Doliwa U., Ł. Grochulski, P. Sobolewska, K. Łochowska, K. Motyka, K. Wojdyna, K. Choroszewski, Precyzyjne profilowanie użytkowników Facebooka czy wróżenie z fusów? Krytyczna analiza działania algorytmu stworzonego przez Michała Kosińskiego i wykorzystanego przez firmę Cambridge Analytica, Zeszyty Prasoznawcze 2018, tom 61, numer 3 (235)
Hughes M., Marketing szeptany, MT Biznes, Warszawa 2008
Jabłoński A.W., L. Sobkowiak (red.), Studia z teorii polityki, t. I, WUWr, Wrocław 1999
Jasiok M., Strategie marketingowe na rynku politycznym, Wolters Kluwer, Kraków 2007
Kerpen D., Lubię to! Potęga marketingu szeptanego na Facebooku, Helion, Gliwice 2013
Klebaniuk J., Efekt kultywacji, „Czasopismo psychologiczne”, Tom 9, Nr 1, 2003, 99–110
Kotler Ph., H. Kartajaya, I. Setiawan, Marketing 4.0, MT biznes, Warszawa 2017
Kultura i hegemonia. Antologia tekstów Szkoły z Birmingham (red. M. Wróblewski), Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012
Lakoff G., Nie myśl o słoniu. Jak język kształtuje politykę, tłum. A.E. Nita, J. Wasilewski, Łośgraf, Warszawa 2011
McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, WUJ, Kraków 2008
McQuail D., Teorie komunikowania masowego, PWN, Warszawa, wyd. dowolne
Mistewicz E., Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011
Noelle-Neumann E., Spirala milczenia: opinia publiczna – nasza skóra społeczna, tłum. J. Gilewicz, Zysk i S-ka, Poznań 2004
Nowak E., Teoria agenda-setting a nowe media, „Studia Medioznawcze”, 2016, 3 (66), s. 11-24
Pawełczyk P., J. Jakubowski, Postprawda i nowe media, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, 2017, 1, s. 197-212
Ph. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan, Marketing 4.0, MT biznes, Warszawa 2017
Pratkanis A., E. Aronson, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, PWN, Warszawa, wyd. dowolne
Sempach M., Teoria cyklu życia produktu w kontekście marketingu politycznego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, 2012, nr 709, s. 535-547
Stasiuk K., D. Maison, Psychologia konsumenta, PWN, Warszawa, wydanie dowolne
Sunstein C., Infotopia, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2009
Święćkowska T., Public relations a demokracja, Wydawnictwa UW, Warszawa 2008
Tversky A., D. Kahneman, Pułapki myślenia, Poznań 2012
Wylie Ch., Mindf*ck. Cambridge Analytica, czyli jak popsuć demokrację, Wydawnictwo Insignis 2020
Zajdowski K., Marketing produktu politycznego, Warszawa 2017
Zuboff Sh., Wiek kapitalizmu inwigilacji, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: