Socjologia internetu i sieci społecznych 2405-M-2-SIiSS-S1
1. Zajęcia organizacyjne
2. Znaczenie Internetu – możliwe perspektywy
Zagadnienia: Czym jest Internet z perspektywy socjologicznej i jak go można badać? Czy Internet jest ważny? Czy technologie cyfrowe są ważne? Problem wartościowania technologii cyfrowych.
Lektura obowiązkowa:
Chang, Ha-Joon. 2013. Pralka zmieniła świat bardziej niż Internet, w: tenże, 23 rzeczy, których nie mówią ci o kapitalizmie. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 42-48.
Lektury uzupełniające:
Bolter, J. David. 1990. Człowiek Turinga. Kultura Zachodu w wieku komputera, Warszawa: PIW.
Erikson, Thomas Hylland. 2003. Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w epoce informacji, Warszawa: PIW.
Postman Neil. 1995. Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa: PIW.
Rheingold Howard. 2003. Narzędzia ułatwiające myślenie. Historia i przyszłość metod poszerzania możliwości umysłu, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
3. Odrobina historii, czyli geneza Internetu
Zagadnienia: Kluczowi aktorzy indywidualni i zbiorowi: kto to wszystko zrobił i kto za to wszystko płacił? Przemiany internetu: od innowacji militarnej do umasowienia. Czy historia Internetu mówi nam coś o współczesności?
Lektura obowiązkowa:
Castells, Manuel. 2003. Nauka płynąca z historii Internetu, w: tenże, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań: Rebis, s. 19-46.
Lektury uzupełniające:
Castells, Manuel. 2003. Kultura Internetu, w: tenże, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań: Rebis, s. 47-76.
Chang, Emily. 2019. Brotopia. Kobiety a Dolina Krzemowa. Wrocław: Jackfruit.
Evans, Claire R. 2020. Pionierki Internetu. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Hofmokl, Justyna. 2009. Internet – historia, struktura i najważniejsze cechy, w: taż, Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 63-124, dostępny: http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/internet_jako_dobro_wspolne/internet_jako_dobro_wspolne.pdf
Lewicki, Grzegorz. 2020. 30 lat Polski w Sieci, dostępny: https://impactcee.com/impact/2020/pl/raporty/#internet
Orliński, Wojciech. 2019. Człowiek, który wynalazł Internet. Biografia Paula Barana, Warszawa: Wydawnictwo Agora.
Thompson, Clive. 2019. Koderzy. Opowieść o ludziach, którzy zmienili nasz świat. Kraków: Znak.
4. Materialne podstawy epoki cyfrowej
Zagadnienia: Determinizm technologiczny i jego odmiany. Metale krytyczne, metale rzadkie, surowce strategiczne i przemiany energetyczne. Kluczowe technologie, infrastruktura i wojna o chipy.
Lektury obowiązkowe:
Beiser, Vince. 2025. Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii. Warszawa: Prześwity, s. 15-44 (Wstęp i Rozdział 1).
Miller, Chris. 2023. Wielka wojna o chipy. Jak USA i Chiny walczą o technologiczną dominację nad światem. Warszawa: Prześwity, s. 21-35 (Wstęp).
Lektury uzupełniające:
Pitron, Guillaume. 2019. Wojna o metale rzadkie. Ukryte oblicze transformacji energetycznej i cyfrowej. Warszawa: Wydawnictwo Kogut.
Scheyder Ernest. 2024. Wojna o minerały. Jak surowce strategiczne decydują o naszej przyszłości energetycznej. Warszawa: Prześwity.
5. Internet w życiu codziennym Polaków
Zagadnienia: Dane o aktywności w sieci i co można z nich wywnioskować. Co ludzie robią na co dzień w Internecie? Media społecznościowe i cała reszta. Jak badać wpływ Internetu na społeczeństwo?
Lektura obowiązkowa:
CBOS. 2025. Korzystanie z internetu w 2025, komunikat z badań nr 60/2025, dostępny: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2025/K_060_25.PDF
Lektury uzupełniające:
Batorski, Dominik. 2015. Technologie i media w domu i w życiu Polaków, w: Diagnoza Społeczna 2015. Warunki i Jakość Życia Polaków, s. 373-395. Raport dostępny na stronie www.diagnoza.com: http://www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2015.pdf
Filiciak, Mirosław i in. 2010. Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, dostępny: http://bi.gazeta.pl/im/6/7600/m7600446.pdf
NASK. 2021. Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów – 2021 r., https://thinkstat.pl/publikacje/nastolatki-3-0-raport-z-ogolnopolskiego-badania-uczniow-2021-r
6. Jak Internet zmienia relacje społeczne?
Zagadnienia: Społeczności realne i wirtualne – czy takie przeciwstawienie ma sens? Czy więzi społeczne mogą istnieć bez kontaktów bezpośrednich? Sieciowy indywidualizm, wspólnoty internetowe i wielość światów internetowych. Co robią z nami aplikacje?
Lektury obowiązkowe:
Slevin, James. 2005. Internet i formy związków ludzkich, w: Piotr Sztompka i Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 593-627.
Fejfer, Kamil. 2025. Wielkie odosobnienie, "Znak" nr 5, s. 5-13.
Lektury uzupełniające:
Batorski, Dominik. 2005. Internet a usieciowienie relacji społecznych, „Kultura Współczesna” nr 1(43), s. 41-62.
Castells, Manuel. 2003. Wirtualne społeczności czy społeczeństwo sieciowe?, w: tenże, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań: Rebis, s. 135-156.
Malinowski, Bartosz. 2016. Jak Facebook zamyka nas w bańce informacyjnej. Algorytm filtrujący newsfeed a zjawisko filter bubble, „Zarządzanie mediami” tom 4(1), s. 15–22.
Szlendak, Tomasz. 2025. Miłość nie istnieje. Kraków: Znak, s. 79-117 (rozdział: Gody w rytmie softu).
Szpunar, Magdalena. 2004. Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności – eksplikacja socjologiczna, „Studia Socjologiczne” nr 2, s. 95-135.
7. Jak Internet zmienia ludzi?
Zagadnienia: Wpływ biologiczno-ewolucyjny: czy Internet zmienia nasze mózgi? Wpływ na Internetu na psychikę dzieci i młodzieży. Socjalizacja w sieci. Cyfrowe technologie uzależniające.
Lektury obowiązkowe:
Gigerenzer, Gerd. 2023. Zdrowy umysł w sieci algorytmów. Kraków: Copernicus Center Press, s. 260-294 (rozdziały 9 i 10).
Haidt, Jonathan. 2025. Niespokojne pokolenie. Jak wielkie przeprogramowanie dzieciństwa wywołało epidemie chorób psychicznych. Poznań: Zysk i S-ka, s. 9-31 (Wstęp - Dorastanie na Marsie).
Lektury uzupełniające:
Alter, Adam. 2018. Uzależnienia 2.0. Dlaczego tak trudno się oprzeć nowym technologiom. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Carr, Nicholas. 2013. Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Dukaj, Jacek. 2015. Bibliomachia, „Książki” nr 1(16), s. 8-12.
Dukaj, Jacek. 2019. Po piśmie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Flora, Carlin. 2018. Czy smartfony niszczą mózgi nastolatków?, „Świat Nauki”, nr 4, s. 40-47.
Lembke, Anna. 2023. Niewolnicy dopaminy. Jak odnaleźć równowagę w epoce obfitości. Poznań: Zysk i S-ka.
Spitzer, Manfred. 2013. Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumie siebie i swoje dzieci. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Spitzer, Manfred. 2016. Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Twenge, Jean M. 2019. iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne i mniej szczęśliwe. Sopot: Smak Słowa.
Wegner, Daniel M i Adrian F. Ward. 2014. Jak Google zmienia nasz mózg, „Świat Nauki”, nr 1, s. 56-59.
8. Przemiany pracy w czasach cyfryzacji
Zagadnienia: Praca platformowa i przemiany rynku pracy. Od sharing economy do gig economy. Presja technologii i automatyzacji na rynek pracy. Bezrobocie technologiczne?
Lektura obowiązkowa: Polkowska, Dominika. 2025. Rola partnerów flotowych w ewolucji pracy platformowej w Polsce. Profesjonalizacja zawodu kierowcy aplikacji, „Studia Socjologiczne” nr 1 (256), s. 91–111, dostępny: https://www.studiasocjologiczne.pl/img_upl/04_polkowska_dominika_archiv.pdf
Lektura uzupełniająca: Pein, Corey. 2019. Nowy Dziki Zachód. Zwycięzcy i przegrani Doliny Krzemowej. Kraków: Wydawnictwo UJ.
9. Władza (w) sieci
Zagadnienia: Kto rządzi dziś Internetem? Internet a współczesny kapitalizm: korporacje, państwa i niejasne relacje. Big techy czy Bóg techy: Google, Facebook, Apple, Amazon i inni. Solucjonizm, akceleracjonizm, „mroczne oświecenie”, longtermizm – w kręgu ideologii Doliny Krzemowej.
Lektura obowiązkowa: Morozov, Evgeny. 2015. Neoliberalizm na google’owskich sterydach, dostępny: http://krytykapolityczna.pl/gospodarka/morozov-neoliberalizm-na-google-owskich-sterydach/
Lektury uzupełniające: Czubkowska, Sylwia. 2025. Bóg techy. Jak wielkie firmy technologiczne przejmują władzę nad Polską i światem. Kraków: Znak.
Kowalczyk, Kacper. 2023. Pojutrze ludzkości, „Znak" nr 1, 6-15.
Orliński, Wojciech. 2013. Internet. Czas się bać. Warszawa: Agora.
Szostak, Piotr. 2018. Mroczna ideologia z garażu, „Dwutygodnik” nr 253, grudzień 2018, dostępny: https://www.dwutygodnik.com/artykul/8181-mroczna-ideologia-z-garazu.html
10. Internet jako źródło kryzysu państw i społeczeństw
Zagadnienia: Internet jako przestrzeń dezinformacji. Fake newsy i polaryzacja – produkty uboczne czy istota sieci? Wojny informacyjne. Internet a demokracja. Internet a państwa niedemokratyczne. Problem cyfrowej suwerenności.
Lektury obowiązkowe:
Dukaj, Jacek. 2021. W wirtualnych wspólnotach rysują się zaczątki nowych monarchii, „Gazeta Wyborcza”, 04.06.2021, https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,27157017,jacek-dukaj-w-wirtualnych-wspolnotach-rysuja-sie-zaczatki.html
Quattrociocchi, Walter. 2017. Wirtualne komory pogłosowe, „Świat Nauki” nr 6, s. 42-45.
Lektury uzupełniające:
Bartlett, Jamie. 2019. Ludzie przeciw technologii. Jak Internet zabija demokrację (i jak ją możemy ocalić). Katowice: Post Factum.
McNamee, Roger. 2020. Nabici w Facebooka. Przestroga przed katastrofą. Poznań: Media Rodzina.
Strittmatter, Kai. 2020. Chiny 5.0. Jak powstaje cyfrowa dyktatura. Warszawa: WAB.
Vaidhyanathan, Siva. 2018. Antisocial media. Jak Facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji. Warszawa: WAB.
Wylie, Christopher. 2020. Mindf*ck. Cambridge Analytica, czyli jak popsuć demokrację. Kraków: Wydawnictwo Insignis.
11. Inwigilacja, nadzór i kontrola
Zagadnienia: Społeczeństwo nadzoru i kapitalizm inwigilacji. Kto i w jakim celu nas kontroluje? Czego dowiedzieliśmy się od Snowdena? Jakie dane na nasz temat są zbierane?
Lektura obowiązkowa:
Waszewski, Jan. 2021. Od kontroli społecznej do kapitalizmu nadzoru, w: tenże, "Nie ukryjesz się". Konsekwencje synergii big data, mediów społecznościowych i neuronauki. Warszawa: Akademia Sztuki Wojennej, s. 25-81.
Lektury uzupełniające:
Greenwald, Glenn. 2014. Snowden: nigdzie się nie ukryjesz, Warszawa: Agora.
Juza, Marta. 2019. Między wolnością a nadzorem. Internet w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa: Scholar.
Krzysztofek, Kazimierz. 2014. Społeczeństwo w XXI wieku: rozproszenie i nadzór. Analiza dwóch trendów, „Studia Socjologiczne” nr 1, s. 19-44.
Morozov, Evgeny. 2015. Apka na biedę? Mamy to!, dostępny: http://www.krytykapolityczna.pl/artykuly/opinie/20150315/morozov-apka-na-biede-mamy
Orliński, Wojciech. 2013. Internet. Czas się bać. Warszawa: Agora.
Snowden, Edward. 2019. Pamięć nieulotna. Kraków: Insignis.
Waszewski, Jan. 2015. Ewolucja systemów nadzoru, w: Andrzej Zybertowicz i in., Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Kraków: Wydawnictwo Kasper, s. 233-283.
Zuboff, Shoshana. 2020. Wiek kapitalizmu inwigilacji. Poznań: Zysk i S-ka.
12. Rewolucje Big Data i sztucznej inteligencji
Zagadnienia: Gwałtowny rozwój systemów sztucznej inteligencji. Big Data. Przewidywanie zachowań indywidualnych i zbiorowych. Algorytmizacja rzeczywistości. Uczenie maszynowe i uczenie głębokie.
Lektury obowiązkowe:
Dukaj, Jacek. 2023. Się pisze. "Książki. Magazyn do czytania" nr 4(61), s. 12-19.
Lee, Kai-Fu. 2019. Inteligencja sztuczna, rewolucja prawdziwa. Chiny, USA i przyszłość świata. Poznań: Media Rodzina, s. 13-36.
Lektury uzupełniające:
Crawford, Kate. 2024. Atlas sztucznej inteligencji. Władza, pieniądze i środowisko naturalne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Cukier, Kenneth i Viktor Mayer-Schönberger. 2014. Big data: rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie. Warszawa: MT Biznes.
Fry, Hannah. 2019. Hello world. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
O’Neil, Cathy. 2017. Broń matematycznej zagłady. Jak algorytmy zwiększają nierówności i zagrażają demokracji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pentland, Alex. 2013. Nowe wspaniałe społeczeństwo, „Świat Nauki” nr 12, s. 52-57.
Rybiński, Krzysztof, Jarosław Królewski. 2023. Algokracja. Jak i dlaczego sztuczna inteligencja zmienia wszystko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stephens-Davidowitz, Seth. 2019. Wszyscy kłamią: big data, nowe dane i wszystko, co Internet może nam powiedzieć o tym, kim naprawdę jesteśmy. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Sumpter, David. 2019. Osaczeni przez liczby. Kraków: Copernicus Center Press.
Surma, Jerzy. 2017. Cyfryzacja życia w erze Big Data. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Waszewski, Jan. 2021. Big data i algorytmy, w: tenże, "Nie ukryjesz się". Konsekwencje synergii big data, mediów społecznościowych i neuronauki. Warszawa: Akademia Sztuki Wojennej, s. 83-102.
13-14. Sieci społeczne: czym są i jak je badać?
Zagadnienia: Struktura sieci społecznych. Sieci społeczne, technologiczne i inne a problem złożoności. Internet jako sieć technospołeczna. Naturalistyczna geneza sieci społecznych.
Lektura obowiązkowa: Christakis, Nicholas A., James Fowler. 2011. Zaplątani w sieć, w: ciż, W sieci, Sopot: Smak Słowa, s. 13-39.
Lektury uzupełniające: Bendyk, Edwin. 2004. Antymatrix. Człowiek w labiryncie sieci, Warszawa: W.A.B.
Christakis, Nicholas A., James Fowler. 2011. W sieci, Sopot: Smak Słowa.
Dunbar, Robin. 2016. Ogólne ramy teoretyczne, w: tenże, Człowiek: biografia, Kraków: Copernicus Center Press, s. 71-109.
15. Kolokwium
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Proszę o przygotowywanie się na poszczególne zajęcia poprzez lekturę tekstów obowiązkowych. Teksty te albo są dostępne online albo będę przesyłał linki do ich skanów.
2. Warunkiem koniecznym dla uzyskania oceny pozytywnej jest obecność na zajęciach (w trakcie zajęć będą pojawiały się listy obecności). Dwie nieobecności nie pociągają za sobą żadnych konsekwencji. Kolejne dwie (ale nie więcej) nieobecności należy zaliczyć (sposób zaliczenia ustala prowadzący). Nieobecności w większej liczbie powodują konieczność konsultacji z prowadzącym w celu ustalenia dodatkowych warunków zaliczenia.
3. Na początku części zajęć będą miały miejsce wejściówki, czyli krótkie sprawdziany ze znajomości tekstów obowiązkowych. Będą one oceniane.
4. Na ostatnich zajęciach odbędzie się kolokwium, które składało się będzie z kilku-kilkunastu pytań dotyczących lektur obowiązkowych.
5. Ocena końcowa będzie wystawiona w oparciu o wynik kolokwium końcowego (70% oceny końcowej) oraz średniej ocen z wejściówek (30% oceny końcowej). Dodatkowo będzie uwzględniana aktywność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Bartlett, Jamie. 2019. Ludzie przeciw technologii. Jak Internet zabija demokrację (i jak ją możemy ocalić). Katowice: Post Factum.
Beiser, Vince. 2025. Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii. Warszawa: Prześwity.
Christakis, Nicholas A., James Fowler. 2011. W sieci. Sopot: Smak słowa.
Barney, Darin. 2008. Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Sic(!).
Bendyk, Edwin. 2004. Antymatrix. Człowiek w labiryncie sieci, Warszawa: W.A.B.
Broussard, Meredith. 2018. Aritificial Unintelligence. How Computers Misunderstand the World. Cambridge – London: MIT Press.
Castells, Manuel. 2003. Galaktyka internetu. Refleksje nad internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań: Rebis.
Castells, Manuel. 2007. Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Castells, Manuel. 2013. Władza komunikacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Crawford, Kate. 2024. Atlas sztucznej inteligencji. Władza, pieniądze i środowisko naturalne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Dukaj, Jacek. 2019. Po piśmie, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Evans, Claire R. 2020. Pionierki Internetu. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Gigerenzer, Gerd. 2023. Zdrowy umysł w sieci algorytmów. Kraków: Copernicus Center Press.
Haidt, Jonathan. 2025. Niespokojne pokolenie. Jak wielkie przeprogramowanie dzieciństwa wywołało epidemie chorób psychicznych. Poznań: Zysk i S-ka.
Hofmokl, Justyna. 2009. Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa: WAiP.
Jemielniak, Dariusz. 2019. Socjologia Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Jonak, Łukasz i in. (red.). 2006. Re: internet - społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje. Warszawa: WAiP.
Juza, Marta. 2019. Między wolnością a nadzorem. Internet w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa: Scholar.
Lee, Kai-Fu. 2019. Inteligencja sztuczna, rewolucja prawdziwa. Chiny, USA i przyszłość świata. Poznań: Media Rodzina.
Lembke, Anna. 2023. Niewolnicy dopaminy. Jak odnaleźć równowagę w epoce obfitości. Poznań: Zysk i S-ka.
McNamee, Roger. 2020. Nabici w Facebooka. Przestroga przed katastrofą. Poznań: Media Rodzina.
Miller, Chris. 2023. Wielka wojna o chipy. Jak USA i Chiny walczą o technologiczną dominację nad światem. Warszawa: Prześwity.
O'Neil, Cathy. 2017. Broń matematycznej zagłady. Jak algorytmy zwiększają nierówności i zagrażają demokracji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Orliński, Wojciech. 2013. Internet. Czas się bać. Warszawa: Agora.
Orliński, Wojciech. 2019. Człowiek, który wynalazł Internet. Biografia Paula Barana, Warszawa: Wydawnictwo Agora.
Pein, Corey. 2019. Nowy Dziki Zachód. Zwycięzcy i przegrani Doliny Krzemowej. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Pitron, Guillaume. 2019. Wojna o metale rzadkie. Ukryte oblicze transformacji energetycznej i cyfrowej. Warszawa: Wydawnictwo Kogut.
Scheyder Ernest. 2024. Wojna o minerały. Jak surowce strategiczne decydują o naszej przyszłości energetycznej. Warszawa: Prześwity.
Stephens-Davidowitz, Seth. 2019. Wszyscy kłamią: big data, nowe dane i wszystko, co Internet może nam powiedzieć o tym, kim naprawdę jesteśmy. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Sumpter, David. 2019. Osaczeni przez liczby. Kraków: Copernicus Center Press.
Surma, Jerzy. 2017. Cyfryzacja życia w erze Big Data. Człowiek – Biznes – Państwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Thompson, Clive. 2019. Koderzy. Opowieść o ludziach, którzy zmienili nasz świat. Kraków: Znak.
Vaidhyanathan, Siva. 2018. Antisocial media. Jak Facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji. Warszawa: WAB.
Waszewski, Jan. 2021. "Nie ukryjesz się". Konsekwencje synergii big data, mediów społecznościowych i neuronauki. Warszawa: Akademia Sztuki Wojennej.
Zuboff, Shoshana. 2020. Wiek kapitalizmu inwigilacji. Poznań: Zysk i S-ka.
Zybertowicz, Andrzej i in. 2015. Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Kraków: Wydawnictwo Kasper.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: