Metody i techniki badania mediów I 2405-M-2-MiTBM1-S1
1. Badania ilościowe - blok spotkań obejmuje naukę przygotowania narzędzia, doboru próby, analizy oraz kurs przygotowania ankiety online w narzędziu Lime Survey
2. Badania jakościowe - blok spotkań obejmujący naukę przygotowania narzędzia, realizacji i analizy
3. Badania etnograficzne - blok obejmuje przygotowanie do prowadzenia badań etnograficznych w mediach społecznościowych
4. Polskie Badanie Czytelnictwa oraz ZKDP - badania i monitoring prasy
5. Telemetria - badania telewizji i radia
6. Mediapanel - badania telewizji, radia, witryn internetowych i aplikacji mobilnych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- referatu
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Studenci oceniani sią za pracę na zajęciach, która stanowi 25% oceny oraz projekt badawczy realizowany w grupach 3-5 osobowych, który stanowi 40% oceny. Na koniec kursu odbędzie się indywidualny test wiedzy, który odpowiada za 30% oceny. Dodatkowo w 5% na ocenę wpływa frekwencja (5% gdy jest 100% i 2,5%, gdy tylko jedna nieobecność).
W ramach pracy na zajęciach oceniane są:
1/ Przeczytanie literatury
2/ Merytoryczny udział w dyskusji
3/ Realizacja ćwiczeń indywidualnych lub zespołowych
W ramach projektu oceniane są:
1/ Konceptualizacja i operacjonalizacja
2/ Narzędzie badawcze
3/ Realizacja
4/ Wnioski z badania i raport
5/ Prezentacja na forum grupy
W teście znajdują się pytania zamknięte oraz otwarte/opisowe odnoszące się do całości materiału przepracowanego na zajęciach oraz zawartego z literaturze określonej jak [TO].
Literatura
Frankfort-Nachnias C., Nachniak D. 2001. Metody badawcze w naukach społecznychs. s.297-323 [TO]
Malinowski, Bronisław i in. Zwyczaj i zbrodnia w społeczności dzikich ; Życie seksualne dzikich w północno-zachodniej Melanezji : miłość, malżeństwo i życie rodzinne u krajowców z Wysp Trobrianda Brytyjskiej Nowej Gwinei / Bronisław Malinowski ; przeł. Józef Chałasiński i Andrzej Waligórski. Wydanie 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1984.
Jurek, K. (2013). Badania społeczne w internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 41(1), 82–95. http://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/download/1657/1627
Maison, Dominika, 2010, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa, s. 152-164. [TO]
Babbie, Earl, 2009, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 274-320 [TO].
Wimmer, Roger, Dominick, Joseph, 2008, Mass media. Metody badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 297-323 [TO]
Frankfort-Nachnias C., Nachniak D. 2001. Metody badawcze w naukach społecznych, ss: 341-347 [TO].
Sojak, Radosław, Andrzej Meler, i Beata Królicka. 2020. Stereotypowe czy nietypowe? Wizerunek kobiet w polskich serialach – sposób prezentacji, obecność, konteksty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. ss: 31-53 [TO].
Płaneta, Paweł, 2018. Komputerowa analiza tekstu w dyskursach medialnych w: Szymańska, Agnieszka, Małgorzata Lisowska-Magdziarz, i Agnieszka Hess, red. 2018. Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie. Kraków: IDMIKS. ss: 67-90
Babbie, Earl, 2009, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 77-102 [TO].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: