Warsztat umiejętności pisarskich 2405-M-1-WUP-S1
*Zajęcia wprowadzające, czyli o naturze tekstu naukowego
*Podstawowe zasady sporządzania tekstów naukowych
*Gatunki tekstów naukowych
*Struktura tekstów naukowych
*Źródła tekstów naukowych
*Poprawne przywoływania danych i cytatów
*Plagiat, autoplagiat, plagiat ukryty
*Techniczne aspekty edycji tekstów naukowych
*Pisarskie wprawki studentów
W cyklu 2023/24L:
Wyposażenie uczestników kursu w wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie sporządzanie tekstów naukowych, zarówno tych pisanych w trakcie studiów: esejów zaliczeniowych, prac licencjackich i magisterskich; jak i tekstów naukowych przeznaczanych do publikacji. Uczestnicy poznają ogólne zasady rządzące pisarstwem naukowym, przeanalizują poszczególne jego odmiany. Nauczą się jak sporządzać tekst naukowy budując jego strukturę, wykorzystując źródła i poprawnie przywołując dane i cytaty. Zapoznają się z problematyką nieuczciwości naukowej, w szczególności z plagiatami i jego odmianami. Poznają również techniczne aspekty edycji tekstów naukowych. Kurs zwieńczy napisanie samodzielnego tekstu o charakterze naukowym. |
W cyklu 2024/25L:
Wyposażenie uczestników kursu w wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie sporządzanie tekstów naukowych, zarówno tych pisanych w trakcie studiów: esejów zaliczeniowych, prac licencjackich i magisterskich; jak i tekstów naukowych przeznaczanych do publikacji. Uczestnicy poznają ogólne zasady rządzące pisarstwem naukowym, przeanalizują poszczególne jego odmiany. Nauczą się jak sporządzać tekst naukowy budując jego strukturę, wykorzystując źródła i poprawnie przywołując dane i cytaty. Zapoznają się z problematyką nieuczciwości naukowej, w szczególności z plagiatami i jego odmianami. Poznają również techniczne aspekty edycji tekstów naukowych. Kurs zwieńczy napisanie samodzielnego tekstu o charakterze naukowym. |
W cyklu 2025/26L:
Wyposażenie uczestników kursu w wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie sporządzanie tekstów naukowych, zarówno tych pisanych w trakcie studiów: esejów zaliczeniowych, prac licencjackich i magisterskich; jak i tekstów naukowych przeznaczanych do publikacji. Uczestnicy poznają ogólne zasady rządzące pisarstwem naukowym, przeanalizują poszczególne jego odmiany. Nauczą się jak sporządzać tekst naukowy budując jego strukturę, wykorzystując źródła i poprawnie przywołując dane i cytaty. Zapoznają się z problematyką nieuczciwości naukowej, w szczególności z plagiatami i jego odmianami. Poznają również techniczne aspekty edycji tekstów naukowych. Kurs zwieńczy napisanie samodzielnego tekstu o charakterze naukowym. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Uczestnicy i uczestniczki w celu zaliczenia kursu muszą być obecni na laboratorium (1 jedna możliwa nieobecność), każdą kolejną należy zaliczyć na dyżurze prowadzącego.
Uczestnicy i uczestniczki muszą w celu zaliczenia laboratorium przygotować:
* 1 stronicową informację naukową (20% końcowej oceny).
* 2 stronicową recenzję wybranego tekstu naukowego (30% końcowej oceny).
* 5-7 stronicowy esej naukowy (strony tekstu liczy się z wyłączeniem strony tytułowej i bibliografii) (50% końcowej oceny).
W każdej z prac oceniane są:
- poprawność językowa i spójność logiczna (25% końcowej oceny).
- struktura tekstu (25% końcowej oceny).
- dobór i wykorzystanie danych (25% końcowej oceny).
- warstwa edytorska (25% końcowej oceny).
Za każdą z prac przyznawane są punkty końcowe:
0-11= 2,0
12-13=3,0
14-15=3,5
16-17=4,0
18-19=4,5
20=5,0
W razie braku odpowiedniej liczby punktów praca zostaje zwrócona autorowi/autorce do poprawek. Poprawkowa praca musi uwzględniać uwagi oceniającego, w przypadku powtórnego braku wysterczającej liczby punktów należy powtórnie poprawić pracę z uwzględnieniem uwag sprawdzającego. W przypadku nie uzyskania wysterczającej liczby punktów w 2 poprawce praca uznana zostaje za niezaliczoną.
W celu uzyskania zaliczenia pozytywnie ocenione muszą zostać wszystkie 3 prace o charakterze cząstkowym.
Teksty należy przygotować w oparciu o dokument PARNAS, podaną w sylabusie literaturę przedmiotu oraz wytyczne podawane podczas trwania laboratorium.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
*Becker H. S., Warsztat pisarski badacza, Warszawa 2013, PWN.
*Bereźnicki F., Prace dyplomowe na studiach I i II stopnia z nauk społecznych,
Kraków 2010, Impuls.
*Duraj-Nowakowa K., Pisarstwo naukowe. Między rzemiosłem a sztuką,
Sosnowiec 2015, Oficyna Wydawnicza Humanitas.
*Perry J., Sztuka odwlekania. Poradnik efektywnego guzdrania się, marudzenia i
przekładania na później, Białystok 2015, Inspirio.
*PARNAS, Toruń 2014, Instytut Socjologii UMK.
W cyklu 2023/24L:
*Becker H. S., Warsztat pisarski badacza, Warszawa 2013, PWN. |
W cyklu 2024/25L:
*Becker H. S., Warsztat pisarski badacza, Warszawa 2013, PWN. |
W cyklu 2025/26L:
*Becker H. S., Warsztat pisarski badacza, Warszawa 2013, PWN. |
Uwagi
W cyklu 2023/24L:
Brak |
W cyklu 2024/25L:
Brak |
W cyklu 2025/26L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: