Teorie mediów i komunikacji II 2405-M-1-TMKII-S1
Zakres tematyczny
1. Marshal McLuhan
2. Media i polityka
Lektura obowiązkowa: A. Stuart, Kultura newsów, tłum. A. Sokołowska, WUJ, Kraków 2006, s. 51-80.
3. Agenda-setting
4. Widownia
5. Nowe media
6. Remediecja
7. Internet i płytki umysł
8. Cyfrowy narcyzm
9. Internet i bańka informacyjna
10. Kultura upokarzania
11. Panika moralna
12. Big Data
13. Self-tracking i policzalne JA
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia:
• Końcowa praca pisemna w postaci testu wielokrotnego wyboru.
• Obecności – dopuszczalne są dwa opuszczenia zajęć.
• Projekt specjalny - wykonanie projektu grupowego, zleconego przez prowazącego.
2. Kryteria oceniania:
• Kryteria oceniania testu:
o ocena dst. – 51%-60%
o ocena dst.+ - 61%-70%
o ocena db. – 71%-80%
o ocena db.+ - 81-90%
ocena bdb. – powyżej 91%
Literatura
M. McLuhan, Zrozumieć media, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa 2004, s. 31-67.
A. Stuart, Kultura newsów, tłum. A. Sokołowska, WUJ, Kraków 2006, s. 51-80.
M. McCombs, Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. 1-21.
D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 390-411.
L. Manovich, Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, WAiP, Warszawa 2010, s. 79-118.
M. Filiciak, Media wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu.
N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, tłum. M. Rojek, Helion, Gliwice 2010, s. 185-218.
M. Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Wydawnictwo AGH, Kraków 2016, s. 146-180.
W. Orliński, Internet. Czas się bać, Agora, s. 61-88.
A. Szahaj, Kultura upokarzania, „Odra” 2012, nr 2, s. 40-44.
M. Rydlewski, Wszechobecne upokarzanie. (Na marginesie artykułu Andrzeja Szahaja pod tytułem Kultura upokarzania), „Przegląd Kulturoznawczy” 2013, nr 1, s. 111-124.
I. Zielińska, Media, interes i panika moralna. Nowa kategoria socjologiczna i jej implikacje, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3 (2004), s. 161-177.
V. Mayer-Schönberger, K. Cukier, Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie, Wydawnictwo MT Biznes, s. 103-132.
M. Wróblewski, Nowe szaty healthismu. Self-tracking, neoliberalizm i kapitalizm kognitywny, „Folia Sociologica”, 58 (2016), s. 7-25.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: