Teorie mediów i komunikacji I 2405-M-1-TMK1-S1
1. Zajęcia organizacyjne – kilka słów o teoretyczności
2. Oralność/piśmienność/obrazkowość;
3. Klasyczne teorie języka i komunikacji
4. Klasyczne teorie mediów i komunikacji
5. Internet i płytki umysł
6. Media i polityka (gate keeping/agenda setting)
7. Kultura upokarzania PRACA W GRUPACH
8. Czarny PR
9. Panika moralna
10. Nowe media
11. Szum informacyjny / Cyfrowy narcyzm
12. Estetyka intermedialna
13. Big Data
14. Self-tracking i policzalne JA
15. Hakerstwo
16. Internet i bańka informacyjna
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi i możliwością korzystana z wytworzonych samodzielnie materiałów pomocowych (zapisków, notatek, map myśli itp.)
Literatura
J. Goody, I. Watt,Następstwa piśmienności, w: G. Godlewski et al. (red.), Oralność/piśmienność,Wydawnictwo WUW, s. 33-77.
R. Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, tłum. K. Pomorska, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, opr. H. Markiewicz, t. 2, Kraków 1976.
M. McLuhan, Zrozumieć media, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa 2004, s. 31-67.
N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, tłum. M. Rojek, Helion, Gliwice 2010, s. 185-218.
A. Stuart, Kultura newsów, tłum. A. Sokołowska, WUJ, Kraków 2006, s. 51-80.
A. Szahaj, Kultura upokarzania, „Odra” 2012, nr 2, s. 40-44; M. Rydlewski, Wszechobecne upokarzanie. (Na marginesie artykułu Andrzeja Szahaja pod tytułem Kultura upokarzania), „Przegląd Kulturoznawczy” 2013, nr 1, s. 111-124.
M. Karwat, O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, rozdziały 2 i 4.
I. Zielińska, Media, interes i panika moralna. Nowa kategoria socjologiczna i jej implikacje, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3 (2004), s. 161-177.
L. Manovich, Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, WAiP, Warszawa 2010, s. 79-118.
H. Frankfurt, O wciskaniu kitu, tłum. H. Pustuła, Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2018
M. Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Wydawnictwo AGH, Kraków 2016, fragmenty.
M. Filiciak, Media wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu, Katedra, Gdańsk 2013, s. 77-119.
V. Mayer-Schönberger, K. Cukier, Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie, Wydawnictwo MT Biznes, s. 103-132.
M. Wróblewski, Nowe szaty healthismu. Self-tracking, neoliberalizm i kapitalizm kognitywny, „Folia Sociologica”, 58 (2016), s. 7-25.
T. Jordan, Hackerstwo, PWN, s. 17-32.
W. Orliński, Internet. Czas się bać, Agora, s. 61-88.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: