Socjologia i antropologia kultury 2405-M-1-SAK-S1
Studenci powinni po odbyciu kursu sprawnie posługiwać się terminologią nauk o kulturze, a także znać wyniki oraz interpretacje podstawowych badań z zakresu socjologii kultury i nauk pokrewnych odnoszące się do przemian w kulturze, zwłaszcza w sferze mediów. W trakcie kursu będzie mowa o kulturze współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem przemian praktyk kulturalnych, przemian dodajmy wygenerowanych przez zmieniające się technologie, przez Sieć i ludzką w tej Sieci działalność. Będzie również mowa o przemysłach kreatywnych, o ekonomice wrażeń, o przedmiotach w kulturze, o modzie, o trendach, o gadżetach transformujących ludzi, o mieście, o wsi i o młodzieży w sieci nowych technologii komunikacyjnych.
Tematy bloków wykładowych:
Pokolenie Zet i media. Ćwiczenie akademickiej wyobraźni (2 spotkania)
Wielozmysłowa kultura iwentu. Wprowadzenie do współczesnej socjologii kultury (2 spotkania).
Ekonomia kultury i przemysły kreatywne. O spieniężaniu kultury dla celów różnych, o zyskach i kłopotach z tego wynikających (2 spotkania)
Polaków i Polek uczestnictwo w kulturze na podstawie najnowszych badań (2 spotkania).
Nierówności społeczne i kultura (1 spotkanie).
'Trendologia'. O starych i nowych koncepcjach mody jako mechanizmie utrzymującym kulturę i społeczeństwo w ryzach (3 spotkania).
Kultura rzeczy, rzeczy w kulturze. O roli przedmiotów w życiu społecznym (2 spotkania)
Kultura prowincjonalna. O aktywności kulturalnej poza dużymi miastami (1 spotkanie)
Całkowity nakład pracy studenta
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady – zasadniczo – będą się odbywać w trybie bezpośredniego spotkania. Dwadzieścia procent zajęć – na co pozwalają uniwersyteckie przepisy – będzie przeprowadzonych w trybie zdalnym asynchronicznym. Tryb zdalny asynchroniczny oznacza, że wykłady w formie nagrań wideo zostaną zawieszone na dysku, pod wygodnym dla Państwa linkiem.
Linki do wykładów w formie zdalnej asynchronicznej prześlę Państwu za pomocą poczty USOS-owej. Trzeba zatem systematycznie zaglądać do swojej pocztowej, uniwersyteckiej skrzynki. Postaram się wysyłać Państwu te podcasty w momentach kalendarza, kiedy z racji podróży służbowych albo urlopu będę poza Toruniem. W ten sposób nie narobimy dziur w realizacji programu.
Wykład – choć oczywiście wszelkie Państwa pytania są mile widziane – nie jest formą, która przewidywałaby długaśne dyskusje czy innego typu intensywniejsze interakcje.
Ocena końcowa będzie uzależniona od Państwa powodzenia w trakcie Końcówki. Końcówka – jak nazwa wskazuje – odbędzie się pod koniec kursu.
Końcówka składać się będzie z dziewięciu testowych pytań zamkniętych oraz dwóch pytań otwartych. Część pytań zamkniętych to test wielokrotnego wyboru. Odpowiedzi na pytania otwarte będą się musiały zamknąć w czterech-pięciu zdaniach (tyle będzie miejsca na odpowiedź). Odpowiedzi na każde z pytań zamkniętych oceniane będą w skali 0-2 pkt. Odpowiedzi na pytania otwarte oceniane będą w skali 0-4 pkt. Oznacza to, że z części pytań zamkniętych uzyskać można maksymalnie 18 pkt, z części zaś pytań otwartych punktów 8. W trakcie Końcówki nie mają zastosowania tzw. punkty ujemne.
Oczywiście w trakcie Końcówki otrzymają Państwo formularz z pytaniami. Nie wolno w jej trakcie zapuszczać łabędzia / żurawia / flaminga (niepotrzebne skreślić) w stronę testu kolegi / koleżanki. Nie wolno rozmawiać z kolegą / koleżanką.
Żeby zaliczyć Końcówkę (a jednocześnie zdać egzamin) należy zdobyć połowę wszystkich możliwych do zdobycia punktów plus jeden, czyli 14. Zdobywcy 14-18 punktów otrzymają ocenę dostateczną. Zdobywcy 19 punktów zobaczą w USOS-ie ocenę dostateczną z plusem. Zdobywcy 20-22 punktów ucieszą się zapewne z czwórki, a 23-24 punktów z czwórki z plusem. Zdobycie trudnoosiągalnych 25-26 punktów oznacza ocenę bardzo dobrą z kursu.
Forma egzaminu poprawkowego uzależniona jest głównie od liczby studentów/ek, którzy zmuszeni będą do niego przystąpić. O terminie i formie przeprowadzenia egzaminu poprawkowego zostaną Państwo powiadomieni niezwłocznie po ogłoszeniu wyników pierwszego podejścia.
P.S.
Przykłady pytań otwartych: Czym jest wszystkożerność kulturalna? Dlaczego tak trudno w Polsce o innowacyjność kulturalną w wymiarze społecznym? O co chodzi w koncepcji opadania / skapywania wzorców kulturowych? Jakie istotne myśli zawierała „Dystynkcja” Pierre'a Bourdieu? Czym zajmuje się ekonomia kultury? Jakie są efekty Efektu Bilbao?
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bukraba-Rylska, Izabella i Wojciech J. Burszta (red.). 2011. Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miast w Polsce. Kanon i rozproszenie. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Burszta, Wojciech J., Mirosław Duchowski, Barbara Fatyga, Piotr Majewski, Jacek Nowiński, Mirosław Pęczak, Elżbieta A. Sekuła i Tomasz Szlendak. 2010. Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Drozdowski, Rafał, Barbara Fatyga, Mirosław Filiciak, Marek Krajewski i Tomasz Szlendak. 2014. Praktyki kulturalne Polaków. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Gdula, Maciej i Przemysław Sadura (red.). 2012. Style życia i porządek klasowy w Polsce. Warszawa: Scholar.
Halawa, Mateusz. 2006. Życie codzienne z telewizorem. Z badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Jacyno, Małgorzata. 2012. Style życia. W: Anna Giza i Małgorzata Sikorska (red.). Współczesne społeczeństwo polskie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 271-312.
Kotnarowski, Michał, Przemysław Piechocki, Tomasz Płachecki i Tomasz Szlendak. 2018. Aktywność kulturalna warszawiaków. Segmentacja. Podsumowanie na podstawie wyników badania uczestnictwa w kulturze w 2017 roku. Warszawa: Biuro Kultury, http://kulturalna.um.warszawa.pl/Broszura_Segmentacja_e.pdf.
Krajewski, Marek. bdw. Uczestnictwo w kulturze. Centrum Praktyk Edukacyjnych, http://cpe.poznan.pl/dictionary/uczestnictwo-w-kulturze/.
Krajewski, Marek. 2013. W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze. „Kultura i Społeczeństwo” nr 1: 29-67.
Szlendak, Tomasz. 2011. Nic? Aktywność kulturalna na wsi i w małych miastach. W: Bukraba-Rylska i Burszta (red.). Stan i zróżnicowanie kultury... Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 53-102.
Szlendak, Tomasz i Krzysztof Olechnicki. 2017. Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Walczak, Bartłomiej, Marcin Jewdokimow i Filip Pazderski. 2016. Praktyki uczestnictwa w kulturze wśród ludności wiejskiej. Studium socjologiczne. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: