Psychologia społeczna z elementami psychologii komunikacji 2405-M-1-PSEPK-S1
Psychologia społeczna należy dziś do najbardziej dynamicznie rozwijających się subdyscyplin psychologicznych. Decyduje o tym nasza społeczna natura i będące jej konsekwencją coraz to nowe odkrycia tłumaczące zachowania człowieka. Medioznawca potrzebuje psychologii społecznej nie tylko po to, by lepiej zrozumieć siebie i innych, ale również po to, by skuteczniej identyfikować medialne zabiegi manipulacyjne i potrafić adekwatnie reagować na negatywny wpływ społeczny. Do tego celu potrzebne jest wprowadzenie nie tylko w szczegółowe zagadnienia tłumaczące konkretne społeczne zachowania czy kompetencje ludzi (jak postawy, skłonności afiliacyjne, agresja, uprzedzenia czy lęk), lecz również bardziej akademickie rozważania na temat wpływu społecznego, manipulacji, konformizmu czy metod, za pomocą których psychologia społeczna buduje swój system wiedzy o społecznym zachowaniu i społecznym kontekście zachowań ludzi. Kurs uzupełniony jest blokiem dotyczącym psychologii języka i komunikacji.
TEMATY WYKŁADÓW:
1. Psychologia języka. Elementarz (3 spotkania)
2. Poznanie społeczne po raz pierwszy: wartości, postawy, dysonans poznawczy, zmiana postaw (3 spotkania)
3. Poznanie społeczne po raz drugi: atrybucja, heurystyki, perswazja (3 spotkania)
4. Wpływ społeczny: rola społeczna, normy, konformizm, posłuszeństwo, techniki manipulacji (2 spotkania)
5. Stereotypy: kategoryzacja, uprzedzenia, osobowość autorytarna (1 spotkanie)
6. Agresja: determinanty, rozhamowanie, samoudomowienie (1 spotkanie)
7. Afiliacja: atrakcyjność interpersonalna, bliskie związki (2 spotkania)
8. Procesy grupowe: grupa społeczna, współpraca, konflikt, stosunki międzygrupowe (1 spotkanie)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie uzależniona od powodzenia w trakcie Końcówki.
Końcówka – jak nazwa wskazuje – odbędzie się pod koniec kursu.
Końcówkę trzeba napisać. Przyjmie ona formę testu przeprowadzonego w Harmonijce. W terminie wyznaczonym z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem przybędą Państwo na egzamin.
Zakres tematyczny Końcówki to wszystkie treści wygłoszone w trakcie wykładów, poszerzone o lekturę podręczników wskazanych w części Czytelnia.
Końcówka składać się będzie z dziewięciu testowych pytań zamkniętych oraz trzech pytań otwartych. Część pytań zamkniętych to test wielokrotnego wyboru. Odpowiedzi na pytania otwarte będą się musiały zamknąć w czterech-pięciu zdaniach (tyle będzie miejsca na odpowiedź).
Odpowiedzi na każde z pytań zamkniętych oceniane będą w skali 0-2 pkt. Odpowiedzi na pytania otwarte oceniane będą w skali 0-4 pkt. Oznacza to, że z części pytań zamkniętych uzyskać można maksymalnie 18 pkt, z części zaś pytań otwartych punktów 12. W trakcie Końcówki nie mają zastosowania tzw. punkty ujemne.
Oczywiście w trakcie Końcówki otrzymają Państwo formularz z pytaniami. Nie wolno w jej trakcie zapuszczać łabędzia / żurawia / flaminga (*niepotrzebne skreślić) w stronę testu kolegi / koleżanki. Nie wolno rozmawiać z kolegą / koleżanką.
Żeby zaliczyć Końcówkę (a jednocześnie zdać egzamin) należy zdobyć połowę wszystkich możliwych do zdobycia punktów plus jeden, czyli 16. Zdobywcy 16–21 punktów otrzymają ocenę dostateczną. Zdobywcy 22–23 punktów zobaczą w USOS-ie ocenę dostateczną z plusem. Zdobywcy 24–26 punktów ucieszą się zapewne z czwórki, a 27–28 punktów z czwórki z plusem. Zdobycie trudnoosiągalnych 29–30 punktów oznacza ocenę bardzo dobrą z kursu.
Forma egzaminu poprawkowego uzależniona jest od liczby studentów/ek, którzy zmuszeni będą do niego przystąpić. O terminie i formie przeprowadzenia egzaminu poprawkowego zostaną Państwo powiadomieni niezwłocznie po ogłoszeniu wyników pierwszego podejścia. Najprawdopodobniej będzie to forma ustna.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podręczniki do dyscypliny:
Aronson Elliot i Joshua Aronson. 2020. Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (prosto napisany, najpopularniejszy z podręczników do psychologii społecznej, jednak najmniej szczegółowy i treściwy, często brakuje w nim np. nazwisk badaczy/ek oraz szczegółów ich badań).
Cialdini Robert. 1996. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (najbardziej dostępny dla niezorientowanego czytelnika/czki, najłatwiej napisany, najmocniej też nakierowany na praktyczne zastosowania wiedzy z zakresu psychologii społecznej).
Crisp Richard J. i Rhiannon N. Turner. 2009. Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (napisany „technicznym” żargonem, jednak najbliższy temu, w jaki sposób i czym psychologia społeczna zajmuje się w praktyce badawczej).
Wojciszke Bogdan. 2011. Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (najbardziej szczegółowy i treściwy z wymienionych podręczników, a do tego odnoszący do badań europejskich i polskich, nie zaś koncentrujący się wyłącznie na USA).
Przewodniki skrócone do niezbędnego minimum:
Ciccarelli Saundra K. i J. Noland White. 2015. Psychologia. Poznań: REBIS (tylko Część 12).
Zimbardo Philip G. i Richard J. Gerrig. 2023. Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (tylko Rozdział 16).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: