Laboratorium analizy danych zastanych 2405-M-1-LADZ-S1
- specyfika projektu badawczego z wykorzystaniem danych zastanych
- Rodzaje danych zastanych. Wiarygodność i rzetelność danych zastanych.
- Dane urzędowe i ich wykorzystanie w badaniach społecznych
- Desk research
- Ilościowa i jakościowa analiza treści
- Analiza dyskursu, analiza ramowa
- Analiza konwersacyjna
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Studenci powinni spełnić następujące wymogi:
1. obecność na zajęciach (dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć, kolejne wymagają uzupełnienia na dyżurze)
2. do zajęć należy się przygotowywać - przeczytać wskazany przez prowadzącego tekst i/lub przygotować materiały na zajęcia wymagane przez prowadzącego (trzykrotne nieprzygotowanie skutkować będzie oceną niedostateczną)
3. aktywność, udział w dyskusji i ćwiczeniach w podgrupach
4. pozytywny wynik kolokwium końcowego:
20 – 19 pkt., bdb
18 – 17, db+
16 – 15, db
14 – 13, dst+
12 - 11, dst
poniżej 11 pkt., ndst
Praktyki zawodowe
-
Literatura
A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej. Warszawa 2002, Scholar, ss.106-147.
M. Makowska, R. Boguszewski (2013), Analiza danych zastanych – zagadnienia wstępne, w: Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, (red.) M. Makowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR; rozdział 1, ss. 9-31;
Konrad Świderek (2013), Źródła danych zastanych, w: Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, (red.) M. Makowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR; rozdział 2, ss. 32-55;
H. Ogryzko-Wiewiórowski, Zastosowanie analizy treści w badaniach socjologicznych, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Vol. IX, 1, Lublin 1984, s.1-13;
R. D. Wimmer, J. R. Dominick, Mass media. Metody badań., rozdział 6, s. 209-249, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008;
Goban-Klas, Tomasz. 1997. Analiza zawartości przekazów prasowych. [w:] Marian Malikowski i Marian Niezgoda (red.). Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów. Tom 2. Tyczyn: WSSG, ss. 294-320
Agnieszka Maj (2013), Analiza treści. w: Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, (red.) M. Makowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR; rozdział 6, ss. 127-148;
Robin, Régine (1980) ”Badanie pól semantycznych: doświadczenia Ośrodka Leksykologii Politycznej w Saint-Cloud.” S. 252-282 w Język i społeczeństwo, (Red.) M. Głowiński. Warszawa: Czytelnik
Kłosiński, Marek (1994) ”Obraz bezrobocia i bezrobotnych w polskiej prasie.” Kultura i społeczeństwo (3): 151-161
Małgorzata Lisowska-Magdziarz (2004) Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: