Eye-tracking 2404-P-SJ-MF-EYT
Po zakończeniu zajęć student posiada wiedzę z zakresu okulografii w stopniu umożliwiającym krytyczną analizę tekstów naukowych dotyczących tej tematyki oraz właściwego i krytycznego traktowania danych oko-ruchowych. Zna dziedziny wykorzystania okulografu w psychologii, potrafi zidentyfikować procesy poznawcze biorące udział w odbiorze przekazu wizualnego, wykazuje się znajomością oddolnych i odgórnych mechanizmów uwagi wzrokowej. Ponadto zna metody analizy i prezentacji wyników badań psychologicznych z zastosowaniem okulografu.
Studenci dowiadują się jakie są etapy procesu badawczego, jak go sprawnie przeprowadzić i jak zinterpretować uzyskane rezultaty.
Celem ćwiczeń jest praktyczne nabywanie umiejętności pracy z okulografem. Zajęcia obejmują przygotowanie aplikacji do prowadzenia badania z eyetrackerem (Tematyka badań obejmuje procesy wyobrażeniowe), przeprowadzanie badania (sprawdzenie i ustawienie sprzętu, prowadzenie eksperymentu), sprawdzanie i eksport danych okoruchowych zebranych podczas badania. Studenci uczą się operacjonalizacji zmiennych, doboru wskaźników okoruchowych, wykonywania obliczeń a następnie przedstawiania wyników w sposób poprawny i przejrzysty. Studenci nabywają umiejętność odczytywania wyników analiz statystycznych i potrafią je zinterpretować i przedstawić w formie pisemnego raportu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- laboratoryjna
- studium przypadku
- obserwacji
- pomiaru w terenie
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach
Raport z badań (Tematyka badań obejmuje procesy wyobrażeniowe) - raport przygotowany na podstawie przeprowadzonego badania zgodnie ze standardami APA.
1) Raport:
- wprowadzenie teoretyczne (uzasadnienie problemu i hipotez)
- opis metody badania
- proponowane wskaźniki z badania
1) Projekt eksperymentu (plik do importu do experiment center plus zasoby:np. fotografie)
3) wyeksportowane z Ogama wskaźniki (z danych treningowych)
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
Holmqvist, K. Nyström, M., Andersson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H., van de Weijer, J. (2011). Eye tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Oxford: Oxford University Press.
Duchowski, A. T. (2007). Eye Tracking Methodology: Theory and Practice. London: Springer.
Tematyka wyobrażeniowa:
Nęcka, E, Orzechowski, J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: PWN. (R2)
Maruszewski, T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (R7)
Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka. Warszawa: PWN.(R13)
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Bałaj, B. (2012). Analizy ilościowe i jakościowe danych okoruchowych w psychologii poznawczej. W: Zastosowania statystyki i data mining w badaniach naukowych. Kraków: StatSoft Polska. s. 43-58. ISBN 978-83-88724-63-3.
Bałaj, B., Francuz, P. (2012). Siła podobieństwa w ruchach oczu wykonywanych podczas oglądania i wyobrażania sobie obiektów – czynniki modyfikujące. Polski Przegląd Medycyny i Psychologii Lotniczej, 2(18), 63-76.
Buswell, G. T. (1935). How people look at pictures. Chicago, Illinois: University of Chicago Press.
Jardanowski, P., Chojnacki, W. (2009). Obszary zainteresowań (ang. area of interest - AOI) jako metoda analizy wyników badania eye tracking. Interfejs użytkownika - Kansei w praktyce, 107-118. http://symetria.pl/blog/files/kansei2009_Jardanowski_Chojnacki.pdf
Nielsen, J.; Pernice, K. (2010). Eyetracking Web Usability. Berkeley: New Riders Press.
Pasikowska, A. (2009). Tajniki eyetrackingu. http://interaktywnie.com/biznes/artykuly/usability/tajniki-eyetrackingu-4554
Szubielska, M., Bałaj, B., Fudali-Czyż, A. (2012). Estetyczny odbiór fotografii poprzez stereotyp umysłowej niepełnosprawności twórcy. Psychologia Społeczna, 4, 342-357.
Yarbus, A. L. (1967). Eye Movement and Vision. New York: Plenum Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: