Umiejętności prezentacyjne 2404-P-PS-MF-UP
Zajęcia przeznaczone są głównie dla studentów pierwszych lat, którzy nie mają doświadczenia w występowaniu przed grupą oraz prezentowaniu treści naukowych. Mogą być jednak przydatne również dla osób z wyższych lat, jeśli czują się niepewne w tym zakresie. W ramach zajęć uczestnicy będą przygotowywać prezentację wybranego artykułu naukowego. Z jednej strony wymaga to czytania ze zrozumieniem tekstów, które czasem napisane są trudnym, hermetycznym językiem i przetworzenia tego na opowieść mogącą zainteresować innych. Z drugiej - prezentowanie "cudzych" idei pozwala na zdystansowanie, co umożliwi skupienie się na samej formie wystąpienia, a nie na obawach, czy słuchacze uznają, że to co mówię jest sensowne (sam prezentujący może się krytycznie odnosić do pewnych treści, o których opowiada).
Plan zajęć:
1. Omówienie poszczególnych etapów przygotowywania prezentacji i zasad prezentowania:
1.1 Co to znaczy przeczytać i zrozumieć tekst - konieczność sprawnego poruszania się w dziedzinie, znajomości kontekstu
1.2 Opracowanie planu wystąpienia - wybór treści, które trzeba przekazać aby słuchacze zrozumieli problem
1.3 Przygotowanie materiałów wizualnych
1.4 Treści pokazywane a treści mówione - jak złożyć to w całość aby nie dublować przekazu
1.5 Jak zachowywać sie podczas prezentacji
1.6 Jak reagować na pytania/ uwagi krytyczne
1.7 Typowe błędy podczas wystąpień
2. Wystąpienia przygotowane przez studentów (omawiane na bieżąco w kontekście wcześniej omawianych kwestii)
3. Podsumowanie - na których etapach największe problemy, nad czym trzeba najwięcej pracować przygotowując wystąpienia w przyszłości
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przygotowanie i wygłoszenie własnej prezentacji - 60%
Przygotowanie postera 35%
Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji na temat omawianych kwestii; komentowanie/ocena poszczególnych elementów wystąpień innych osób) – 5%
Literatura
Wasylczyk, P. (2017). Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Gallo, C. (2011). Steve Jobs sztuka prezentacji. Jak świetnie wypaść przed każdą publicznością. Kraków: Znak.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: