Zawód Psycholog: prawo, przedsiębiorczość, rozwój zawodowy
2404-P-MF-ZPPRZ-sj
Zarządzanie własną karierą i niezależne funkcjonowanie na rynku zawodowym jest wyzwaniem dla każdego absolwenta studiów wyższych. Proponowany kurs pomaga skonfrontować swoje zainteresowania i plany z praktyką funkcjonowania psychologów w obszarach psychologii klinicznej i zdrowia, szkolnej i wychowawczej oraz pracy i organizacji. Słuchacze nauczą się wyszukiwać akty prawne regulujące ich przyszły zawód. Przeprowadzą i omówią wywiad z psychologiem- praktykiem, co pozwoli urealnić wyobrażenia o przyszłej pracy.
Zapoznają się z ideą formowania kompetencji profesjonalnych wg. Roe i Bartrama
Odrębny blok zajęć poświęcony będzie projektowaniu usługi psychologicznej, z aspektem kompetencyjnym, ekonomicznym i marketingowym. Warsztat poświęcony projektowaniu usługi zostanie przeprowadzony metodą Design Thinking.
Analiza SWOT w odniesieniu do swoich planów zawodowych pozwoli zaplanować wybór specjalizacji lub zajęć fakultatywnych oraz dodatkowych kursów.
Całkowity nakład pracy studenta
75 godzin (3 ECTS)
- obecność(30 godzin)
- lektury
- zadania domowe
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe:
K_W22
ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz zna zasady etyki zawodu psychologa
K_W23
zna ogólne zasady prowadzenia indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu psychologii
K_W27
zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Efekty przedmiotowe
Student:
Zna przepisy prawne regulujące działalność psychologa
Zna obszary aktywności zawodowej psychologów, wymogi formalne i kompetencje niezbędne do ich wykonywania
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe:
K_U02
posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem
K_U03
potrafi zbadać, zinterpretować i wyjaśnić relacje między zjawiskami społecznymi; potrafi posłużyć się̨ odpowiednimi metodami badania
i pozyskiwania danych empirycznych
K_U07
ma umiejętność zwiększania własnej skuteczności w działalności zawodowej (np. motywowanie, optymalne zarządzanie czasem, zdobywanie i integracja nowej wiedzy i umiejętności)
K_U12
sprawnie posługuje się regułami etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów zawodowych, w odniesieniu do kategorii więzi społecznych
K_U18
posiada umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy do analizowania zjawisk społecznych w odniesieniu do problemów psychologicznych, społecznych, pedagogicznych i pomocowych
Efekty przedmiotowe
Student
Wykonuje analizę SWOT w odniesieniu do swojej kariery zawodowej
Projektuje usługi psychologiczne w oparciu o metodę Design Thinking
Potrafi planować uzyskiwanie niezbędnych kompetencji i rozwój zawodowy.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe:
K_K01
potrafi określać priorytety służące realizacji zadań i celów naukowych i zawodowych
K_K02
potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe
K_K03
posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy
K_K04
przyjmuje odpowiedzialność za wykorzystywanie zdobytej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych
K_K06
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość zakresu swoich kompetencji; potrafi rozpoznać sytuacje, w których powinien zwrócić się do ekspertów z innej dziedziny nauki/praktyki
K_K07
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów
K_K09
potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; potrafi rozwijać kompetencje zawodowe dostosowane do potrzeb rynku pracy; potrafi wspierać takie działania u innych
K_K11
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się i rozwoju innych osób; wykazuje krytyczną postawę wobec różnych poglądów i praktyk psychologicznych
K_K12
respektuje różnorodności wartości i stylów życia przyjmowanych przez ludzi; odnosi się̨ z szacunkiem do ludzi niezależnie od ich pochodzenia, płci, orientacji seksualnej i wyznania; respektuje różne potrzeby osób w zakresie form pomocy psychologicznej
Efekty przedmiotowe
Student
Rozumie znaczenie profesjonalnej postawy
Rozwiązuje dylematy etyczne związane z pracą psychologa
Metody dydaktyczne
Wykład
Praca projektowa (Design thinking)
Wywiady z praktykami
Debaty oksfordzkie
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- SWOT
- klasyczna metoda problemowa
- biograficzna
- oxfordzka
- giełda pomysłów
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody ewaluacyjne
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Punktowane wykonanie:
- wywiadu 40%
- projektu 20%
- analizy SWOT 40%
Praktyki zawodowe
Literatura
PTP (2020)Kodeks etyczny psychologa
Bednarek D. (2016) Zawód psycholog. Warszawa: PWN
Bartram, D., & Roe, R. A. (2005). Definition and Assessment of Competences in the Context of the European Diploma in Psychology. European psychologist, 10(2), 93.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: