Zaburzenia psychiczne w świetle teorii poznawczo-behawioralnych
2404-P-MF-ZP-sj
Na zajęciach poruszane są następujące obszary tematyczne:
1. Założenia teoretyczne terapii poznawczo-behawioralnej.
2. Podstawowe pojęcia w terapii poznawczo-behawioralnej (min. myśli automatyczne, przekonania kluczowe, zniekształcenia poznawcze).
3. Wybrane modele poznawcze zaburzeń lękowych: lęk społeczny, GAD, agorafobia, zaburzenie lękowe z napadami paniki, lęk o zdrowie.
4. Konceptualizacja przypadków klinicznych w oparciu o wybrane modele.
5. Badania w obszarze zastosowań teorii poznawczo-behawioralnych w praktyce klinicznej.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 25
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 20
Łącznie: 60h- 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe: K_W11, K_W13, K_W20, K_W22
Efekty przedmiotowe:
W1: Zna podstawowe założenia teoretyczne koncepcji poznawczo-behawioralnych (K_W11, K_W13, K_W20)
W2: Zna terminologię związaną z nurtem poznawczo-behawioralnym (K_W11, K_W13, K_W20)
W3: Zna wybrane modele zaburzeń lękowych w ujęciu poznawczo-behawioralnym (K_W20)
W4: Zna podstawowe badania weryfikujące empirycznie użyteczność modeli poznawczo-behawioralnych w praktyce klinicznej (K_W22)
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe: K_U01, K_U13, K_U14, K_U15
Efekty przedmiotowe:
U1: Potrafi posługiwać się terminami z obszaru psychoterapii poznawczo- behawioralnej (K_U01).
U2: Potrafi wskazać i omówić mechanizmy powstawania i podtrzymywania wybranych zaburzeń lękowych w ujęciu teorii poznawczo-behawioralnych (K_U13, K_U14, K_U15).
U3: Potrafi wskazać różnice między modelami wyjaśniającymi poszczególne zaburzenia lękowe i na tej podstawie uzasadnić zróżnicowanie protokołów terapeutycznych w praktyce klinicznej (K_U14, K_U15).
U4: Potrafi wykonać podstawową konceptualizację opisu przypadku klinicznego w oparciu o trafnie dobrany model teoretyczny (K_U14, K_U15).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe: K_K03, K_K08, K_K10, K_K11
Efekty przedmiotowe:
K1: Rozumie konieczność indywidualnego podejścia do problemu pacjenta i oparcie planowanej pomocy na zweryfikowanych empirycznie modelach teoretycznych (K_K03, K_K08, K_K10).
K2: Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i pracy pod superwizją (K_K10, K_K11).
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)
Metody dydaktyczne podające (opis, studium przypadku, elementy wykładowe).
Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w grupach.
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Kurs będzie szczególnie przydatny dla osób posiadających podstawy wiedzy z zakresu psychopatologii, psychologicznej diagnozy
klinicznej i psychoterapii (zajęcia na specjalności klinicznej)- bazuje na wiedzy z wymienionych obszarów
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność).
Aktywność na zajęciach
Realizacja zadań- studia przypadku.
Kolokwium sprawdzające wiadomości (zagadnienia zgodnie z zakładanymi efektami kształcenia)
Praktyki zawodowe
Literatura
Bourne, E.J. (2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Kraków: WUJ.
Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP.
Calrk, D.A., Beck, A. (2018). Zaburzenia lękowe. Kraków: WUJ.
Gałecki, P.,Szulc, A. (2023). Psychiatria, t. 1 i 2. Edra&Urban
Popiel,A., Pragłowska, E.(2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.
Rachman, S. (2005). Zaburzenia lękowe. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne dla praktyków i pacjentów. Gdańsk: GWP.
Wells, A. (2010).Terapia poznawcza zaburzeń lękowych. Praktyczny podręcznik i przewodnik po teorii. Kraków: Wydawnictwo
Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zaburzenia lękowe (2014). Kwartalnik Teoria Poznawczo- Behawioralna, Nr 3.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: