Wprowadzenie do seksuologii
2404-P-MF-WS-sj
1. Historia seksuologii,
- Seksuologia psychospołeczna,
- Kryteria zasadności interwencji seksuologicznej,
2. Rozwój seksualny,
- Psychofizjologia seksualności,
- Seksualność małoletnich,
3. Heteroseksualność, homoseksualizm i biseksualizm,
- Zaburzenia seksualne,
- Inne warianty seksualności,
4.Transgenderyzm, niezgodność na płeć zdeterminowaną kulturowo i transwestytyzm,
- Cyberseksualność,
5.Pomoc osobom z problemami seksualnymi, ocena i możliwości leczenia,
- Metody badań seksuologicznych,
6.Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajowej,
7. Seksualność w okresie klimakterium, okresie andropauzy, w chorobach przewlekłych, osób niepełnosprawnych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15, od roku akademickiego 2024/25- 30h,
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 25, d roku akademickiego 2024/25- 30h
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 20, d roku akademickiego 2024/25- 30h h
Łącznie: 60h- 2 ECTS, od d roku akademickiego 2024/25: 90h- 3 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe: K_W02, K_W18, K_W19, K_W20, K_W21, K_W22
Efekty przedmiotowe:
W1: Zna podstawowe pojęcia z zakresu seksuologii (K_W02).
W2. Zna etapy rozwoju seksualnego (K_W02, K_W18, K_W20).
W3. Zna kryteria rozpoznawania zaburzeń w sferze seksualności (K_W19, K_W20).
W4: Zna metody diagnozy i terapii w sferze seksualności, z uwzględnieniem zakresu kompetencji psychologa i świadomości ich ograniczeń (K_W19, K_W21, K_W22).
W5: Posiada wiedzę z zakresu wybranych etycznych aspektów relacji specjalista -pacjent w omawianym obszarze (K_W22).
W6: Zna ścieżkę kształcenia w zakresie seksuologii (K_W22).
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U12, K_U13, K_U14, K_U15, K_U21
Efekty przedmiotowe:
U1: Potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia z zakresu seksuologii (K_U01)
U2: Potrafi omówić etapy rozwoju seksualnego (K_U02)
U3: Potrafi wskazać kryteria rozpoznawania zaburzeń w sferze seksualności (K_U13, K_U15).
U4: Potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczne mieszczące się w granicach kompetencji psychologa- seksuologa (K_U12, K_U14, K_U15, K_U21)
U5: Potrafi zaproponować adekwatne formy pomocy mieszczące się w granicach kompetencji psychologa- seksuologa (K_U12, K_U15)
U6: Potrafi wskazać granice uprawnień psychologa- seksuologa i współpracować z innymi specjalistami w zespole diagnostycznym/ leczącym (K_U12, K_U21)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe: K_K03, K_K04, K_K06, K_K10, K_K11, K_K12
Efekty przedmiotowe:
K1: Zna i szanuje zasady pracy z pacjentem w praktyce klinicznej (K_K03, K_K04, K_K10, K_K12).
K2: Wykorzystuje wiedzę specjalistyczną w celu lepszego zrozumienia sytuacji pacjenta (K_K03, K_K10)
K3: Potrafi zaplanować i przeprowadzić proces diagnostyczny oraz terapeutyczny z poszanowaniem prywatności, godności i podmiotowości pacjenta (K_K03, K_K10, K_K12).
K4: Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę stałej aktualizacji informacji (K_K06, K_K10, K_K11)
K5: Jest uwrażliwiony na etyczne aspekty pracy z pacjentem (K_K06, K_K10).
K6: Jest uwrażliwiony na granice w obszarze kompetencji psychologa i adekwatnie korzysta ze współpracy z innymi specjalistami (K_K06, K_K11, K_K12).
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)
Metody dydaktyczne podające (opis, elementy wykładowe).
Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w grupach.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
• Obecność na zajęciach: dozwolone jest 1 nieobecność.
• Wykonanie zadanych zadań, aktywność na zajęciach.
• Kolokwium.
Praktyki zawodowe
Literatura
Brancoft, J. (2021). Seksualność człowieka. Wrocław
(red. wyd. pol. Lew- Starowicz, Z., Rubacha, A.)
Lew- Starowicz, Z., Skrzepulec, V. (2015). Podstawy seksuologii. Warszawa.
Uwagi
W cyklu 2024/25Z:
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli, od roku akademickiego 2024/25- 30h
|
W cyklu 2025/26Z:
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli, od roku akademickiego 2024/25- 30h
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: