Techniki obrazowania mózgu i ich zastosowania
2404-P-MF-TOM
Tematy:
Wprowadzenie do EEG.
Potencjały wywołane a aktywność „spoczynkowa” mózgu.
Podstawowe zasady analizy danych EEG. W poszukiwaniu źródeł aktywności poznawczej mózgu – w czym tkwi problem?
EEG fingerprint, złożoność sygnału EEG.
Wprowadzenie do metody rezonansu magnetycznego. Podstawy techniki. Rezonans strukturalny a czynnościowy.
Zastosowanie techniki MR w nauce i medycynie.
Podstawy projektowania schematów badania fMRI. Przykładowe paradygmaty.
Analiza danych fMRI (zadanie).
Analiza danych fMRI (aktywność spoczynkowa).
Jednoczesna rejestracja sygnału EEG i fMRI.
Tomografia komputerowa (CT).
SPECT i PET – podstawy i możliwe zastosowania w badaniach naukowych.
Spektroskopia bliskiej podczerwieni (NIRS).
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30
2. Godziny poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebne do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac i rozwiązywanie zadań domowych: 60.
3. Godziny wymagane do przygotowania zaliczenia końcowego: 30.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe:
K_W06
ma szczegółową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego człowieka oraz zna metody badania jego funkcji; ma podstawową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego wybranych zwierząt
K_W07
ma poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących między funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, funkcjonowaniem poznawczym i emocjonalnym człowieka
K_W08
zna podstawowe metody pomiaru psychofizjologicznego oraz biologiczne mechanizmy leżące u podłoża mierzonych zmiennych
K_W24
zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej właściwej dla psychologii (np. MRI, EEG, okulograf)
Efekty przedmiotowe:
-ma podstawową wiedzę na temat budowy i funkcji mózgu człowieka
-zna podstawy fizyczne oraz możliwe zastosowania wybranych metod neuroobrazowania (wielokanałowe EEG, fMRI, CT, fNIRS, SPECT/PET)
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe:
K_U05
umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych
K_U06
posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące zdobywanie wiedzy, analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, wybór protokołów do badania procesów psychicznych
Efekty przedmiotowe:
-potrafi krytycznie analizować publikacje naukowe, w których opisano wyniki badań metodami neuroobrazowania
-potrafi wskazać metodę obrazowania mózgu, którą należy zastosować, żeby odpowiedzieć na zadane pytania badawcze
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe:
K_K02
potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe
K_K05
rozumie konieczność poszerzania wiedzy z innych dyscyplin, aby lepiej zrozumieć funkcjonowanie bio-psycho-społeczne człowieka; jest świadomy znaczenia sfery psychicznej dla jakości ogólnego funkcjonowania człowieka
Efekty przedmiotowe:
-potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę na temat metod obrazowania mózgu
-rozumie konieczność działania w interdyscyplinarnym zespole, aby móc wykonać, przeanalizować i zinterpretować wyniki badań metodami neuroobrazowania
Metody dydaktyczne
wykład konwersatoryjny
wykład konwencjonalny
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test jednokrotnego wyboru (60% poprawnych zalicza test)
Kryteria:
ndst < 12 pkt (60%)
dst - 12 pkt (60%)
dst plus - 14 pkt (70%)
db - 16 pkt (80%)
db plus - 18 pkt (90%)
bdb - 19 pkt (95%)
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Poldrack, R. A., Mumford, J. A., & Nichols, T. E. (2011). Handbook of functional MRI data analysis. Cambridge University Press.
2. Poldrack, R. A. (2018). The new mind readers: What neuroimaging can and cannot reveal about our thoughts. Princeton University Press.
3. Fornito, A., Zalesky, A., & Bullmore, E. (2016). Fundamentals of brain network analysis. Academic Press.
4. William D. Penny (Editor), Karl J. Friston (Editor), John T. Ashburner (Editor), Stefan J. Kiebel (Editor), Thomas E. Nichols (Editor) Statistical Parametric Mapping: The Analysis of Functional Brain Images 1st Edition.
5. Luck S. (2005) An Introduction to the Event-Related Potential Technique. The MIT Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: