Rehabilitacja osób z niesprawnością ruchową
2404-P-MF-ROzNR-SJ
Przedmiot w zakresie wykładów obejmuje zagadnienia:
Definicji rehabilitacji oraz organizacji w rehabilitacji.
Podział i znaczenie rehabilitacji w systemie ochrony zdrowia
Rola zespołu terapeutycznego w usprawnianiu osób z różnymi dysfunkcjami.
Definicje niepełnosprawności, ograniczeń , zaburzeń, potencjału rehabilitacyjnego.
Rola procesów kompensacyjnych w reedukacji i rehabilitacji, prawa Anochina.
Rola plastyczności mózgu w usprawnianiu osób z różnymi formami niepełnosprawności.
International Classification of Function (ICF)
Rodzaje niepełnosprawności.
Etapy rehabilitacji zawodowej, rehabilitacyjna rola pracy.
Przygotowanie do pracy osób niepełnosprawnych, czynniki wspierające oraz ograniczające.
Organizacje i formy wsparcia dla osób niepełnosprawnych.
Bariery architektoniczne dla osób niepełnosprawnych.
Całkowity nakład pracy studenta
15 godzin wykładów - według planu studiów
Efekty uczenia się - wiedza
K_W02
ma poszerzoną wiedzę o relacjach między psychologią a naukami: humanistycznymi, społecznymi, przyrodniczymi i technicznymi
K_W06
ma szczegółową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego człowieka oraz zna metody badania jego funkcji; ma podstawową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego wybranych zwierząt
K_W07
ma poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących między funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, funkcjonowaniem poznawczym i emocjonalnym człowieka
K_W08
zna podstawowe metody pomiaru psychofizjologicznego oraz biologiczne mechanizmy leżące u podłoża mierzonych zmiennych
K_W10
zna podstawowe własności psychometryczne testu oraz sposoby ich określania
K_W11
zna podstawowe teorie psychologii procesów poznawczych oraz terminologię dotyczącą percepcji, uczenia, pamięci, myślenia i decyzji
K_W18
zna podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej i wychowawczej oraz podstawowe teorie rozwoju i wychowania; posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym
K_W20
zna podstawowe koncepcje (biologiczne, psychologiczne i społeczne) wyjaśniające powstawanie i rozwój zaburzeń psychicznych
K_W30
zna teorie i badania dotyczące wzajemnych relacji między środowiskiem fizycznym a funkcjonowaniem ludzi
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do opisu i analizowania procesów i zjawisk psychicznych i społecznych; posługując się prawidłową terminologią potrafi zidentyfikować uwarunkowania ludzkich zachowań, opisać przebieg zjawisk społecznych oraz funkcjonowanie grup społecznych
K_U07
ma umiejętność zwiększania własnej skuteczności w działalności zawodowej (np. motywowanie, optymalne zarządzanie czasem, zdobywanie i integracja nowej wiedzy i umiejętności)
K_U15
potrafi zidentyfikować źródła i mechanizmy powstawania zaburzeń jednostki; potrafi zaproponować działania podnoszące jakość życia osoby
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K03
posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy
K_K05
rozumie konieczność poszerzania wiedzy z innych dyscyplin, aby lepiej zrozumieć funkcjonowanie bio-psycho-społeczne człowieka; jest świadomy znaczenia sfery psychicznej dla jakości ogólnego funkcjonowania człowieka
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny,
Wykład problemowy
Pogadanka
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- sytuacyjna
- projektu
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- panelowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- gry i symulacje
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody integracyjne
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności uzyskane według modułów. Podstawy biomedycznych podstaw, psychologii, komunikacji oraz socjologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji w zakresie wiedzy: egzamin pisemny - test uzupełnienia odpowiedzi otwarty.
60% ocena dostateczna
70% ocena dostateczna plus
80% ocena dobra
90 % ocena dobra plus
100% ocena bardzo dobra
Metody weryfikacji w zakresie umiejętności: egzamin praktyczny przedstawienie projektu/prezentacja.
Metody weryfikacji w zakresie kompetencji: obserwacja nauczyciela, samoocena
Praktyki zawodowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: