Reading Club - co nowego w psychologii społecznej?
2404-P-MF-RC-SJ
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi najnowszymi badaniami z zakresu psychologii społecznej, które zostały opublikowane w przeciągu ostatnich dwóch lat. W toku zajęć studenci będą mogli zapoznać się najnowszymi wynikami, technikami badawczymi oraz metodami analiz, które są wykorzystywane w aktualnych badaniach psychologicznych.
Uczestnicy sami będą decydować o tym, jakie teksty naukowe będziemy czytać na zajęciach. Prowadzący będzie dobierać lektury pod kątem zainteresowań studentów.
Podczas zajęć każdy ze studentów będzie prezentować przygotowane przez siebie wystąpienie na temat wybranego artykułu naukowego z zakresu psychologii społecznej (z ostatnich 2 lat). Zadaniem studenta będzie przedstawienie w skrócie najważniejszych aspektów badawczych tego artykułu (wprowadzenie teoretyczne, hipotezy, metoda, wyniki, dyskusja wyników). Następnie student będzie dokonywał krytycznej analizy tego tekstu, wskazując jego mocne i słabe strony. W drugiej części danych zajęć cała grupa wraz z prowadzącym będzie dyskutować na temat tego artykułu - przeanalizujemy jego mocne i słabe strony, zastanowimy się co można byłoby zrobić inaczej (lepiej), jakie dalsze kierunki badawcze wyłaniają się z tego badania, jakie własne badania w tym zakresie moglibyśmy zaprojektować.
W ten sposób uczestnicy kursu będą mogli:
- zapoznać się z wybranymi najnowszymi badaniami z zakresu psychologii społecznej i dzięki temu rozszerzyć i pogłębić swoją wiedzę z tej dziedziny
- poszerzyć swoją świadomość na temat poprawnych i rzetelnych metod prowadzenia badań naukowych.
Całkowity nakład pracy studenta
- godziny realizowane z udziałem prowadzącego: 30 h
- czytanie literatury i przygotowywanie prezentacji: 20 h
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty przedmiotowe:
W01: student zna wybrane najnowsze badania z zakresu psychologii społecznej
W02: student zna nowe kierunki metodologiczne i techniki badawcze wykorzystywane w badaniach z zakresu psychologii społecznej
W03: student zna wybrane najnowsze techniki analizy danych w badaniach z zakresu psychologii społecznej
Efekty kierunkowe:
Student:
K_W02: ma poszerzoną wiedzę o relacjach między psychologią a naukami: humanistycznymi, społecznymi, przyrodniczymi i technicznymi
K_W04: zna podstawowe metody i techniki badań stosowane w naukach społecznych; ma wiedzę z zakresu metodologii badań empirycznych oraz zasad operacjonalizacji pojęć́ psychologicznych
K_W15: zna definicje pojęć psychologii społecznej; rozumie zjawiska i prawidłowości zjawisk społecznych
K_W17: ma wiedzę o podstawowych mechanizmach oraz uwarunkowaniach funkcjonowania jednostki w relacjach interpersonalnych i w grupach
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty przedmiotowe:
U01: student potrafi dokonać trafnej i rzetelnej analizy jakości tekstu naukowego i badań z dziedziny psychologii społecznej
U02: student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu psychologii społecznej do zrozumienia, analizy i interpretacji problemów społecznych
U03: student umie rozróżnić naukową psychologię społeczną od wiedzy potocznej
Efekty kierunkowe:
Student:
K_U01: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do opisu i analizowania procesów i zjawisk psychicznych i społecznych; posługując się prawidłową terminologią potrafi zidentyfikować uwarunkowania ludzkich zachowań, opisać przebieg zjawisk społecznych oraz funkcjonowanie grup społecznych
K_U03: potrafi zbadać, zinterpretować i wyjaśnić relacje między zjawiskami społecznymi; potrafi posłużyć się̨ odpowiednimi metodami badania
i pozyskiwania danych empirycznych
K_U05: umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych
K_U18: posiada umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy do analizowania zjawisk społecznych w odniesieniu do problemów psychologicznych, społecznych, pedagogicznych i pomocowych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty przedmiotowe:
K01: student potrafi merytorycznie dyskutować na temat jakości badań naukowych
K02: student potrafi merytorycznie uargumentować, dlaczego uważa przeanalizowane przez siebie badanie naukowe za przeprowadzone rzetelnie i poprawnie
K03: student potrafi merytorycznie dyskutować na temat najnowszych kierunków badawczych w psychologii społecznej
Efekty kierunkowe:
Student:
K_K01 : potrafi określać priorytety służące realizacji zadań i celów naukowych i zawodowych
K_K07: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów
K_K12: respektuje różnorodności wartości i stylów życia przyjmowanych przez ludzi; odnosi się̨ z szacunkiem do ludzi niezależnie od ich pochodzenia, płci, orientacji seksualnej i wyznania; respektuje różne potrzeby osób w zakresie form pomocy psychologicznej
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Zaliczony kurs z psychologii społecznej.
Umiejętność czytania tekstów naukowych po angielsku.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
- Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności)
- Przygotowanie prezentacji i omówienie jednego wybranego artykułu naukowego z zakresu psychologii społecznej, opublikowanego w przeciągu ostatnich 2 lat
- Aktywność na zajęciach
Praktyki zawodowe
Literatura
Uczestnicy zajęć sami zdecydują jakie teksty naukowe będziemy czytać na zajęciach.
Literatura uzupełniająca:
Jordan Ch. H., & Zanna M. P. (2003). How to read an article in social psychology. In: A. W. Kruglanski & E. T. Higgins (Eds.) Social Psychology. A General Reader. Psychology Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: