Psychodynamiczne teorie rozwoju i zaburzeń wieku rozwojowego 2404-P-MF-PTR-sj
1. Podstawowe pojęcia i modele teoretyczne w obszarze psychodynamicznych teorii rozwoju i zaburzeń wieku rozwojowego
2. Diagnoza psychodynamiczna
3. Drogi rozwoju osobowości dzieci i młodzieży
4. Krótkoterminowa praca z rodzicami niemowląt
5. Psychoterapia niemowlę- rodzice. Rozumienie przeszłości w teraźniejszości.
6. Interwencje psychoanalityczne w pracy z małymi dziećmi.
7. Psychoterapia psychodynamiczna dzieci
8. Psychoterapia psychodynamiczna adolescenta – m.in. setting i naruszenie granic, psychoterapia narcystycznego pacjenta młodzieżowego
9. Znaczenie pary rodzicielskiej w pracy z dziećmi i nastolatkami
10. Proces zmiany w pracy z rodzinami dzieci poniżej piątego roku życia.
11. Kliniczne studia dzieci i ich rodziców.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
• Obecność na zajęciach,.
• Aktywność na zajęciach
• Kolokwium pisemne- sprawdzian wiedzy
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
• K. Schier (2020). Psychoterapia dzieci i młodzieży - podejście psychoanalityczne. Grzegorzewska, I., Cierpialkowska, L., Borkowska, A. (Red.) Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 833- 847). Wydawnictwo Naukowe PWN.
o K. Walewska (2008). Dziecko w terapii psychoanalitycznej. K. Walewska (Roed.) Psychoanaliza współcześnie. Dziecko w terapii. Wydawnictwo MediPage, s. 13-29.
o I. Grzegorzewska, A. Frączek, B. Pastwa-Wojciechowska (2020). Zaburzenia osobowości – symptomy obserwowane w okresie dzieciństwa i adolescencji. Grzegorzewska, I., Cierpialkowska, L., Borkowska, A. (Red.) Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 523- 545). Wydawnictwo Naukowe PWN.
o Cierpiałkowska, L., Grzegorzewska, L. (2023). Zaburzenie osobowości borderline u młodzieży. Diagnoza, terapia, profilaktyka. Wydawnictwo Naukowe Scholar s. 192 - 245.
o I. Wittenberg (2018). Krótkoterminowa praca z rodzicami niemowląt. L. Emanuel i E. Bradley (Red.), Co się dzieje z tym dzieckiem? Interwencje psychoanalityczne w pracy z małymi dziećmi (s. 47-80). Oficyna Wydawnicza Fundament.
o M. Likierman (2018). Pomiędzy obecnością a nieobecnością; lęki separacyjne w pierwszych latach życia. L. Emanuel i E. Bradley (Red.), Co się dzieje z tym dzieckiem? Interwencje psychoanalityczne w pracy z małymi dziećmi (s. 326-357). Oficyna Wydawnicza Fundament.
o M. Zalewska (2006). Między życiem a śmiercią - problem psychicznej i fizycznej separacji od rodzica. K. Schier, M. Zalewska (Red.), Krewni i znajomi Edypa. Kliniczne studia dzieci i ich rodziców (s. 15-25). Wydawnictwo Scholar.
o C. Urwin (2018). Tam gdzie żyją dzikie stwory: wybuchy złości i problemy z zachowaniem chłopców poniżej 5 roku życia. L. Emanuel i E. Bradley (Red.), Co się dzieje z tym dzieckiem? Interwencje psychoanalityczne w pracy z małymi dziećmi (s. 240- 263). Oficyna Wydawnicza Fundament.
o M. Okruta- Mrozowska (2019). Tajemnica w pracy z dzieckiem i adolescentem. Warunek kontraktu czy zbędne ograniczenie terapeuty. Psychoterapia Psychodynamiczna w Polsce, 6, 175-187.
o D. Anastasopoloulos, (2008). Setting i naruszenie granic w psychoterapii psychoanalitycznej adolescentów. K. Walewska (Red.) Psychoanaliza współcześnie. Dziecko w terapii. (s. 137 - 151). Wydawnictwo MediPage
o E. Rejner- Cupiał, Jalkiewicz, P. (2019). Psychoterapia narcystycznego pacjenta młodzieżowego - propozycje modelu leczenia. Psychoterapia Psychodynamiczna w Polsce, 6, 156 - 175.
o P. Barrows (2018). Proces zmiany w pracy z rodzinami dzieci poniżej piątego roku życia. L. Emanuel i E. Bradley (Red.), Co się dzieje z tym dzieckiem? Interwencje psychoanalityczne w pracy z małymi dziećmi (s. 125- 142). Oficyna Wydawnicza Fundament.
o L. Emanuel (2018). Powolne odkrywanie w ekspresowym tempie. Interwencje terapeutyczne w pracy z rodzicami małych dzieci, L. Emanuel i E. Bradley (Red.), Co się dzieje z tym dzieckiem? Interwencje psychoanalityczne w pracy z małymi dziećmi (s. 142-168). Oficyna Wydawnicza Fundament.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: