Psychologia starzenia się - nowe wyniki i trendy badawcze 2404-P-MF-PSNWTB-sj
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi najnowszymi badaniami z zakresu psychologii starzenia się i starości. W trakcie trwania kursu studenci będą zapoznawać się z wybranymi aspektami funkcjonowania osób starszych, a także przygotowywać prezentacje oparte na przeprowadzonym przez siebie przeglądzie literatury.
Uczestnicy w porozumieniu z prowadzącym będą decydować o tym, jakie teksty naukowe związane z interesującymi ich obszarami będą czytane i omawiane na zajęciach. Na podstawie tak wybranej literatury studenci przygotowywać będą prezentacje, a następnie prowadzona będzie dyskusja.
Przykładowymi obszarami związanymi i psychologią starzenia się i starości, które mogą pojawić się w trakcie trwania zajęć są: rezerwa poznawcza, możliwości wspierania i treningu funkcji poznawczych w przebiegu starzenia się, czynniki sprzyjające rozwojowi subiektywnych zaburzeń poznawczych, wpływ wybranych chorób somatycznych i psychicznych na funkcjonowanie poznawcze, rola dobrostanu psychologicznego w przebiegu starzenia się, nowoczesne metody neuroterapii.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Prezentacja wybranego przez siebie obszaru badań w formie omówienia wybranego tekstu naukowego.
2. Obecność i aktywność na zajęciach (dozwolona jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Steuden. S. (2020). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Byczewska-Konieczny, K. (2017). Jak starzeje się umysł? O funkcjonowaniu poznawczym osób starszych i jego zróżnicowaniu indywidualnym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Zysk i S-ka.
Artykuły naukowe z zakresu psychologii starzenia się samodzielnie wybrane przez uczestników zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: