Podstawy psychologii wychowania 2404-P-MF-PPW-SJ
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
1. Pojęcie wychowania, jego zróżnicowanie i wymiary. Zadania psychologii wychowania. Nauczanie a wychowanie
2. Rozwój i dorobek psychologii wychowania w Polsce
3. Wychowanie jako czynnik rozwoju. Dynamika oddziaływań wychowawczych na etapach rozwoju
4. Modele wychowania. Kluczowe koncepcje i teorie wychowania. Podstawy zróżnicowania strategii wychowawczych
5. Interakcja wychowawcza i jej właściwości. Rodzaje relacji wychowawczych. Podmiotowe uwarunkowania procesu wychowania
6. Oddziaływania wychowawcze. Struktura zróżnicowanych działalności wychowawczych
7. Środowiska i instytucje wychowawcze w cyklu życia. Organizacje wychowawcze
8. Rodzina jako środowisko wychowawcze. Uwarunkowania wychowania w rodzinie. Rola i właściwości rodziców jako wychowawców. Rola krewnych i rodzeństwa
9. Rodziny zastępcze i adopcyjne a proces wychowania. Instytucjonalizacja i profesjonalizacja oddziaływań opiekuńczych
10. Szkoła jako środowisko wychowawcze. Charakterystyka oddziaływań wychowawczych nauczycieli i rówieśników
11. Instytucje wychowawcze i ich specyfika. Charakterystyka i modele funkcjonowania instytucji wychowawczych
12. Podmiotowe uwarunkowania przyjęcia ról i funkcji wychowawczych i opiekuńczych. Stawanie się rodzicem i nauczycielem.
13. Problematyka procesu samowychowania. Proces wychowania na etapach dorosłości.
14. Współczesne problemy wychowania: wpływ relacji wirtualnych.
15. Wybrane obszary wychowania: wychowanie zdrowotne, obywatelskie, środowiskowe, seksualne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test końcowy
zaliczenie po uzyskaniu 51% prawidłowych odpowiedzi
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W (red. J. Strelau). Psychologia. Podręcznik akademicki. Sopot: GWP t. 3.s. 227-259
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski Z., (2014). Psychologia wychowawcza. t. 1 Warszawa: PWN, r. 1-3
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski Z., (2014). Psychologia wychowawcza. t. 2 Warszawa: PWN, r. 23-29
Psychologia wychowania. Wybrane problemy (2020). (red. H. Liberska, J. Trempała). Warszawa: PWN r.1,2,3, 8,9,10,16, 17
Trempała, J. (2019). O przedmiocie badań psychologii wychowania. Psychologia Wychowawcza, 58 (16), s. 17-26
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: