Praktyczna psychologia rozwoju dzieci i młodzieży
2404-P-MF-PPR
Celem kursu jest poszerzenie wiedzy studentów z zakresu psychologii rozwoju dzieci i młodzieży oraz nabycie kompetencji w zakresie wykorzystania tej wiedzy w praktyce psychologicznej. Kurs stanowi element przygotowania studentów do podjęcia pracy zawodowej w obszarach związanych z edukacją, wychowaniem oraz wspomaganiem rozwoju dzieci i młodzieży. Wiedza i umiejętności doskonalone podczas kursu będą również stanowić przygotowanie do pracy w ramach pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży, na którą istnieje obecnie wyraźne zapotrzebowanie. W ramach zajęć studenci zapoznają się z normatywnym przebiegiem rozwoju w różnorodnych obszarach, jak również z wybranymi trudnościami rozwojowymi w obrębie tych obszarów. Uczestnicy zmierzą się również z problemami prezentowanymi w formie studiów przypadków dzięki czemu będą mogli lepiej zrozumieć na czym polega praca psychologa w systemie oświaty. Studenci będą także ćwiczyć umiejętność prowadzenia warsztatów skierowanych do rodziców, nauczycieli lub uczniów. Co pozwoli im na wzbogacenie kompetencji w zakresie popularyzowania wiedzy psychologicznej, umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce psychologicznej oraz wystąpień publicznych. Natomiast realizując projekt studenci przetestują skuteczność wybranych metod uczenia się, których znajomość jest niezbędna w pracy z uczniami, szczególnie z trudnościami w uczeniu się. Ostatnim elementem kursu będzie sporządzenie eseju sprawdzającego umiejętność syntetyzowania informacji przyswojonych podczas kursu.
Całkowity nakład pracy studenta
150 godzin (6 ECTS)
Obecność na zajęciach (60 godzin)
Lektura
Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu
Realizacja projektu
Esej
Zadania domowe
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe:
K_W18 - zna podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej i wychowawczej oraz podstawowe teorie rozwoju i wychowania; posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym; zna czynniki wspierające i utrudniające rozwój
K_W21 - zna metody udzielania pomocy psychologicznej (np. poradnictwo, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna, psychoprofilaktyka, psychoedukacja); zna prawidłowości rządzące procesem terapeutycznym; zna specyfikę psychospołecznego funkcjonowania osób z zaburzeniami lub niepełnosprawnością; posiada wiedzę na temat form patologii społecznych, zachowań ryzykownych
K_W11 - zna podstawowe teorie psychologii procesów poznawczych oraz terminologię dotyczącą percepcji, uczenia, pamięci, myślenia i decyzji; zna współczesne osiągnięcia badań w tym zakresie
K_W13 - zna klasyczne teorie emocji i motywacji; zna definicje emocji i motywacji oraz metody ich badania; wie na czym polega regulacja emocji
Efekty przedmiotowe:
1. Zna typowy przebieg rozwoju człowieka w wybranych obszarach od narodzin do osiągnięcia dorosłości.
2. Zna podstawowe trudności i wyzwania rozwojowe występujące u dzieci i młodzieży w wybranych obszarach funkcjonowania.
3. Zna podstawowe metody uczenia się i posiada wiedzę na temat ich skuteczności.
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe:
K_U05 - umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych
K_U09 - posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku angielskim (uznawanym za podstawowy dla psychologii)
K_U10 - rozwija umiejętności związane z komunikacją interpersonalną; posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień́ ustnych, w języku polskim i języku angielskim
K_U13 - posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie problemów rozwojowych i zaburzeń́ psychicznych
K_U14 - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych
K_U15 - potrafi zidentyfikować źródła i mechanizmy powstawania zaburzeń zachowania jednostki; potrafi zaproponować działania podnoszące jakość życia osoby
K_U18 - posiada umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy do analizowania zjawisk społecznych w odniesieniu do problemów psychologicznych, społecznych, pedagogicznych i pomocowych
Efekty przedmiotowe:
1. Potrafi przeprowadzić warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców, nauczycieli lub uczniów.
2. Potrafi analizować psychologiczne i społeczne problemy dzieci i młodzieży przedstawione w formie studiów przypadków.
3. Potrafi krytycznie analizować informacje zawarte w poradnikach i publikacjach popularnonaukowych dotyczących rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe:
K_K02 - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe
K_K07 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów
Efekty przedmiotowe:
1. Potrafi współpracować w zespole przygotowując i przeprowadzając warsztat psychoedukacyjny.
2. Potrafi odpowiedni uargumentować swoje stanowisko podejmując dyskusje z innymi uczestnikami kursu.
Metody dydaktyczne
Metoda projektu
Dyskusja
Studium przypadku
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- projektu
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Projekt - 30%
Warsztat psychoedukacyjny - 40%
Esej - 30%
Zadania domowe - zaliczenie
Praktyki zawodowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: