Praktyczne laboratorium diagnozy funkcjonalnej i poradnictwa psychologicznego
2404-P-MF-PLDF
Celem zajęć jest umożliwienie studentom IV roku psychologii zastosowania w praktyce wiedzy i umiejętności zdobytych przez nich na III roku studiów w ramach obowiązkowych przedmiotów "Diagnoza psychologiczna" oraz "Pomoc psychologiczna":
- przeprowadzenia diagnozy funkcjonalnej osoby dorosłej
oraz (w oparciu o diagnozę):
- zaplanowania konkretnych oddziaływań pomocowych w ramach poradnictwa psychologicznego.
Całkowity nakład pracy studenta
30h - udział w zajęciach
15h - przygotowanie do zajęć
75h - przeprowadzenie badań i opracowanie raportów
Efekty uczenia się - wiedza
EFEKTY KIERUNKOWE:
Student(ka):
K_W09
zna założenia i postulaty klasycznej teorii testów psychologicznych oraz teorii psychometrycznych; zna sposoby pomiaru właściwości psychicznych człowieka
K_W10
zna podstawowe własności psychometryczne testu oraz sposoby ich określania
K_W21
zna metody udzielania pomocy psychologicznej (np. poradnictwo, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna, psychoedukacja); zna prawidłowości rządzące procesem terapeutycznym
EFEKTY PRZEDMIOTOWE:
Student(ka):
W1. Wie, jakie są cele diagnozy funkcjonalnej. K_W10
W2. Zna zasady przeprowadzania badania i interpretacji wyników zebranych za pomocą wybranych metod standaryzowanych. K_W09
W3. Rozumie cele i założenia poradnictwa psychologicznego. K_W21
Efekty uczenia się - umiejętności
EFEKTY KIERUNKOWE:
Student(ka):
K_U13
posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie problemów rozwojowych i zaburzeń psychicznych
K_U14
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych
K_U15
potrafi zidentyfikować źródła i mechanizmy powstawania zaburzeń jednostki; potrafi zaproponować działania podnoszące jakość życia osoby
K_U16
potrafi zaproponować plan oddziaływania ukierunkowanego na zmianę postaw i zachowań celem optymalizacji funkcjonowania grup społecznych
K_U17
posiada umiejętność sprawnego posługiwania się testami psychologicznymi oraz innymi technikami diagnostycznymi i metodami treningowymi, posiada umiejętność skonstruowania kwestionariusza psychologicznego, umie ocenić jakość testu na podstawie jego własności psychometrycznych
K_U19
potrafi wyprowadzać wnioski
zgodnie z zasadami logiki oraz dostrzegać podstawowe błędy logiczne w rozumowaniu innych osób
EFEKTY PRZEDMIOTOWE:
Student(ka):
U1. Umie zaplanować i przeprowadzić w praktyce badanie psychologiczne przy użyciu różnych rodzajów metod diagnostycznych. K_U13, K_U17
U2. Potrafi zintegrować wyniki badania psychologicznego przeprowadzonego z zastosowaniem różnych metod diagnostycznych i dokonać konceptualizacji przypadku. K_U14, K_U19
U3. Projektuje konkretne strategie pomocowe do zaoferowania w ramach poradnictwa psychologicznego. K_U15, K_U16
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
EFEKTY KIERUNKOWE:
Student(ka):
K_K03
posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy
K_K08
potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności; ma świadomość, że sytuacja pomocy psychologicznej bazuje na specyficznej relacji interpersonalnej
K_K10
przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro
K_K12
respektuje różnorodności wartości i stylów życia przyjmowanych przez ludzi; odnosi się̨ z szacunkiem do ludzi niezależnie od ich pochodzenia, płci, orientacji seksualnej i wyznania; respektuje różne potrzeby osób w zakresie form pomocy psychologicznej
EFEKTY PRZEDMIOTOWE:
Student(ka):
K1. Posiada kompetencję prowadzenia obserwacji i wywiadu psychologicznego w bezpośrednim kontakcie z osobą badaną. K_K03, K_K08
K2. Ma pogłębioną świadomość etycznych aspektów profesjonalnej relacji diagnostyczno-pomocowej. K_K10, K_K12
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- obserwacji
- pomiaru w terenie
- laboratoryjna
- referatu
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Ten przedmiot adresowany jest WYŁĄCZNIE do studentów IV roku Psychologii UMK (w roku akademickim 2022/23), przy czym pierwszeństwo przy zapisach mają studenci specjalizacji "Psychologia kliniczna". Chętne osoby spoza tej specjalizacji mogą zostać przyjęte tylko jeśli pozwoli na to limit miejsc (w tych zajęciach może wziąć udział w sumie nie więcej niż 12 osób).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć te zajęcia nie można opuścić więcej niż 10% godzin dydaktycznych.
Ocena końcowa jest wypadkową rezultatów uzyskanych przed studentów za punktowane zadania przeznaczone do terminowego zrealizowania i zaprezentowania w trakcie całego semestru (są to zadania dotyczące poszczególnych etapów opracowywania diagnozy funkcjonalnej oraz planu poradnictwa psychologicznego).
Literatura
● Curwen, B., Palmer, S., Rudden, P. (2006). Poznawczo-behawioralna terapia krótkoterminowa. Gdańsk: GWP.
● Czabała, C., Kluczyńska, S. (red.),. Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
● Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny (T. 1, 2 i 3). Warszawa: Pracownia Testow Psychologicznych PTP.
● Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.
● Szustrowa, T. (red.) (2005). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: PTP PTP.
plus podręczniki i pomoce do wybranych metod standaryzowanych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: