Podstawy etyki dla psychologów w praktyce klinicznej
2404-P-MF-PEPPK-SJ
Na zajęciach poruszane są następujące obszary tematyczne:
1. Podstawowe zasady etyki zawodu psychologa w praktyce klinicznej,
2. Wybrane przepisy regulujące pracę psychologa w praktyce klinicznej,
3. Prawa pacjenta/klienta.
4. Wybrane etyczne aspekty pracy psychologa
- poufność
- dokumentacja
-kontrakt z pacjentem
-specyfika pracy z pacjentem nieletnim
6. Etyczne aspekty pracy psychologa w wybranych dziedzinach praktyki zawodowej:
- psycholog jako diagnosta
- psycholog świadczący pomoc psychologiczną (interwencja kryzysowa, psychoterapia, poradnictwo).
5. Dbałość o rozwój kompetencji jako element etyki zawodu psychologa.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15h
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: obejrzenie wskazanych filmów; przygotowanie opisów wybranych przypadków; prowadzenie i notatek; czytanie literatury: 20h
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 20h
Łącznie godz. –55- 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe: K_W02, K_W21, K_W22, K_W23, K_W27
Efekty przedmiotowe:
W1: Zna i rozumie podstawowe zasady etyczne w pracy psychologa w praktyce klinicznej (K_W22).
W2: Zna i rozumie znaczenie ciągłej aktualizacji wiedzy w zakresie przepisów regulujących pracę psychologa w praktyce klinicznej (jednostki służby zdrowia, praktyka indywidualna) (K_W22).
W3: Zna i rozumie obowiązujące zasady przestrzegania tajemnicy zawodowej (K_W21, K_W22).
W4: Zna i rozumie prawa pacjenta w świetle obowiązujących przepisów (K_W21, K_W22).
W5: Zna podstawowe zasady prowadzenia dokumentacji psychologicznej (K_W22, K_W23).
W6: Zna i rozumie etyczne aspekty diagnozy psychologicznej (K_W19,K_W22, K_W27).
W7: Zna zasady i przepisy regulujące współpracę z innymi specjalistami (K_W02, K_W22).
W7: Zna i rozumie etyczne aspekty pracy psychologa jako specjalisty świadczącego pomoc psychologiczną (K_W21, K_W22).
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe: K_U02, K_U03, K_U11, K_U12, K_U13, K_U15, K_U16
Efekty przedmiotowe:
U1: Potrafi wymienić i posługiwać się obowiązującymi dokumentami i przepisami regulującymi pracę psychologa w praktyce klinicznej (K_U07, K_U12).
U2: Potrafi wskazać podstawowe zasady prowadzenia dokumentacji psychologicznej (K_U02, K_U03, K_U11)
U3: Potrafi wyjaśnić zasady poufności w relacji psycholog-pacjent (wraz z ich ograniczeniami) (K_U12),
U4: Potrafi wyjaśnić zasady świadczenia różnych form pomocy psychologicznej (K_U15,K_U16)
U5: Potrafi współpracować w zespole składającym się z różnych specjalistów (K_U21),
U6: Potrafi wyjaśnić podobieństwa i różnice w zasadach współpracy z pacjentem niepełnoletnim i dorosłym (K_U12, K_U13, K_U16).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe: K_K01, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07, K_K08, K_K10, K_K11, K_K12
Efekty przedmiotowe:
K1: Posiada umiejętność obserwacji, opisu rzeczywistości i selekcji informacji w procesie diagnozy (K_K01)
K2: Zna i szanuje prawa pacjenta w procesie diagnostycznym K_K03, K_K04, K_K08, K_K10, K_K12)
K3: Różnicuje objawy zaburzeń psychicznych od osoby pacjenta (K_K08, K_K10, K_K12)
K4: Zna zakres kompetencji psychologa w zespole diagnostycznym i terapeutycznym (K_K06, K_K07, K_K11).
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)
Metody dydaktyczne podające (opis, elementy wykładowe).
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Zainteresowanie psychologią kliniczną.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- aktywny udział w zajęciach
- dopuszczalna 1 nieobecność
- opracowania studiów przypadku
- kolokwium
Praktyki zawodowe
Literatura
Brzeziński, J., Chyrowicz B., Toeplitz, Z. Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.
Kodeks etyczny psychologa (2018)
Kodeks etyczno-zawodowy psychologa PTP (1991)
Bednarek, D. (2020). Zawód psycholog. Regulacje prawne i etyka zawodowa. Warszawa: PWN
Ciechowicz, A., Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1996). Testy, prawo i praktyka. Warszawa: PTP PTP.
Fiutak, A., Dąbrowski, J. (2012). Udzielanie pomocy terapeutycznej. Aspekty prawne. Warszawa: Difin SA.
Stemplewska- Żakowicz, K. (2019). Diagnoza psychologiczna. Diagnoza jako kompetencja profesjonalna. Sopot: GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: