Psychiatria dzieci i młodzieży 2404-P-MF-PDM-SJ
1. Profil rozwojowy dzieci i młodzieży, cele poszczególnych etapów rozwojowych, możliwe kryzysy (ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb bezpieczeństwa, więzi, autonomii, autoekspresji, poczucia własnej wartości, realnych ograniczeń oraz poruszenie problematyki okresu adolescencji),
2. Obowiązujące klasyfikacje zaburzeń psychicznych, rozszerzone o różnice występujące u dzieci i młodzieży,
3. Zespoły objawów zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży, rozwijanie umiejętności ich rozpoznawania,
4. Tworzenia planów terapii, organizacji wsparcia w rodzinie , w szkole, w środowisku rówieśniczym,
5. Omówienie obowiązujących aspektów prawnych i etycznych związanych z diagnostyką, terapią dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi
6. Zapoznanie się ze specyficznymi problemami i trudnościami w pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi oraz ich rodzinami,
7. Doskonalenie umiejętności tworzenia trwałej, opartej na wzajemnym zaufaniu relacji terapeutycznej małoletni-klinicysta, z uwzględnieniem roli rodzica/opiekuna
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach.
Dopuszczalna 1 nieobecność.
Kolokwium pisemne.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Ambroziak, A., Kołakowski, A., Siwek, K. (2021). Depresja nastolatków. Jak ja rozpoznawać, zrozumieć i pokonać. GWP
Ambroziak, A., Kołakowski, A., Siwek, K. (2020). Nastolatek a depresja. Praktyczny poradnik dla rodziców i młodzieży. GWP
Goodman, R., Scott, S. (2000). Psychiatria dzieci i młodzieży. Edra&Urban
Greene R.W. (2014) Trudne emocje u dzieci. Jak wspólnie rozwiązywać problemy w domu i w szkole. Samo Sedno
Grzegorzewska, L., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. PWN
Jarema, M., Rabe-Jabłońska, J. (2011). Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10.Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000)
Kołakowski, A. (2020). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP
Kołakowski, A., Pisula, A. (2011). Sposób na trudne dziecko. GWP
Morrison, J. (2016).DSM-5 Bez tajemnic.Praktyczny podręcznik dla klinicystów, WUJ
Namysłowska, I. (2012). Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL
Oleszkiewicz, A., Senejko, A. (2013). Psychologia dorastania. PWN
Rembek, B. (red.) (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. PZWL
Schaffer, R.H. (2013). Psychologia dziecka. PWN
Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia oraz zaliczenie końcowe w semestrze letnim w roku akademickim 2020/21 będą odbywały się w formie zdalnej. |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia oraz zaliczenie końcowe w semestrze letnim w roku akademickim 2020/21 będą odbywały się w formie zdalnej. |
W cyklu 2024/25L:
Od roku akademickiego 2024/25 liczba godzin kontaktowych: 30, ilość pkt ECTS: 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: