Percepcja czasu 2404-P-MF-PC-SJ
Tematyka zajęć jest podzielona na następujące bloki:
I.Czas jako wymiar doświadczenia i zachowania
I.1. Historia badań percepcji czasu. Kluczowe pojęcia: czasowe przetwarzanie informacji a subiektywna percepcja czasu, poziomy kodowania, kategorie wyodrębniania aspektów doświadczenia czasowego (zakres kilkudziesięciu milisekund vs. zakres kilkuset milisekund, kryterium 1 sekundy, procesy automatyczne vs. kontrolowane poznawczo, czas powiązany z procesami poznawczymi vs. zachowanie motoryczne)
I.2. Dwa mózgowe systemy czasowego przetwarzania informacji
I.3. Zadania do badania czasowego przetwarzania informacji: problemy metodologiczne.
II. Mechanizmy czasowego przetwarzania informacji
II.1. Mózg nie potrzebuje zegara!!(?) Czas w ujęciu neurobiologicznym.
II.2. Zagadka różowego szumu w zachowaniu. Czas w ujęciu psychofizycznym.
II.3. Zmierzch hipotezy „mental speed”? Tempo personalne jako okno do badania przebiegu optymalnego przetwarzania informacji.
II.4. Wyzwania rzucone Millerowi: Ograniczenie dla magicznej liczby 7+/-2? Ramy czasowego przetwarzania informacji a pamięć.
II.5. Fluktuacje w zakresie pamięci roboczej. Szacowanie czasu trwania interwałów jako wskaźnik załadowania poznawczego.
II.6. Perspektywa temporalna. Czas w ujściu egzystencjalnym.
III. Czasowe przetwarzanie informacji a wymiary różnic indywidualnych
III.1. Wymiary różnic indywidualnych w doświadczaniu czasu.
III.2. Czy istnieje „temporal g”? Podobieństwo czy tożsamość mechanizmów?
III.3. Czas a temperament i osobowość.
III.4. Czas a zdrowe starzenie się.
IV. Zaburzenia czasowego przetwarzania informacji
IV.1. Zaburzenia czasowego przetwarzania informacji na przykładzie autyzm, afazji i jąkania się.
IV.3. Wykorzystanie czasowego przetwarzania informacji w terapii zaburzeń poznawczych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- projektu
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- referatu
- pomiaru w terenie
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność)
2. Prezentacja tematu jednych zajęć w ramach kursu (w zespole)
3. Czytanie lektur do zajęć i udział w dyskusji na zajęciach
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Fraisse, P. (1975/1991). Percepcja i ocena czasu. W: P. Fraisse, J. Piaget (red.), Zarys psychologii eksperymentalnej (s. 244–283). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nosal, C.S., Bajcar, B. (2004). Czas psychologiczny: wymiary, struktura, konsekwencje. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Sędek, G., Bedyńska, S. (2010) (red.). Życie na czas. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pöppel, E. (1989). Granice świadomości. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Literatura dodatkowa (przy każdym z poruszanych tematów zostanie przedstawiony spis literatury dla osób zainteresowanych, poniżej przykłady literatury dodatkowej):
Barrouillet, P., Bernardin, S., Portrat, S., Vergauwe, E., Camos, V. (2007). Time and cognitive load in working memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 33, 570–585.
Block, R.A. (1990). Cognitive models of psychological time. New York: Lawrence Erlbaum Associates.
Broadway, J.M., Engle, R.W. (2011). Lapsed attention to elapsed time? Individual differences in working memory capacity and temporal reproduction. Acta Psychologica, 137,
115-126.
Buonomano, D.V., Laje, R. (2010). Population clocks: motor timing with neural dynamics. Trends in Cognitive Sciences, 14(12), 520–527.
Danthiir, V., Roberts, R.D., Schulze, R., Wilhelm, O. (2005). Mental speed. On frameworks, paradigms, and a platforms for the future. W: O. Wilhelm, R.W. Engle (red.), Handbook of understanding and measuring intelligence (s. 27–46). Thousand Oaks: Sage Publications, Inc.
Donders, F.C. (1868/1969). On the speed of mental processes. Acta Psychologica 30, 412–431. (tłumaczenie: W.G. Koster)
Grudnik, J.L., Kranzler, J.H. (2001). Meta-analysis of the relationship between intelligence and inspection time. Intelligence, 29, 523–535.
Nosal, C.S. (2003). Temperament i temporalność. W: M. Marszał-Wiśniewska, T. Klonowic, M. Fajkowska-Stanik (red.), Psychologia różnic indywidualnych. Wybrane zagadnienia (s. 198–211). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pöppel, E. (2004). Lost in time: a historical frame, elementary processing units and the 3-second window. Acta Neurobiologiae Experimentalis, 64, 295–302.
Szeląg, E., Dreszer, J., Lewandowska, M., Mędygrał, J., Osiński, G., Szymaszek, A. (2010). Time and cognition from the aging brain perspective: individual differences.
W: T. Maruszewski, M. Fajkowska, M.W. Eysenck (red.), Personality from biological, cognitive, and social perspectives (s. 87–114). New York: Eliot Werner Publications, Inc.
Szeląg, E., Dreszer, J., Lewandowska, M., Szymaszek, A. (2009). Cortical representation of time and timing processes. W: E. Kraft, B. Guylas, E. Pöppel (red.), Neuronal correlates of thinking (s. 185–196). Berlin: Springer-Verlag.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: