Podstawy biofeedbacku
2404-P-MF-PB-SJ
W trakcie trwania kursu studenci będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat różnego typu metod biofeedback: neurofeedbacku pasmowego, neurofeedbacku wolnych potencjałów korowych, biofeedbacku oddechowego, biofeedbacku zmienności rytmu serca (HRV Biofeedback), biofeedbacku GSR (oporności skóry) i innych. Uczestnicy będą mieli także okazję dowiedzieć się jakie badania wstępne należy wykonać aby prawidłowo zaplanować protokół terapii oraz monitorować jej przebieg. Będzie można poznać sprzęt oraz oprogramowanie do wykonywania treningów. Planowane jest także nauczenie studentów samodzielnego przeprowadzenia podstawowych treningów biofeedback wykorzystujących różne modalności (EEG, oddech, oporność skóry, zmiany rytmu serca).
Całkowity nakład pracy studenta
- godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 godz
- przygotowanie się do zajęć: 30 godz.
- przygotowanie protokołu do końcowego zaliczenia: 15 godz
Razem 75 godz (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe:
K_W06
ma szczegółową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego człowieka oraz zna metody badania jego funkcji; ma podstawową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego wybranych zwierząt
K_W07
ma poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących między funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, funkcjonowaniem poznawczym i emocjonalnym człowieka
K_W08
zna podstawowe metody pomiaru psychofizjologicznego oraz biologiczne mechanizmy leżące u podłoża mierzonych zmiennych
K_W10
zna podstawowe własności psychometryczne testu oraz sposoby ich określania
Efekty przedmiotowe:
Student
posiada podstawową wiedzę na temat źródeł sygnałów psychofizjologicznych i sposobów ich rejestracji
zna zasadę działania różnych technik biofeedback: neurofeedback, biofeedback`u zmienności rytmu serca, biofeedback`u oporności skóry i innych
zna różne rodzaje metod diagnostycznych wykonywanych przed treningami za pomocą poszczególnych metod biofeedback
zna zasady prowadzenia treningów różnymi metodami biofeedback
posiada wiedzę na temat oceny postępów i efektywności treningów Biofeedback
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe:
K_U03
potrafi zbadać, zinterpretować i wyjaśnić relacje między zjawiskami społecznymi; potrafi posłużyć się̨ odpowiednimi metodami badania
i pozyskiwania danych empirycznych
K_U17
posiada umiejętność sprawnego posługiwania się testami psychologicznymi oraz innymi technikami diagnostycznymi i metodami treningowymi, posiada umiejętność skonstruowania kwestionariusza psychologicznego, umie ocenić jakość testu na podstawie jego własności psychometrycznych
Efekty przedmiotowe:
Student:
potrafi wykonać badania diagnostyczne i kontrolne w trakcie terapii biofeeedback
potrafi zaplanować prosty trening za pomocą różnych metod biofeedback
potrafi wykonać podstawowy trening metodą neurofeedback, biofeedback zmienności rytmu serca, biofeedback oddechowy
potrafi zinterpretować wyniki badań diagnostycznych wykonywanych przed i w trakcie treningów biofeedback
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K03
posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy
K_K04
przyjmuje odpowiedzialność za wykorzystywanie zdobytej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych
K_K05
rozumie konieczność poszerzania wiedzy z innych dyscyplin, aby lepiej zrozumieć funkcjonowanie bio-psycho-społeczne człowieka; jest świadomy znaczenia sfery psychicznej dla jakości ogólnego funkcjonowania człowieka
K_K07
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów
K_K08
potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności; ma świadomość, że sytuacja pomocy psychologicznej bazuje na specyficznej relacji interpersonalnej
K_K11
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się i rozwoju innych osób; wykazuje krytyczną postawę wobec różnych poglądów i praktyk psychologicznych
Efekty przedmiotowe:
Student:
zna zasady działania metod biofeedback i wie jak wykorzystać je w późniejszej swojej praktyce zawodowej na korzyść innych ludzi
Metody dydaktyczne
Metody podające:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody poszukujące:
- laboratoryjna;
- ćwiczeniowa
Metody eksponujące:
- pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z biologicznych mechanizmów zachowania oraz psychofizjologii. Umiejętność czytania po naukowej literatury anglojęzycznej będzie bardzo pomocna
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
-obecność na zajęciach
- samodzielne opracowanie protokołu terapii metodą neurofeedback na podstawie przeprowadzonego na zajęciach badania diagnostycznego
Praktyki zawodowe
Literatura
- Thompson M., Thompson L. (2012) Neurofeedback. Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Wydawnictwo Biomed Neurotechnologie. Wrocław
- Kublik A. (red.) (2013). Szkolenie licencyjne specjalisty i terapeuty biofeedbacku. Część I. Wydawnictwo Elmiko, Milanówek
- Kublik A. (red)(2013). Szkolenie licencyjne specjalisty i terapeuty biofeedbacku. Część II. Wydawnictwo Elmiko, Milanówek
- Demos J.N. (2004). Getting started with Neurofeedback. W.W.Norton & Company, New York
-Khazan, I. Z. (2013). The Clinical Handbook of Biofeedback: A Step-by-Step Guide for Training and Practice with Mindfulness (1st edition). Wiley-Blackwell.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: