Neuropsychologia w praktyce klinicznej
2404-P-MF-NPK
Studenci będą pracować z pacjentami starszymi, z zaburzeniami poznawczymi na różnych poziomach (łagodne zaburzenia poznawcze, otępienie), wywołanych przez różne choroby (np. Choroba Alzheimera). Studenci zaplanują i przeprowadzą ocenę stanu poznawczego pacjenta, dokonają analizy wyników, zaprojektują i poprowadzą ćwiczenia funkcji poznawczych dla pacjenta z uwzględnieniem jego możliwości i deficytów, przygotują raport końcowy z pracy z pacjentem. Kurs stanowi rozszerzenie dla przedmiotu "Neurorehabilitacja 1".
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem wykładowcy: 20;
Godziny przeznaczone na pracę z pacjentem: 25;
Wybór narzędzi do oceny stanu poznawczego, przygotowanie treningów funkcji poznawczych, przygotowanie raportu końcowego: 35 godzin;
Łączna liczba godzin: 80
Efekty uczenia się - wiedza
K_W20 zna podstawowe koncepcje (biologiczne, psychologiczne i społeczne) wyjaśniające powstawanie i rozwój zaburzeń psychicznych;
K_W21 zna metody udzielania pomocy psychologicznej (np. poradnictwo, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna, psychoedukacja); zna prawidłowości rządzące procesem terapeutycznym;
K_W26 ma uporządkowaną, pogłębioną szczegółową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, psychologii społecznej, psychologii zwierząt lub neuropsychologii;
student ma wiedzę w zakresie metod diagnozy i rehabilitacji osób z zaburzeniami neurologicznymi/neuropsychiatrycznymi;
student zna wybrane przyczyny mogące prowadzić do rozwoju zaburzeń neurologicznych/ neuropsychiatrycznych;
student posiada wiedzę dotyczącą związku między zaburzeniami neurologicznymi/neuropsychiatrycznymi a zachowaniem;
student wie jakie ubytki w funkcjonowaniu poznawczym są charakterystyczne dla wybranych zaburzeń neurologicznych/ neuropsychiatrycznych;
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U04 posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze;
K_U12 sprawnie posługuje się regułami etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów zawodowych, w odniesieniu do kategorii więzi społecznych;
student potrafi wybrać i przeprowadzać zadania oceniające określone funkcje poznawcze;
student potrafi dopasować narzędzia diagnozy i terapii poznawczej do deficytów, możliwości i potrzeb pacjenta;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K03 posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy;
K_K06 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość zakresu swoich kompetencji; potrafi rozpoznać sytuacje, w których powinien zwrócić się do ekspertów z innej dziedziny nauki/praktyki;
K_K07 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów;
K_K08 potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności; ma świadomość, że sytuacja pomocy psychologicznej bazuje na specyficznej relacji interpersonalnej;
K_K10 przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro;
student dopasowuje komunikaty/ polecenia uwzględniając deficyty i możliwości pacjenta;
student wykazuje postawę „uczenia się”, konsultuje z prowadzącym obserwacje dotyczące pacjenta;
student przyjmuje role aktywnego obserwatora/ prowadzącego zadania diagnostyczne i terapeutyczne w grupie;
student przejawia podejście holistyczne do diagnozy; wnioski wyciąg na podstawie możliwie jak największej liczbie danych;
student w trakcie zbierania informacji dotyczących funkcjonowania pacjenta zachowuje zasady dobra pacjenta i etyki;
Metody dydaktyczne
pokaz, opis, pogadanka, metoda ćwiczeniowa, obserwacji, giełda pomysłów, studia przypadków
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Kurs przeznaczony jest tylko dla studentów, którzy ukończyli kursy:
"Zastosowanie metod testowych w ocenie neuropsychologicznej 1 i 2”, „Podstawy oceny neuropsychologicznej”, "Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej",, „Neurorehabilitacja 1”
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Studenci przygotowują sprawozdanie z pracy z pacjentem z zaburzeniami poznawczymi, z uwzględnieniem wyników oceny neuropsychologicznej, opisem zastosowanych ćwiczeń funkcji poznawczych i efektami pracy z pacjentem.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Domagała, A., Sitek, E. (2018) Choroba Alzheimera. Zaburzenia komunikacji językowej. Grupa Wydawnicza Harmonia
2. Barcikowska, M., Parnowski, T. (2021). Choroba Alzheimera 1906-2021. PZWL Wydawnictwo Lekarskie
3. Gabryelewicz, T, Barczak, A., Barcikowska, M. (2019).Otępienie w praktyce. Termedia
4. Barcikowska, M., Barczak, A. (2021). Rozpoznawanie i leczenie otępień. Rekomendacje zespołu ekspertów Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego. Termedia
5. Lezak M. D., Howieson D. B., Bigler E. D., Tranel D. (1995, 2012). Neuropsychological Assessment. Oxford: Oxford University Press.
6. Borowicz AM., Forycka M., Wieczorowska-Tobis K. (2015).
Rehabilitacja osób z zaburzeniami funkcji poznawczych. 300 ćwiczeń.
PZWL
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: