Kino a zaburzenia psychiczne-wprowadzenie do psychopatologii 2404-P-MF-KZP-Sj
Na zajęciach poruszane są następujące obszary tematyczne:
1. Podstawowe pojęcia w obszarze psychopatologii.
2. Obowiązujące klasyfikacje zaburzeń psychicznych.
3. Zasady tworzenia studium przypadku (struktura wywiadu klinicznego, dane z obserwacji, ocena stanu psychicznego, ocena zasobów, diagnoza i plan leczenia)
4. Podstawowe grupy zaburzeń psychicznych i ich osiowe objawy
- zaburzenia lękowe
- zaburzenia nastroju
-zaburzenia osobowości
-zaburzenia urojeniowe.
5. Sporządzanie i analiza studiów przypadku (na podstawie wybranych filmów).
6. Omówienie Kodeksu etyki zawodowej psychologa w zakresie diagnozy i komunikacji z pacjentem.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
W1: Zna i potrafi wyjaśnić pojęcia normy i patologii.
W2: Zna obowiązujące klasyfikacje zaburzeń psychicznych.
W3: Zna podstawowe grupy zaburzeń psychicznych i ich osiowe objawy.
W4: Zna zasady tworzenia studium przypadku.
W5: Zna kryteria diagnostyczne wybranych zaburzeń psychicznych.
W6: Zna prawa pacjenta i rozumie znaczenie przestrzegania Kodeksu etyki zawodowej w procesie diagnostycznym.
U1: Potrafi ocenić obserwowane zjawiska psychiczne w kategoriach normy i patologii.
K1: Posiada umiejętność obserwacji, opisu rzeczywistości i selekcji informacji w procesie diagnozy.
K2: Zna i szanuje prawa pacjenta w procesie diagnostycznym.
K3: Różnicuje objawy zaburzeń psychicznych od osoby pacjenta.
U2: Potrafi posługiwać się obowiązującymi klasyfikacjami zaburzeń psychicznych.
U3: Potrafi wymienić i omówić podstawowe grupy zaburzeń psychicznych.
U4: Potrafi rozpoznać osiowe objawy wybranych zaburzeń psychicznych na podstawie obserwacji (wybrane filmy).
U5: Potrafi sporządzić studium przypadku.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach- dopuszczalne 2 nieobecności,
Przygotowanie do zajęć (studia przypadków) i aktywność na zajęciach,
Czytanie zaleconej literatury i oglądanie zaleconych filmów.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2018).Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP.
Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Scholar
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000). Kraków- Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne “Vesalius”.
Kryteria diagnostyczne z DSM-5, Desk reference. (2016). Wrocław: Edra Urban&Partner.
Seligman, M.E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Wedding, D., Boyd, M.A., Niemiec, R.M. (2014). Kino i choroby psychiczne. Filmy, które pomagają zrozumieć zaburzenia psychiczne. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
W roku akademickim 2020/21 zajęcia oraz zaliczenie będą miały formę zdalną. |
W cyklu 2023/24L:
W roku akademickim 2020/21 zajęcia oraz zaliczenie będą miały formę zdalną. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: