Konstrukcja i zastosowanie MMPI-2
2404-P-MF-KZMMPI-Sj
Kurs wprowadza w zagadnienia konstrukcji i stosowania Minnesockiego Wielowymiarowego Inwentarza Osobowości. Metoda ta jest interesująca zarówno dla osób specjalizujących się w psychometrii, ze względu na oryginalną metodę konstrukcji i zastosowanie wielu interesujących technik poprawiających właściwości poszczególnych skal, jak i dla klinicystów, poszukujących odpornego na fałszowanie wyników narzędzia oceny osobowości zaburzonej.
Pierwsza część zajęć ma charakter wykładu. Prezentowane sa zasady konstrukcji testu i historia prac nad polska adaptacją, omawiana jest specyfika tworzenia norm. Omawiane sa techniki zabezpieczenia testu przed manipulacją ze strony badanego (MMPI uchodzi za najlepiej zabezpieczony pod tym względem kwestionariusz) i praktyczne aspekty oceny wiarygodności testu. Omawiane są kolejne skale kwestionariusza, przy czym duży nacisk położony jest na znajomość kryteriów diagnostycznych wg ICD-10 w porównaniu z klasyczną terminologią psychiatryczną Kraepelina, która stanowiła podstawę tworzenia MMPI.
Oprócz części wykładowej kurs obejmuje pracę w grupach nad analizą przypadków i formułowanie diagnozy klinicznej. Uczestnicy mają możliwość nauki samodzielnego opracowania przypadków osób z zaburzeniami osobowości, nerwicowymi, psychotycznymi i afektywnymi.
Część wykładowa kończy się testem, następnie po części seminaryjno-warsztatowej uczestnicy tworzą na zaliczenie samodzielną opinię na podstawie wyników MMPI.
Całkowity nakład pracy studenta
- Obecność na zajęciach: 30 godz.
- Zapoznanie się z testem: 5 godz
- lektura: 25 godz
- studium przypadku: 15 godz.
----------------------------------------
Łącznie 75 godz (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe:
Efekty przedmiotowe:
K_W01
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu psychologii
Efekty kierunkowe:
K_W01
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu psychologii
K_W09
zna założenia i postulaty klasycznej teorii testów psychologicznych oraz teorii psychometrycznych; zna sposoby pomiaru właściwości psychicznych człowieka
K_W10
zna podstawowe własności psychometryczne testu oraz sposoby ich określania
K_W12
zna podstawowe teorie osobowości oraz potrafi zidentyfikować podstawowe cechy osobowości
K_W19
zna wybrane metody diagnozy psychologicznej; zna cele, założenia i zasady stosowania diagnozy psychologicznej
K_U12
sprawnie posługuje się regułami etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów zawodowych, w odniesieniu do kategorii więzi społecznych
Efekty przedmiotowe:
Student:
– Wymienia zalety i wady empirycznej konstrukcji kwestionariuszy
– Interpretuje wyniki na skali tenowej
– Formułuje hipotezę interpretacyjną
– Interpretuje wyniki skal kwestionariusza
– Zna podskale skal klinicznych
– Tworzy zintegrowaną opinię psychologiczną
– Udziela informacji zwrotnej osobie badanej
– Ocenia wiarygodność profilu MMPI
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe:
K_U02
posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem
K_U13
posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie problemów rozwojowych i zaburzeń psychicznych
K_U14
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych
K_U15
potrafi zidentyfikować źródła i mechanizmy powstawania zaburzeń jednostki; potrafi zaproponować działania podnoszące jakość życia osoby
K_U17
posiada umiejętność sprawnego posługiwania się testami psychologicznymi oraz innymi technikami diagnostycznymi i metodami treningowymi, posiada umiejętność skonstruowania kwestionariusza psychologicznego, umie ocenić jakość testu na podstawie jego własności psychometrycznych
Efekty przedmiotowe:
Student
– Stosuje formalne wskaźniki do interpretacji MMPI
– Prawidłowo koduje profil w systemie Welscha
– Prawidłowo stosuje klucze i normy
– Wykreśla profil
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe:
K_K01
potrafi określać priorytety służące realizacji zadań i celów naukowych i zawodowych
K_K03
posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy
K_K10
przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro
Efekty przedmiotowe:
Student
– Zachowuje krytycyzm wobec danych testowych
– Dostrzega konieczność opisu silnych i słabych stron badanego w informacji zwrotnej
– Dostrzega związek między posiadaniem wiedzy klinicznej i psychometrycznej a rzetelnością diagnozy
Metody dydaktyczne
Wykład, warsztat, analiza przypadku
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- panelowa
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
Wymagania wstępne
Zaliczone zajęcia:
Podstawy pomiaru psychometrycznego
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Studium przypadku
51-60%: dst,
61-70% dst+
71-80% db,
81-90% db+
91-99% bdb,
100% celujący
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowa
Butcher, J.N. i wsp. (2012) Podręcznik stosowania, oceny i interpretacji MMPI-2®. Warszawa: PTP
Graham, J.R.(2015) MMPI-2®. Ocena osobowości i psychopatologii.. Warszawa: PTP
Uzupełniająca
Kępiński, A. (2002) Psychopatologia Nerwic. Kraków: Wydawnictwo Literackie
Kępiński, A. (2002) Psychopatie Kraków: Wydawnictwo Literackie
Kępiński, A. (2002) Schizofrenia Kraków: Wydawnictwo Literackie
Kępiński, A. (2002) Melancholia. Kraków: Wydawnictwo Literackie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: