Geografia społeczna miasta
2404-P-MF-GSM-SJ
Charakterystyka procesów urbanizacyjnych – pojęcie urbanizacji; funkcje miast i ich wpływ na strukturę przestrzenno-funkcjonalna i społeczno-ekonomiczna miasta; sukcesja funkcji; obszary funkcjonalne miast; przestrzeń miejska i struktura przestrzenna miasta: morfologia i fizjonomia miasta; składowe miasta; forma miasta i jej anatomia; przestrzeń społeczno-ekonomiczna miasta, modele struktury przestrzennej miast; komponenty struktury przestrzennej miasta; preferencje i zachowania przestrzenne; postawy społeczne; percepcja i wyobrażenia przestrzeni miejskiej; waloryzacja przestrzeni miasta; kształtowanie i postrzeganie ładu przestrzennego w miastach (ład urbanistyczno-architektoniczny, ład funkcjonalny, ład estetyczny, ład społeczny, ład ekologiczny) – z prezentacją konkretnych przykładów; dysproporcje społeczno-przestrzenne: jednostki sąsiedzkie (geated communities), getta i proces gettoizacji, slumsy; warunki i jakość życia w miastach – patologie społeczne i patologie miasta; bezdomność w przestrzeni miast; świadomość i tożsamość lokalna, terytorialna; zbiorowości-społeczności miejskie; tożsamość i integracja; integracja społeczna i jej różne płaszczyzny; społeczności lokalne oraz formy integracji w miastach; różne aspekty formowania się społeczności lokalnej; miejskie społeczności oparte na różnorodności – potencjały i wyzwania;
Podwórka miejskie i ich rola w kształtowaniu przestrzeni sąsiedzkich oraz komunikacji sąsiedzkiej., konflikty w miastach jako wyraz/przejaw zróżnicowania: politycznego, statusu społecznego i ekonomicznego, narodowościowego, etnicznego; bezdomność w przestrzeni miast.; miasto/miasta- w kontekście współczesnych wyzwań
Wszystkie wykłady wzbogacone są prezentacją konkretnych przykładów.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z nauczycielem - 35:
- udział w wykładach – 30
- indywidualne konsultacje - 5
Godziny indywidualnej pracy studenta - 35 h:
- studia literaturowe - 20
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 15
Efekty uczenia się - wiedza
Absolwent w zakresie wiedzy: W01 -- zna i rozumie złożone zjawiska i procesy związane z miastami, zna uwarunkowania urbanizacji: wynikające z cech środowiska naturalnego, przesłanek społeczno-demograficznych, gospodarczych, polityczno- kulturowych, itp. - K_W01, K_W03
W02 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu innych nauk (w szczególności z geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej, ekonomii, socjologii: psychologii środowiskowej) -K_W03,
W03 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, które studiuje, potrafi wymienić zjawiska o charakterze globalnym, wskazuje na uwarunkowania i zależności, dostrzega związki i zależności w środowisku fizyczno-geograficznym, geograficznym, jak również społeczno-ekonomicznym -K_W04, K_W05
Efekty uczenia się - umiejętności
Absolwent w zakresie umiejętności: U01- konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę holistycznego ujmowania i interpretowania zjawisk i procesów związanych z geografią społeczną miast i urbanizacją w pracy badawczej i działaniach praktycznych - K_U06;
U02 - posiada umiejętności: analizowania i oceniania procesów kształtujących przestrzeń miasta, społeczność lokalną, warunki i jakość życia w miastach, patologie miejskie itp. w kontekście światowego procesu urbanizacji, wykorzystywania teorii, modeli i metod badawczych do analizy struktur i procesów zachodzących w przestrzeni miast; wyjaśniania i kształtowania relacji między rozwojem miasta a innymi zjawiskami i procesami w przestrzeni społeczno-gospodarczej- K_U06, K_U07, K_U08
U03 - umiejętność rozpoznawania zjawisk i procesów oraz struktur miejskich kształtujących się w krajach rozwiniętych, rozwijających się i słabo-rozwiniętych, umie wskazać pozytywne i negatywne cechy miasta i urbanizacji -K_U02,K_U06, K_U08
U04 - umie analizować i szuka sposobów łagodzenia i rozwiązywania negatywnych przejawów zachodzących w przestrzeni społeczno-ekonomicznej miasta- K_U08, U05 - biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauk społecznych: psychologii, geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej, nauk socjologicznych oraz metody statystyczno-matematyczne służące do syntetycznego ujmowania zjawisk i procesów związanych z miastem i urbanizacją-K_U09,K_U10, K_U11
U05 -czyta ze zrozumieniem złożone teksty naukowe w języku polskim i angielskim -K_U02,
U06- wykazuje umiejętność krytycznej analizy, oceny i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych- K_U03,
U07 - planuje i wykonuje zadania badawcze/ekspertyzy pod kierunkiem pracownika naukowego - K_U04
U08 - stosuje metody statystyczne, techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych pierwotnych i wtórnych - K_U05.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Absolwent w zakresie kompetencji:
K01--rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych - K_K01,
K03 - rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi z zakresu dziedzin nauk społecznych: psychologii, geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej, nauk socjologicznych , w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy - K_K05,
K04 - potrafi myśleć i działać w sposób kompleksowy i przedsiębiorczy -K_K03, K_K04
K05 - systematycznie aktualizuje wiedzę z zakresu nauk społecznych: psychologii, geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej, nauk socjologicznych i zna jej aplikacyjne zastosowania - K_K07.
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
- Posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu urbanizacji, struktur i procesów urbanizacyjnych oraz rozwoju miast na świecie
- zakończony 3 rok studiów na kierunku psychologia
- maksymalna liczba Studentów - 30 Osób
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
test; - kryteria oceny:
51- 60% dst,
61-70% dst plus,
71-80% db,
81-90% db plus,
91-100% bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
Szymańska D., 2008. Urbanizacja na świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Węgleński J., 1992. Urbanizacja bez modernizacji?, Warszawa: Instytut Socjologii, Uniwersytet Warszawski.
podawana na bieżąco po każdym wykładzie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: