Eye tracking mobilny w badaniach percepcji i uwagi 2404-P-MF-ETM-sj
Po ukończeniu kursu student posiada wiedzę z zakresu eyetrackingu w stopniu umożliwiającym krytyczną analizę tekstów naukowych na ten temat oraz właściwe i krytyczne traktowanie danych o ruchu gałek ocznych. Zna obszary zastosowania eyetrackingu w psychologii, potrafi identyfikować procesy poznawcze zaangażowane w odbiór komunikatów wizualnych, wykazuje znajomość mechanizmów uwagi wzrokowej oddolnej i odgórnej. Ponadto zna metody analizy i prezentacji wyników eksperymentów eyetrackingowych.
Studenci dowiadują się, jakie są etapy procesu badawczego, jak go sprawnie przeprowadzić i jak interpretować uzyskane wyniki.
Celem laboratorium jest nabycie praktycznych umiejętności pracy z eyetrackerem. Zajęcia obejmują przygotowanie do prowadzenia badań z eyetrackerem, prowadzenie badań (sprawdzanie i ustawianie sprzętu, przeprowadzanie eksperymentu), sprawdzanie i eksportowanie danych okulomotorycznych zebranych w trakcie eksperymentu. Studenci uczą się operacjonalizacji zmiennych, doboru wskaźników okulomotorycznych, wykonywania obliczeń, a następnie poprawnej i przejrzystej prezentacji wyników. Studenci nabywają umiejętność odczytywania wyników analiz statystycznych i potrafią je interpretować i przedstawiać w formie pisemnego raportu.
1) Wykład wprowadzający (system wzrokowy, eye tracking, badania naukowe); dyskusja;
2) Prezentacja sprzętu ET Glasses; praktyczne nabywanie umiejętności prowadzenia badań;
3) Przygotowanie procedury badania percepcji sztuki na wystawie
4) Przeprowadzenie badania z wykorzystaniem eye trackingu
5) Prezentacja dotycząca wskaźników okoruchowych
6-7) Wykonanie analiz danych oko-ruchowych, interpretacja uzyskanych rezultatów
8) Analiza przypadku (badanie sztuki)
9) Prezentacja raportów (po 10 minut dla każdego studenta)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- obserwacji
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Raport z badania:
10pkt - wprowadzenie teoretyczne (z literaturą)
10pkt - szczegółowy opis metody
10pkt - opis i wizualizacja wyników
10pkt - interpretacja wyników
10pkt - wnioski i krytyczna ocena projektu
Aktywny udział w zajęciach (przeprowadzenie 5 badań):
50 pkt
Możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach.
1) Raport (3str.):
- wstęp teoretyczny (uzasadnienie problemu i hipotez)
- opis metody badawczej
- proponowane wskaźniki z badania
2) Dane z badania (foldery z IDF, AVI, etc.)
Kryteria oceny:
niezaliczony- (0-49%)
dostateczny- (50-59%)
dostateczny plus- (60-69%)
dobry - (70-79%)
dobry plus- (80-89%)
bardzo dobry- (90-100%)
Literatura
Literatura podstawowa:
* Vogt, S., & Magnussen, S. (2007). Expertise in pictorial perception: Eye-movement patterns and visual memory in artists and laymen. Perception, 36(1), 91–100. https://doi.org/10.1068/p5262
* Winter, S. D., & Wagemans, J. (2022). Tracking Frank Stella: An Empirical Evaluation of Art-Historical Issues in an Eye-Movement and Questionnaire Study. https://doi.org/10.1163/22134913-bja10038
* Leder, H., Belke, B., Oeberst, A., & Augustin, D. (2004). A model of aesthetic appreciation and aesthetic judgments. British Journal of Psychology, 95(4), 489–508. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1348/0007126042369811/full
Literatura ET:
Duchowski, A. T. (2007). Eye Tracking Methodology: Theory and Practice. London: Springer.
Holmqvist, K. Nyström, M., Andersson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H., van de Weijer, J. (2011). Eye tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Oxford: Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: