Edukacja dorosłych 2404-P-MF-ED-SJ
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
1. Edukacja dorosłych: podstawowe pojęcia, wprowadzenie do teorii uczenia się dorosłych. Andragogika a pedagogika. Zawodowy i rozwojowy nurt w rozwoju dziedziny
2. Rozwojowe podstawy edukacji dorosłych w paradygmacie life–span wczesna dorosłość
3. Rozwojowe podstawy edukacji dorosłych w paradygmacie środkowa i późna dorosłość
4. Formy edukacji dorosłych w historii dziedziny i dokumentach instytucjonalnych (kształcenie ustawiczne, formy rozwojowe, kształcenie zawodowe)
5. Andragogiczny model uczenia się Malcolma Knowlesa: diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dorosłych, projektowanie działań, ewaluacja programów i efektów
6. Uczenie się dorosłych wg modelu Davida Kolba, kluczowe badania i narzędzia analizy procesu uczenia i kompetencji nauczania opartego na doświadczeniu
7. Ewolucja funkcji nauczyciela w edukacji dorosłych; od nauczania do facylitowania
8. Metarefleksja i metawiedza, uczenie się samoregulowane, uczenie się głębokie, autonomia uczenia jako podstawowe procesy uczenia się w dorosłości
9. Źródła motywacji do uczenia się w dorosłości: perspektywa rozwojowa i intrumentalna
10. Edukacja dorosłych a nabywanie kompetencji. Model Herseya-Blancharda jako matryca dynamiki relacji uczącej
11. Kultura organizacyjna a uczenie się dorosłych: ucząca się organizacja jako środowisko edukacyjne. Model Petera Senge’a
12. Relacje edukacyjne dorosłych: mentoring, typy mentoringu, rola i funkcje mentora, mentoring w organizacjach
13. Relacje edukacyjne dorosłych: coaching, systematyka podejść, narzędzia coachingowe
14. Relacje edukacyjne dorosłych: tutoring rozwojowy, akademicki i rówieśniczy, włączanie tutoringu do instytucji edukacyjnych.
15. Model organizacji środowiska uczenia się dorosłych w koncepcjach andragogicznych - systematyka i synteza kluczowych zasad.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test końcowy
limit zaliczenia 51% prawidłowych odpowiedzi
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Lliteratura obowiązkowa:
Knowles, M, (2009). Edukacja dorosłych. Warszawa: PWN, r. 6, 10, 13
Ledzińska, M., Czerniawska, E. (2011). Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. Warszawa: PWN, cz. II r.3, cz. III, r. 2, 3
Brzezińska, A. I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, r 7
Neale, S., Specer-Arnell, L., Wilson, L. (2018). Coaching inteligencji emocjonalnej. Wolters Kluwer. r. 2, 9, 10
Czekierda, P, Fingas, B., Szala, M. (2015). Tutoring. Teoria. Praktyka. Studia przypadków. Warszawa: Wolters Kluwer. s. 15-36, 37-61.
Wojciechowska, J. (2020). Humanista w dobrym kontakcie czyli o tutoringu akademickim. Człowiek i społeczeństwo, t. XLIX, s. 215-222
Elsner, D, Taraszkiewicz, M. (2002). Opiekun stażu jako refleksyjny praktyk. Chorzów: Mentor. r.2 ,3,
Senge, P. (2012). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Warszawa: Wolters Kluwer, cz. II i III
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: