Badania jakościowe w naukach społecznych 2404-P-MF-BJwNS-SJ
- http://www.umk.pl (w cyklu 2022/23L)
Cel i znaczenie prowadzenia badań w paradygmacie jakościowym
Sytuacja badawcza jako źródło błędów
Porównanie ilościowego i jakościowego modelu przeprowadzenia procesu badawczego
Poszukiwanie obszarów rzeczywistości do eksploracji z zastosowaniem jakościowych metod zbierania i interpretacji danych
Jakość w badaniach jakościowych.
Konstruowanie narzędzi badawczych - stawianie pytań w badaniu jakościowym
Teorie epistemologiczne wykorzystywane w paradygmacie jakościowym:
• positivist (pozytywistyczna), (interpretative) interpretacyjna, critical (krytyczna)
Perspektywy badawcze wykorzystywane w paradygmacie jakościowym:
• fenomenologia (zrozumienie istoty ludzkich doświadczeń, osobistych przeżyć i nadawania im znaczenia)
• etnografia (badacz 'zanurzony' lub 'zakotwiczony' w środowisku życia ludzi, których bada, np. rytuały medyczne, uzdrawianie alternatywne, silny kontekst społeczny i kulturowy)
• etnometodologia
Metodologie w badaniu jakościowym:
• action research, case study research, ethnography, grounded theory
Techniki zbierania danych:
• wywiady ustrukturalizowany i pogłębiony,
kwestionariusze, ankiety,
obserwacje,
stadium przypadku (badanie fenomenów (objawów) opisywanych przez pacjenta w momencie jego przeżyć w rzeczywistym środowisku jego życia),
analiza dokumentów,
kwestionariusz badawczy,
zapis taśmowy, zapis filmowy,
grupy fokusowe,
metoda Delphi,
metoda grup nominalnych
Analiza danych:
• hermeneutyka, semiotyka, narracje i metafory
Techniki analizy danych:
• teoria ugruntowana
• opis tematyczny
Wstępne i zaawansowane analizy danych w badaniach jakościowych:
• formularza streszczenia kontaktu,
• kodowanie,
• formułowanie notatek doraźnych,
• przygotowanie formuł matrycowych;
Klasyfikacje wstępne i systematyczne typologie oraz jakościowe potwierdzanie teorii.
Przykłady badań jakościowych stosowanych w psychologii klinicznej dotyczącej pacjentów z zaburzeniami przewlekłymi o nieznanej przyczynie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
• Obecność na zajęciach: dozwolone są 2 nieobecności. W wypadku większej liczby nieobecności decyzja o sposobie zaliczenia będzie podejmowana indywidualnie, zawsze będzie związana z wykonaniem dodatkowych zadań.
• Wykonanie zadanych zadań, aktywność na zajęciach.
• Kolokwium z literatury.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Flick, Urlich. 2011. Czym są badania jakościowe?, w: tenże, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 21-43.
Maison, Dominika. 2010. Scenariusz wywiadu, czyli czego możemy się dowiedzieć, a o co zapytać, w: tejże, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 152-166.
Silverman, David. 2009. Jakość w badaniach jakościowych, w: tenże, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 257-273.
Silverman, David. 2012. Możliwości badań jakościowych, w: tenże, Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 308-328.
Miles B.M., Huberman M.A., Qualitative Data Analysis. SAGE Publications. 1994
Silverman D., Marvasti A. Doing Qualitative Research. Sage Publications. 2008
Glaser G.B., Strauss L.A. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Adline Transaction A Division of Transaction Publisher. New Brunswick (U.S.A.) and London (U.K.). Six printing 2011
Kleinman A. The illness narratives. Suffering, Healing, and the Human Condition. Basic Books, 1988
Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2018). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP.
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10.Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000). Kraków–Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk reference, APA. (2015). Wrocław: Edra Urban&Partner.
Morrison, J. (2010). DSM-5 bez tajemnic. Kraków: WUJ.
Rybakowski, J., Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (2012). Psychiatria, t.1-3. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner.
Sęk, H. Cierpiałkowska, L. (red.) (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
W cyklu 2022/23L:
Flick, Urlich. 2011. Czym są badania jakościowe?, w: tenże, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 21-43. |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia fakultatywne dla studentów psychologii, socjologii, kognitywistyki i nauk społecznych. Moduł 1. prof. A. Karwacki (socjologia) - 10 godzin Moduł 2. prof. S. Czachowski (psychologi, medycyna) - 10 godzin Moduł 3. prof. A. Gut (filozofia, kognitywistyka) - 10 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: