Seminarium magisterskie (lato)
2404-P-5L-SMGR-Sj
Seminarium poświęcone jest realizacji pracy magisterskiej, będącej dojrzałym, samodzielnym projektem realizowanym przez Studenta pod opieka promotora.
I semestr:
Student samodzielnie wyszukuje literaturę i dokonuje krytycznego jej omówienia w ujęciu problemowym, może również przeprowadzić metaanalizę.
II semestr
Na podstawie zebranej literatury student identyfikuje lukę badawczą formułuje problem badawczy i hipotezy (w przypadku badań konfirmacyjnych).
III semestr
Student przeprowadza badania online lub bezpośrednio, analizuje uzyskane wyniki i opisuje badanie i konkluzje.
IV semestr
Student opracowuje raport (ok. 40-50 stron standardowych), zawierający podsumowanie literatury oraz badań własnych, w sposób umożliwiający ocenę ich wartości i replikację.
Całkowity nakład pracy studenta
Zajęcia trwają cztery semestry na IV i V roku studiów.
Obecność na zajęciach- 120 godzin
Analiza literatury przedmiotu- 60 godzin
Przeprowadzenie i analiza badań empirycznych- 120 godzin
Opracowanie raportu- 100 godzin
Razem 400 godzin=16 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kierunkowe
K_W01
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu psychologii
K_W04
zna podstawowe metody i techniki badań stosowane w naukach społecznych; ma wiedzę z zakresu metodologii badań empirycznych oraz zasad operacjonalizacji pojęć́ psychologicznych
K_W05
ma pogłębioną wiedzę o wybranych metodach statystycznych; zna narzędzia informatyczne gromadzenia, analizy i prezentacji danych; zna narzędzia służące do opracowywania wyników badań empirycznych i weryfikacji hipotez badawczych
K_W09
zna założenia i postulaty klasycznej teorii testów psychologicznych oraz teorii psychometrycznych; zna sposoby pomiaru właściwości psychicznych człowieka
K_W22
ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz zna zasady etyki zawodu psychologa
K_W27
zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
K_W31
zna klasyfikację pojęć i rozumowań;zna źródła błędów w formułowaniu myśli, potrafi rozpoznać podstawowe rodzaje błędów logicznych
Efekty przedmiotowe
Student
Zna zasady etyki badań naukowych
Zna zasady prawidłowego formułowania problemu badawczego i hipotez
Opisuje różnicę między badaniami eksploracyjnymi a weryfikacyjnymi (kontekstem odkrycia i uzasadnienia).
Wyjaśnia relację między pojęciami teoretycznymi a ich konceptualizacją i operacjonalizacją
Zna zasady triangulacji danych, metodologii, teorii i realizacji badań.
Dobiera odpowiednie statystyki do badanego problemu i właściwości narzędzi pomiarowych
Zna zasady wyszukiwania literatury przedmiotu.
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kierunkowe
K_U02
posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem
K_U03
potrafi zbadać, zinterpretować i wyjaśnić relacje między zjawiskami społecznymi; potrafi posłużyć się̨ odpowiednimi metodami badania
i pozyskiwania danych empirycznych
K_U04
posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze
K_U05
umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych
K_U06
posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące zdobywanie wiedzy, analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych
K_U09
posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku angielskim (uznawanym za podstawowy dla psychologii)
K_U11
potrafi posługiwać się̨ narzędziami informatycznymi w pracy (zarówno do wspomagania diagnozy, jak i prowadzenia badań empirycznych oraz wykonywania analiz statystycznych)
K_U12
sprawnie posługuje się regułami etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów zawodowych, w odniesieniu do kategorii więzi społecznych
K_U18
posiada umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy do analizowania zjawisk społecznych w odniesieniu do problemów psychologicznych, społecznych, pedagogicznych i pomocowych
K_U21
posiada umiejętność proponowania rozwiązań problemu badawczego z uwzględnieniem różnych perspektyw badawczych, potrafi funkcjonować w interdyscyplinarnych zespołach badawczych
Efekty przedmiotowe
Student
Przeprowadza wyszukiwanie literatury przedmiotu
Sporządza przegląd literatury w ujęciu problemowym
Wyznacza niezbędną wielkość próby
Stosuje narzędzia badawcze onlline lub klasyczne
Posługuje się oprogramowaniem statystycznym
Komentuje uzyskane wyniki i ograniczenia pracy.
Edytuje raport zgodnie z zasadami APA7
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kierunkowe
K_K02
potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe
K_K07
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów
Efekty przedmiotowe
Przestrzega zasad kontraktu badawczego z uczestikami badania
Stosuje zasadę odpowiedzialności za konkluzje raportu, szczególnie za wnioski aplikacyjne.
Metody dydaktyczne
Wykład konwersatoryjny
Praca projektowa
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- seminaryjna
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- pomiaru w terenie
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Zaliczenie seminarium empirycznego
Zaawansowana znajomość metodologii badań psychologicznych, statystycznej analizy danych oraz etyki badań naukowych
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Praca magisterska poddawana jest niezależnej recenzji, i końcowa ocena jest średnią ocen promotora i recenzenta.
Literatura
- Nęcka, E. i Stocki, R. (1999). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Universitas.
- Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Wydanie uzupełnione. ACADEMICA i Wydawnictwo SWPS.
- Skimina E., Harasimczuk J., Cieciuch J. (2022) Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7, wyd. LiberiLibri.
- Bogdan Wojciszke (2004) "Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii".(w:) J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN
- Babbie, Earl (2009) Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: