Szkolenie zwierząt nieudomowionych 2404-P-5-SPZ-SZ
1. Ogólne informacje dotyczące szkolenia zwierząt dzikich pod opieką człowieka. Powody prowadzenia szkoleń. Cele szkolenia metodą wzmocnienia pozytywnego w ogrodach zoologicznych. Zasady bezpieczeństwa w pracy z dzikimi zwierzętami. Aspekty etyczne treningu.
2. Warunkowanie klasyczne w aspekcie treningu zwierząt dzikich.
3. Warunkowanie instrumemntalne w aspekcie treningu zwierząt dzikich.
4. Różnice i podobieństwa w szkoleniu zwierząt domowych i dzikich. Wybór bodźca pomostowego. Znaczenie poznania gatunku i osobnika – umiejętność rozpoznawania i interpretowania zachowań na różnych przykładach. Nawiązanie relacji ze zwierzęciem dzikim.
3. Wprowadzenie do szkolenia zwierząt dzikich I. Wady i zalety podstawowych technik szkoleniowych – wychwytywania, naśladowania, wabienia, modelowania i targetowania.
4. Motywacja. Analiza stanu motywacyjnego. Zmiana wartości motywatora. Metody zachęcania zwierzęcia do wykonywania zachowania pożądanego i do zaprzestania wykonywania zachowania niepożądanego. Zadania praktyczne w grupach.
5. Odwrażliwianie i uwrażliwianie. Techniki neutralizujące wartość bodźca – habituacja, przeciwwarunkowanie, zalewanie, systematyczne odwrażliwianie. Aspekty siły bodźca.
6. Agresja. Przyczyny agresji u zwierząt dzikich. Techniki postępowania w przypadku agresji. Omówienie przykładów.
7. Strach. Przyczyny strachu u zwierząt dzikich. Metody postępowania w zależności od przyczyny strachu. Omówienie przykładów.
9. Szkolenie w praktyce I. Przygotowanie się – poznanie gatunku, poznanie osobnika, poznanie otoczenia. Przykładowe ćwiczenia.
10. Szkolenie w praktyce II. Układanie programów treningowych pod kątem konkretnych gatunków. Umiejętnoćć określenia celu treningu, przygotowanie programu pracy i śledzenie postępów treningu.
13. Szkolenie w praktyce III. Omówienie podstawowych zachowań przydatnych w codziennej pracy ze zwierzęciem dzikim – zajęcie miejsca i spokojne oczekiwanie, przywołanie, targetowanie, wchodzenie do klatki, akceptacja obcych osób podczas zabiegów weterynaryjnych.
14. Stworzenie planu treningowego dla wybranego gatunku - omówienie na forum grupy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Prezentacja zaliczeniowa na zajęciach - 70%
Aktywność na zajęciach – 30%
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Zeligs, J. A. (2014). Animal Training 101. The complete and practical guide to the art and science of behawior modofication. Mill City Press.
Pryor, K. (2004). Najpierw wytresuj kurczaka. Media rodzina.
Pearce, J. M. (2008). Animal learning and cognition. Psychology Press
Ramirez, K. (wyd.) (1999). Animal Training: Successful Animal Management Through Positive Reinforcement. Shedd Aquarium Society
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: