Szkolenie zwierząt udomowionych 2404-P-5-SPZ-PTZZ
1. Wprowadzenie do pracy szkoleniowej. Techniki szkoleniowe. Użycie wtórnych bodźców wzmacniających - kliker. Ekwipunek niezbędny do rozpoczęcia szkolenia. Wybór nagród. Wybór miejsca szkolenia. Przygotowanie psa. Warunkowanie dźwięku klikera. Sesja szkoleniowa.
2. Szkolenie podstawowe - praktyczna praca z psem I. Praca w trybie sesyjnym. Metody uzyskiwania zachowań – naprowadzanie. Koncentracja uwagi na opiekunie – polecenie patrz, polecenie siad – uzyskanie zachowania, targetowanie – uzyskanie zachowania, polecenie waruj – uzyskanie zachowania. Sygnał neutralny. Polecenie optyczne i polecenie słowne – zasady wprowadzania.
3. Szkolenie podstawowe - praktyczna praca z psem II. Praca w trybie sesyjnym. Koncentracja uwagi na opiekunie – polecenie patrz, przedłużanie zachowania, polecenie siad – przedłużanie zachowania, targetowanie – zwiększenie odległości, polecenie waruj – przedłużanie zachowania, sygnał neutralny – zwroty. Kryteria pracy nad zachowaniem – czas, dystans, szybkość, rozproszenia.
4. Szkolenie podstawowe - praktyczna praca z psem III. Praca w trybie sesyjnym. Koncentracja uwagi na opiekunie – polecenie patrz – dodawanie kryterium rozproszeń, polecenie siad – kryterium rozproszeń, polecenie waruj – kryterium rozproszeń, polecenie stój – uzyskanie zachowania, wykorzystanie sygnału neutralnego w nauce chodzenia na luźnej smyczy. Prawidłowa zabawa opiekuna z psem – polecenia łap, puść, moje.
5. Szkolenie podstawowe - praktyczna praca z psem IV. Praca w trybie sesyjnym. Polecenie siad – zostań – zwiększanie dystansu, polecenie waruj – zostań – zwiększanie dystansu, polecenie stój – przedłużanie zachowania, chodzenie na luźnej symyczy – zwroty i nawroty. Przywołanie polecenie wróć – uzyskanie zachowania. Wykorzystanie targetu w uczeniu kolejnych zachowań – slalom. Efektywne nagradzanie.
6. Szkolenie podstawowe - praktyczna praca z psem V. Praca w trybie sesyjnym. Polecenia siad, waruj – eliminacja wtórnego wzmocnienia. Schematy wzmocnień, zmienny schemat wzmocnień. Kryterium rozproszeń – polecenie stój. Zajmowanie pozycji przy nodze – noga - uzyskanie zachowania techniką naprowadzania. Wróć – zwiększenie dystansu. Koncentracja uwagi na opiekunie w ruchu. Slalom w ruchu. Nauka noszenia kagańca.
7. Szkolenie podstawowe - praktyczna praca z psem VI. Praca w trybie sesyjnym. Zmiany pozycji siad – waruj – stój. Polecenie stój – zostań, Nauka techniką kształtowania – podstawowe zasady pracy, clicker games. Wstęp do kształtowania – zabawa z pudłem. Odesłanie na miejsce. Sygnał niedostępności nagrody.
8. Szkolenie podstawowe - praktyczna praca z psem VII. Praca w trybie sesyjnym. Zajmowanie pozycji przy nodze – noga – nauka techniką kształtowania. Nauka oddawania zabawki do rąk opiekuna. Sygnał przerywający zachowanie.
9. Szkolenie podstawowe - praktyczna praca z psem VIII. Praca w trybie sesyjnym. Utrzymanie pozycji przy nodze, zwroty – nauka metodą kształtowania. Nauka nie podejmowania pokarmu – polecenia nie rusz, weź. Przywołanie formalne.
10. Szkolenie podstawowe - praktyczna praca z psem IX. Praca w trybie sesyjnym. Chodzenie przy nodze – utrzymanie pozycji. Podawanie przedmiotu podaj – etap wstępny, nauka techniką kształtowania.
11. Szkolenie podstawowe - praktyczna praca z psem X. Praca w trybie sesyjnym. Chodzenie przy nodze – zwroty i nawroty. Utrzymywanie kontaktu wzrokowego z przewodnikiem w trakcie chodzenia przy nodze. Nauka podawania przedmiotu – doskonalenie techniki kształtowania.
12. Szkolenie podstawowe - praktyczna praca z psem XI. Praca w trybie sesyjnym. Chodzenie przy nodze – utrwalanie zachowania. Nauka podawania przedmiotu – zasady dodawania poleceń. Kontrola zachowania psa pozostającego bez smyczy.
13. Szkolenie podstawowe - praktyczna praca z psem XII. Praca w trybie sesyjnym. Nauka podawania przedmiotu – utrwalanie zachowania. Zostawanie w pozycji siad, waruj, stój poza zasięgiem wzroku przewodnika – zwiększanie kryterium czasu.
14. Szkolenie podstawowe - praktyczna praca z psem XIII. Praca w trybie sesyjnym. Uzyskiwanie zachowań złożonych. Utrwalanie i generalizacja umiejętności podstawowych.
15. Podsumowanie pracy szkoleniowej. Tworzenie łańcuchów zachowań. Wprowadzanie nagrody socjalnej. Praca poza sesją. Utrzymanie wyuczonych umiejętności.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Sprawdzian z umiejętności praktycznych na zajęciach z psem.
Literatura
Andreson, J. (1998). Uczenie sie i pamięć. Integracja zagadnień. Warszawa. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Rozdziały 1, 2, 3 i 4
Burch, D. Bailey, J. (1999). How dogs learn. Howell Book House
Waldoch, B. (2007). Pozytywne szkolenie psów. Lublin. Werest
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: