Podstawy kynoterapii 2404-P-5-SPZ-PK
1. Antrozoologia jako nauka badająca relację człowiek-zwierzę.
2. Terapia i edukacja z psem – standardy i wytyczne międzynarodowe dla Animal Assisted Interventions (AAI).
3. Mechanizmy biologiczne, społeczne i psychologiczne lezące u podstaw relacji człowiek-pies.
4. Wpływ psów na zdrowie i kondycję człowieka.
5. Wybór i przygotowanie psa pracującego w terapii i edukacji.
6. Sposoby włączania psów do pracy w terapii i edukacji.
7. Programy edukacyjne z udziałem psów w szkole i przedszkolu. Pies szkolny
8. Programy edukacyjne AAI kształtujące postawy i zachowania wobec zwierząt.
9. Wychowawcze aspekty pedagogiki z udziałem psów.
10. Pogryzienia przez psy – skala zjawiska i programy profilaktyki pogryzień.
11. Cele i sposoby włączania psów w terapię osób z niepełnosprawnością intelektualną.
12. Efekty programów AAI realizowanych wśród osób 60+.
13. Znaczenie psów w psychoterapii dzieci – wyniki wybranych badań.
14. Wpływ psów na funkcjonowanie osób z autyzmem – wyniki badań.
15. Trening umiejętności społęcznych z udziałem psa.
16. Terapia z psem dla dzieci z zaburzeniami w zachowaniu.
17. Prozwierzęca edukacja etyczna w kontekście psychologicznych koncepcji postaw.
18. Ograniczenia etyczne i dobrostanowe dotyczące angażowania psów w AAI.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Prezentacja na zajęciach wybranego tematu - 30%
Praca domowa – 30%
Ocena ze sprawdzianu – 40%
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Becker, J. L., Rogers, E. C., Burrows, B. (2017). Animal-assisted social skills training for children with autism spectrum disorders. Anthrozoös, 30(2), 307-326.
https://static1.squarespace.com/static/5926014846c3c406ec1b3826/t/593640f64402435e2edb91a8/1496727801305/AZ+30%282%29.pdf#page=131
2. Beetz, A., Julius, H., Turner, D., & Kotrschal, K. (2012). Effects of social support by a dog on stress modulation in male children with insecure attachment. Frontiers in psychology, 3, 352. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2012.00352/full
3. Bociarska, R., Doroszkiewicz, H., Lewko, J., & Serafin, A. (2019). Zastosowanie terapii z udziałem psa w opiece geriatrycznej The use of the dog therapy in geriatric care. GERONTOLOGIA POLSKA, 3.
https://www.akademiamedycyny.pl/wp-content/uploads/2019/12/9.pdf
4. Chitic, V., Rusu, A. S., & Szamoskozi, S. (2012). The Effects of Animal Assisted Therapy on Communication and Social Skills: A Meta-Analysis. Transylvanian Journal of Psychology, 13(1). https://www.researchgate.net/profile/Victor_Chitic/publication/339927827_The_Effects_of_Animal_Assisted_Therapy_on_Communication_and_Social_Skills_A_Meta-Analysis/links/5e6ca87a92851c6ba700bbbc/The-Effects-of-Animal-Assisted-Therapy-on-Communication-and-S
5. Chitic, V., Rusu, A. S., Szamoskozi, S. (2012). The Effects of Animal Assisted Therapy on Communication and Social Skills: A Meta-Analysis. Transylvanian Journal of Psychology, 13(1).
https://www.researchgate.net/profile/Victor_Chitic/publication/339927827_The_Effects_of_Animal_Assisted_Therapy_on_Communication_and_Social_Skills_A_Meta-Analysis/links/5e6ca87a92851c6ba700bbbc/The-Effects-of-Animal-Assisted-Therapy-on-Communication-and-Social-Skills-A-Meta-Analysis.pdf
6. Chrobak, K. (2019). Terapia z psem dla dzieci z zaburzeniami w zachowaniu. W: Potocka A. (red.) Terapia i edukacja z psem. PWN.
7. Chrobak, K. (2019). Trening umiejętności społecznych z udziałem psa. W: Potocka A. (red.) Terapia i edukacja z psem. PWN.
8. Glenk, L. M. (2017). Current perspectives on therapy dog welfare in animal-assisted interventions. Animals, 7(2), 7. https://www.mdpi.com/2076-2615/7/2/7
9. Hall, S. S., Gee, N. R., & Mills, D. S. (2016). Children reading to dogs: A systematic review of the literature. PloS one, 11(2), e0149759. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0149759
10. Hunt, M. G., Chizkov, R. R. (2014). Are therapy dogs like Xanax? Does animal-assisted therapy impact processes relevant to cognitive behavioral psychotherapy?. Anthrozoös, 27(3), 457-469.
11. IHAIO White Paper 2014/2018: https://iahaio.org/wp/wp-content/uploads/2019/11/iahaio-white-paper-2018-pl.pdf
12. Nawarecka-Piątek M. (2017). „TERAPIA I EDUKACJA Z PSEM DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ – PRZEWODNIK” s 60-63
13. Perkins, J., Bartlett, H., Travers, C., Rand, J. (2008). Dog‐assisted therapy for older people with dementia: A review. Australasian Journal on Ageing, 27(4), 177-182.
https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/40086937/Dog-assisted_therapy_for_older_people_wi20151116-5472-kkvuw4.pdf?1447733229=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DDog_assisted_therapy_for_older_people_wi.pdf&Expires=1603267637&Signature=UfnhEF3-csvVJsmfhxrSxNcxkXwrqByovN~JRHp1sptXhyTaDOPc2gmQXhkO5LtbGL9ApB8~2bVEe9S4RhAuHzuVHLWatD~o6v674MfjviXL5fqhFdqIktx~Hmo0guQm2TkY-8fl~7emzjEPlPpFa4NsLwnrp~ze5kQGcPWSOw8kZteTKTA~hGDLOUGv-KA0LYtsNii5zeB7KG98khcTEfQBXdYOhqry-wAXzWh0BzonetcoCjZQykiRTB5byBG0ag3pvy3a81YktN6G~2Zlz4saOgFRL9WIBsnw936BlO~zkf3E4S6tDFqTAG6sRIb7JMdXPV0LfU33vNrXdGHXhg__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA
14. Potocka A . Prozwierzęca edukacja etyczna w kontekście psychologicznych koncepcji postaw. Edukacja Etyczna 15/2018. https://edukacjaetyczna.pl/15-2018/
15. Potocka, A. (red.) (2019). Terapia i edukacja z psem, PWN.
16. Potocka, A., Grzegorzewski, W., Kowalski, I. Terapia z udziałem zwierząt. Sposoby, kierunki i granice angażowania zwierząt w proces rehabilitacji i leczenia. Available from: https://www.researchgate.net/publication/301286909_Terapia_z_udzialem_zwierzat_Sposoby_kierunki_i_granice_angazowania_zwierzat_w_proces_rehabilitacji_i_leczenia [accessed Nov 03 2020].
17. Potocka, A., Grzegorzewski, W., Kowalski, I. Udział zwierząt w terapii. Wpływ psów, kotów i koni na zdrowie człowieka w kontekście badań i obowiązujących standardów. Available from: https://www.researchgate.net/publication/301346562_Udzial_zwierzat_w_terapii_Wplyw_psow_kotow_i_koni_na_zdrowie_czlowieka_w_kontekscie_badan_i_obowiazujacych_standardow [accessed Nov 03 2020].
18. Prothmann, A., Bienert, M., Ettrich, C. (2006). Dogs in child psychotherapy: Effects on state of mind. Anthrozoös, 19(3), 265-277.
19. Tissen, I., Hergovich, A., Spiel, C. (2007). School-based social training with and without dogs: Evaluation of their effectiveness. Anthrozoös, 20(4), 365-373. https://homepage.univie.ac.at/andreas.hergovich/php/Artikel/social_based_social_training.pdf
20. Węgrecka. A. (2016). Etyka postępowania wobec zwierząt. Edukacja Etyczna 12, s 12-14. https://edukacjaetyczna.pl/wp-content/uploads/Archiwum/18-weg-Edukacja_12.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: