Podstawy hipoterapii
2404-P-5-SPZ-PHIP
Zakres zagadnień omawianych w trakcie zajęć:
1. Co to jest hipoterapia; kto i jak może zostać hipoterapeutą, historia rozwoju dziedziny
2. Założenia i formy hipoterapii
3. Cechy konia do hipoterapii; przygotowanie, praca z koniem i dbanie o jego komfort
4. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii
Charakterystyka zaburzeń, których terapia może być wspierana hipoterapią
5. Mózgowe porażenie dziecięce
6. Zespół Downa
7. Zaburzenia ze spektrum autyzmu
8. Neurologiczne choroby postępujące -> dystrofie mięśniowe (DMD – choroba Duchenne’a), SMA, inne zespoły genetyczne
9. Opóźnienie umysłowe + zaburzenia rozwoju
10. Zaburzenia zmysłów: osoby głuchonieme, niewidome, zaburzenia integracji sensorycznej
11. Hipoterapia osób dorosłych (usprawnianie fizyczne + wsparcie emocjonalne)
12. Planowanie pracy z pacjentem
Całkowity nakład pracy studenta
- godziny realizowane z udziałem nauczyciela – 30 h
- praca indywidualna studenta – przygotowanie prezentacji wybranego tematu na zajęcia – 25 h
- konsultacje z prowadzącym, omawianie przygotowanego planu terapii dla konkretnego pacjenta: 15 h
- przygotowanie pracy zaliczeniowej – 30 h
- wyszukiwanie czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji na zajęciach - 15h
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
K_W02 ma poszerzoną wiedzę o relacjach między psychologią a naukami: humanistycznymi, społecznymi i przyrodniczymi
K_W21 zna metody udzielania pomocy psychologicznej (np. poradnictwo, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna, psychoedukacja); zna prawidłowości rządzące procesem terapeutycznym
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
K_U01 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do opisu i analizowania procesów i zjawisk psychicznych i społecznych; posługując się prawidłową terminologią potrafi zidentyfikować uwarunkowania ludzkich zachowań, opisać przebieg zjawisk społecznych oraz funkcjonowanie grup społecznych
K_U02 posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem
K_U10 rozwija umiejętności związane z komunikacją interpersonalną; posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim
K_U13 posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie problemów rozwojowych i zaburzeń psychicznych
K_U14 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych
K_U15 potrafi zidentyfikować źródła i mechanizmy powstawania zaburzeń jednostki; potrafi zaproponować działania podnoszące jakość życia osoby
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K_K02 potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe
K_K03
posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy
K_K04 przyjmuje odpowiedzialność za wykorzystywanie zdobytej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych
K_K05 rozumie konieczność poszerzania wiedzy z innych dyscyplin, aby lepiej zrozumieć funkcjonowanie bio-psycho-społeczne człowieka; jest świadomy znaczenia sfery psychicznej dla jakości ogólnego funkcjonowania człowieka
K_K06 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość zakresu swoich kompetencji; potrafi rozpoznać sytuacje, w których powinien zwrócić się do ekspertów z innej dziedziny nauki/praktyki
K_K07 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów
K_K08 potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności; ma świadomość, że sytuacja pomocy psychologicznej bazuje na specyficznej relacji interpersonalnej
K_K12 respektuje różnorodności wartości i stylów życia przyjmowanych przez ludzi; odnosi się̨ z szacunkiem do ludzi niezależnie od ich pochodzenia, płci, orientacji seksualnej i wyznania; respektuje różne potrzeby osób w zakresie form pomocy psychologicznej
Metody dydaktyczne
• Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)
• Metody aktywizujące – samodzielne opracowanie wybranego tematu i prezentacja na zajęciach
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych. Kurs wyłącznie dla studentów specjalności Stosowana Psychologia Zwierząt
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1/3 planowanie pracy z pacjentem - opis przypadku
1/3 zaliczenie ustne
1/3 przygotowanie prezentacji artykułu z zakresu hipoterapii
Literatura
Strauss I. Hipoterapia. Neurofizjologiczna gimnastyka lecznicza na koniu, Fundacja na rzecz rozwoju rehabilitacji konnej dzieci niepełnosprawnych. Kraków 1996
Strauss, I. (2001). Hipoterapia. Fizjoterapia na koniu i przy koniu. Kraków: Fundacja Hipoterapia.
Strumińska A., 2003. Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie. PWRiL, Warszawa.
Teichmann Engel B., 2004. Terapeutyczna jazda konna II. Strategie rehabilitacji. Fundacja na rzecz Rozwoju Rehabilitacji Konnej Dzieci Niepełnosprawnych, Kraków.
Sawaryn D. Właściwości konia i mechanizm oddziaływania terapeutycznego. Fizjoterapia 2008; 16(1): 104-11
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: